19 دی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌«سید احمدرضا دستغیب» را به عنوان رییس دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند.
در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه -۱۳ دی - مجلس شورای اسلامی انتخاب رئیس دیوان محاسبات در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پژمان پشم‌چی‌زاده و احمدرضا دستغیب را به عنوان نامزدهای ریاست دیوان به مجلس معرفی کرده بود.
بعد از سخنرانی دو نامزد دیوان محاسبات، رای‌گیری آغاز شد. وکلای ملت دستغیب با ۲۴۱ رای به عنوان رییس دیوان محاسبات انتخاب کردند.
دیوان محاسبات کشور بازوی نظارتی قوه مقننه برای بررسی عملکرد مالی و اقتصادی دستگاههای اجرایی کشور است که بر اساس اصل ۵۵ قانون اساسی ایجاد شده است؛ بر اساس این اصل دیوان محاسبات به کلیه حسابهای وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکتهای دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد،رسیدگی یا حسابرسی می‌نماید که هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات، حسابها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌نماید. این گزارش باید در دسترس عموم گذاشته شود.
پیش از این مهراد بذرپاش ریاست دیوان محاسبات را برعهده داشت که با استعفای مرحوم رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی از مجلس رای اعتماد گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع :