آیت الله هاشمی رفسنجانی، خطر استفاده ابزاری از دین و نهاد روحانیت را همچون مبارزه رضاخان با حوزه و نمادهای دینی و حتی خطرناک‌تر از آن می‌دانستند و مکرراً نسبت به تأثیر این‌گونه اقدامات در دین‌گریزی و روحانیت ستیزی جامعه بخصوص نسل جوان در آینده هشدار می‌دادند.
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۱۶ مورخه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «هاشمی و توطئه بدبینی به روحانیت» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

این روزها بخشی از مردم متأسفانه هر چه سختی و ناراحتی در زندگی می‌کشند، ناراحتی خود را از روی ناآگاهی یا لجبازی سر روحانیت می‌شکنند. محسن هاشمی دیروز با انتشار خاطره جدید از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از نگرانی و پیش‌بینی ایشان پرده برداشت. وی در یادداشتی که در جماران منتشر شد، نوشت: یکی از پیش‌بینی‌های بزرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی، نگرانی در مورد عواقب استفاده سیاسی و جناحی و قدرت محور از مفاهیم دینی و نهاد روحانیت و آسیب‌هایی که این رویکرد به محبوبیت و جایگاه با ارزش و هزارساله نهاد مرجعیت و روحانیت شیعه وارد می‌کند، بود.
ایشان خطر این استفاده ابزاری از دین و نهاد روحانیت را همچون مبارزه رضاخان با حوزه و نمادهای دینی و حتی خطرناک‌تر از آن می‌دانستند و مکرراً نسبت به تأثیر این‌گونه اقدامات در دین‌گریزی و روحانیت ستیزی جامعه بخصوص نسل جوان در آینده هشدار می‌دادند.
در این فرصت برای نخستین بار بخشی از خاطرات ایشان در سال 1391 را که به صورت طبیعی در ده سال آینده قرار بود منتشر شود را روایت می‌کنم تا افکار عمومی و نخبگان بخصوص مراجع تقلید و علما، نسبت به ریشه‌های برخی از رفتارهای امروز جامعه و نسل جوان نسبت به روحانیت و نمادهای دینی، توجه بیشتری داشته باشند.
ایشان در روز 11 بهمن سال 1391 در خاطرات روزنوشت خود تقریر کرده‌اند:
«جمعی از اساتید و فضلای قم آمدند. آقایان قادری و مرتضوی و شریعتی سبزواری و سلطانی و ... صحبت کردند. از وضع جاری کشور و خطرهای آینده ابراز نگرانی نمودند و از مطرح شدن احتمال حضور من در انتخابات ابراز امید کردند و از مشکلاتی که حوزه به خاطر کمبود امکانات دارد گفتند. من هم از نقش روحانیت در مشروطه و انقلاب گفتم و سرکوب روحانیت بعد از مشروطه توسط رضاخان با نقشه اجانب و برنامه شاه، برای تضعیف حوزه بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی و هوشیاری آنها و برگرداندن نقشه در علیه خود رژیم را توضیح دادم و گفتم: اکنون با بی‌لیاقتی مدیران و تحریم‌های قدرت‌ها و مشکلات سنگین که ایجاد شد و عمدتاً به حساب عملکرد روحانیت و رهبری و حتی امام راحل و بالاتر ناکارآمدی دین در اداره کشور گذاشته می‌شود که عملاً همان توطئه حذف روحانیت را دارند».
  • نویسنده :
  • منبع :