19 دی: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: پیمایش دقیق با شاخص‌های منظم و مشخص بر اساس مدل تحقیقی در زمینه سرانه مطالعه ندیده‌ام، اما شواهد نشان می‌دهد وضعیت کشور در این زمینه بحرانی نیست.
مهدی رمضانی شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان در سالن جلسات کتابخانه عمومی سمنان با بیان اینکه در برخی حوزه‌های فرهنگی شناخت دقیق در زمینه کتابخوانی نیست، افزود: سرانه مطالعه در کشور سیاه و وخیم نیست.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۱۰هزار عنوان کتاب میانگین بالای ۵۰۰ تیراژ سال گذشته به وسیله بخش خصوصی منتشر شد، حجم کمی از جامعه تعداد زیادی کتاب می‌خوانند و در مجموع مردم ایران، مردم کتاب‌نخوانی نیستند.
رمضانی بیان کرد: بیش از ۶۰ عنوان خدمات مانند خدمت به ناشنوایان، توسعه بخش کودک کتابخانه، اتاق علم، کار بازی، خدمات مبتنی بر اینترنت از سوی کتابخانه‌های نوین با هدف ترغیب به کتابخوانی ارائه می‌شود.
فعالیت بیش سه‌هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور فعالیت دارند که بیش از ۲ هزار و ۷۴۰ از این کتابخانه‌ها زیر نظر مستقیم این نهاد اداره می‌شود.
رمضانی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی گسترده‌ترین شبکه در حوزه فرهنگ بعد از آموزش و پرورش و در تلاش برای ارایه خدمات متنوع در حوزه کاری مربوطه و نقش‌آفرینی در زمینه فرهنگی است.
وی اضافه کرد: کشور ایران در جهان اسلام جزو دومین کشور و در آسیا جزو پنج کشور برتر و در دنیا جزو ۱۵ یا ۱۶ کشور دارای شبکه کتابخانه‌ای است و براساس،سند چشم انداز حداقل یکهزار کتابخانه دیگر در کشور لازم است.
رمضانی بیان کرد: استان سمنان از لحاظ وضعیت کتابخانه‌های عمومی وضعیت بدی ندارد، اما باز طراحی، باز تعریف و نوسازی در کتابخانه‌های عمومی استان نیاز است و تلاش می‌شود از محل‌های مختلف برای کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اعتبار تامین شود.
رمضانی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیگیری مشکلات استانی است، افزود: ایجاد کتابخانه عمومی در سرخه به عنوان یک مطالبه عمومی پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه متولی ساخت ساختمان کتابخانه و تامین ناوگان برای راه‌اندازی کتابخانه سیار با دستگاه‌های ‌اجرایی دیگر است، بیان کرد: استان سمنان فاقد کتابخانه سیار است و این آمادگی وجود دارد در صورت تامین ناوگان، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نسبت به تجهیز، تامین کتاب و تامین نیروی انسانی اقدام کند.
راه‌اندازی کتابخانه سیار برای استان سمنان پیگیری می‌شود
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به وسعت و پراکندگی استان سمنان گفت: راه‌اندازی کتابخانه سیار در این استان با اهتمام ویژه دنبال می‌شود.
رمضانی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی باید در آموزش و پرورش بیش از پیش ریشه دواند و مسئله کتاب و کتابخوانی به عنوان دغدغه مورد توجه ویژه باشد.
وی بیان کرد: رسانه و ظرفیت‌های تصویری و شنیداری ضرورت دارد به صورت ویژه در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نقش‌آفرین باشند.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: سید محمدرضا هاشمی به عنوان استاندار منتخب در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور معرفی و در حضور آیت‌الله رئیسی رییس جمهور تجلیل شد.
رمضانی با بیان اینکه نیم درصد عمل شهرداری و کمک دولت نهاد کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود، گفت: شوراهای شهر تفریغ بودجه مصوب و شفاف ندارند، ضرورت دارد شهرداری‌ها با پرداخت نیم درصد در ارتقای خدمات کتابخانه‌ای همراهی کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :