19 دی: رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: از سرعت و روند پیشرفت اجرای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین راضی نیستیم و معتقدیم که باید گام‌ها را خیلی سریع تر برداشت.
به گزارش انجمن دوستی ایران و چین،‌ علاءالدین بروجردی با شبکه خبری فونیکس چین درباره روابط دو جانبه، همکاری های اقتصادی، سند همکاری ۲۵ ساله، حواشی سفر اخیر رئیس جمهوری چین به عربستان و … گفت‌وگو کرد.
بروجردی درباره حواشی و رویدادهای مربوط به سفر ماه گذشته رئیس جمهوری چین به عربستان و امضای بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج فارس که موجب نارضایتی افکار عمومی در ایران شد، گفت: افکار عمومی ایران در خصوص مسائل سرزمینی به حق حساس است. نام رسمی و تاریخی خلیج فارس، “خلیج فارس” است و در سازمان ملل هم ثبت شده است و لذا انتظار از کشور چین به عنوان یک کشور دوست و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل این است که علیرغم سیاست برخی کشورها عربی منطقه که از عناوین جعلی برای خلیج فارس استفاده می کنند، چین همیشه از این عنوان رسمی خلیج فارس استفاده کند و بداند که افکار عمومی و نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار نسبت به این موضوع حساس است.
بروجردی گفت: متاسفانه در سفر رئیس‌جمهوری چین به عربستان به برخی از حساسیت ها توجه نشد. به عنوان مثال ما جزایری در آبهای جنوبی داریم که مثل جزیره تایوان که جزئی از خاک چین هست، این جزایر هم جزء لاینفک خاک ایران و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی است. اصلا انتظار نمی‌رفت که چین وارد مسئله ای شود که به تمامیت ارضی ایران گره خورده است.
وی در ادامه اظهار داشت: ما به عنوان انجمن دوستی ایران و چین همچنان معتقدیم که قطعا سیاست چین، ورود به مسائل مرتبط با تمامیت ارضی ایران نیست و این اتفاق ناخواسته به چین تحمیل شد ضمن اینکه انتظار داریم طرف چینی این موضوع را در آینده جبران کند.
بروجردی تصریح کرد: همانگونه که ما در مورد جزیره تایوان اعتقاد داریم که این منطقه بخشی جدایی ناپذیر از تمامیت ارضی چین است، چین هم در اقدام عملی متقابل و منطقی حتما نسبت به حساسیت های ایران به جزایر سه گانه و نیز نام رسمی خلیج فارس، به این مهم توجه جدی داشته باشد.
وی افزود: به صورت کلی، ما نسبت به گسترش روابط چین با کشورهای حوزه خلیج فارس نه تنها حساسیتی نداریم بلکه معتقدیم این حضور به تقویت روابط میان کشورهای منطقه کمک کند.
بروجردی با اشاره حضور مقتدرانه و امنیت ساز نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در آبهای جنوبی و منطقه خلیج فارس، تاکید کرد: ما خط مقدم مقابله با زیاده خواهی آمریکا در منطقه هستیم. ما کشوری هستیم که پایگاه آمریکا در منطقه را در پاسخ به ترور شهید قاسم سلیمانی از سوی آمریکایی ها، هدف موشک های نقطه زن قرار دادیم که کمتر کشور جهان چنین توانمندی و جرأتی دارد. پهپادهای پیشرفته آمریکا را در اختیار گرفتیم و به زمین نشاندیم و یا هدف موشک قرار دادیم ، سربازان آمریکایی متجاوز در خلیج فارس را به اسارت درآوردیم. این توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در واقع به نفع چین هم هست. ما خط مقدم مقابله با زیاده خواهی های آمریکا هستم و قطعا این به نفع چین هم هست و حتما مقامات چینی هم نسبت آن توجه دارند.
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین در خصوص شرایط کنونی برجام و اینکه مذاکرات در چه مرحله ای قرار دارد گفت: جمهوری اسلامی ایران صادقانه به تعهدات خود در قبال این توافق عمل کرده است اما آمریکا که به هیچ توافق و مقررات بین المللی پایبند نیست، در دوران ریاست جمهوری ترامپ این توافق را برهم زد و در حال حاضر هم آمریکا هست که با فشار رژیم صهیونیستی در مسیر به نتیجه رسیدن مذاکرات سنگ اندازی می کند. ایران همچنان به تعهدات خود به صورت متقابل پایبند است و در صورتی که طرف مقابل تحریم ها را بردارد و قواعد بازی را رعایت کند، ایران نیز متقابلا به تعداتش عمل خواهد کرد و در غیر این صورت، با سرعت در مسیر توسعه فعالیت های هسته ای صلح امیز خود به پیش خواهد رفت.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین در خصوص سفر احتمالی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین و اینکه انتظار می رود این سفر چه دستاوردهایی به ویژه برای طرف ایرانی به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: انتظار مسئولان جمهوری اسلامی ایران از کشور چین به عنوان یک کشور دوست و با توانمندی های قابل توجه، برداشتن گام های بلند است.
وی همچنین درباره واکنش های سیاسی آمریکا و برخی هم پیمانان آن به مسئله کرونا در چین گفت: فکر نمی کنم کشورها به بهانه کرونا و با سیاسی کردن این موضوع بتوانند چین را منزوی کنند. چین کشور بسیار بزرگ و قدرتمندی است. در هر صورت کرونا نباید باعث شود که کشورها و ملت ها برای مدت زیادی محدودیت ها را اعمال کنند زیرا تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد.
بروجردی در خصوص سرعت و روند پیشرفت اجرای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین تصریح کرد: ما به عنوان انجمن دوستی ایران و چین از سرعت و پیشرفت کار راضی نیستیم و معتقدیم که باید گام ها را خیلی سریع تر برداشت.
وی افزود: البته بخشی از کندی کار به خاطر محدودیت های کرونا بود و حالا که شرایط بهتر شده و محدودیت ها برداشته شده است، زمینه در هر دو کشور برای تردد هیات ها و عقد قراردادهای متعدد بر اساس این تفاهم نامه فراهم است بنا بر این با توجه به سفر اخیر معاون نخست وزیر چین به ایران برای پیگیری این تفاهم نامه، باید با سرعت بیشتری حرکت کنیم.
وی درخصوص لغو محدودیت های کرونایی در چین، آن را به ویژه در خصوص روابط دوستانه دو کشور به فال نیک گرفت و گفت: با برداشته شدن قرنطینه های کرونایی در چین، بدون تردید شاهد تردد تعداد بسیار بیشتری از تجار، گردشگران و مردم عادی میان دو کشور خواهیم بود و با توجه به این که این بیماری در ایران هم تحت کنترل هست، امیدواریم شاهد حضور بیش از پیش گردشگران و تجار چینی به ایران باشیم.
بروجردی با اشاره به اینکه لغو محدودیت های کرونا باعث جهش و رونق صنعت گردشگری بین ایران و چین خواهد شد، افزود: ما در انجمن دوستی ایران و چین اخیرا جلسه ای با رایزن فرهنگی سفارت چین در ایران در این خصوص داشته ایم و نرم افزاری از سوی انجمن دوستی ایران و چین تهیه شده است که اطلاعات جامعی از اماکن گردشگری ایران به زبان چینی در اختیار علاقه‌مندان این کشور قرار می دهد تا بتوانند مقصدهای گردشگری خود در ایران را با اطلاعات دقیق تری انتخاب کنند.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود: از طرف چینی نیز برای سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت های گردشگری در ایران دعوت می کنیم.
بروجردی در خصوص روابط دو کشور نیز گفت: در تمام سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، منحنی روابط ایران و چین همواره سیر صعودی داشته است. سیر صعودی روابط دو کشور، حاکی از اراده رهبران دو طرف برای توسعه روابط است و اخیرا نیز گام بزرگی در روابط دو کشور تحت عنوان امضای تفاهم نامه ۲۵ ساله برداشته شده و درحال حاضر مسئولیت سنگینی بر عهده مقامات اجرایی هر دو کشور برای اجرا کردن این سند همکاری قرار دارد و با توجه به توانمندی های چین در حوزه فناوری های گوناگون از جمله در حوزه قطارهای تندرو، تولید خودروهای برقی، ساخت نیروگاه های خورشیدی… و اخیرا نیز ساخت موفقیت آمیز هواپیمای مسافربری، زمینه های خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد.
وی با اشاره به پروژه مترو در ایران به عنوان یک گام بزرگ که با همکاری چینی ها محقق شد، گفت: سرمایه گذاری و فعالیت چینی ها در زمینه نفت و گاز در ایران، اجرای خطوط قطار سریع السیر، همکاری و انتقال فناوری ساخت خودروهای برقی به ایران و احداث نیروگاه های خورشیدی و تولید صفحات تولید برق خورشید در ایران از جمله طرح هایی است که می تواند در فضای همکاری دو کشور مورد توجه ویژه قرار داشته باشد.
بروجردی با اشاره به طرح کمربند-راه چین و اینکه سال ۲۰۲۳ دهمین سالگرد آغاز اجرای این طرح است، گفت: ظرفیت های ترانزیتی بزرگ ایران از جمله در سواحل مکران و دریای عمان می تواند برای توسعه طرح کمربند-راه بسیار مفید باشد. گسترش خطوط ریلی جنوب به شمال و شرق به غرب به عنوان راهای دسترسی به بازارهای بزرگ آسیای میانه و خاورمیانه وسپس به سمت اروپا برای ما و نیز برای توسعه طرح کمربند-راه بسیار حائز اهمیت و یک مسیر امن و مناسب خواهد بود.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین در خصوص اهمیت ایجاد کنسولگری چین در بندر عباس که اخیرا فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است، گفت: بندر عباس به دلیل واقع شدن در سواحل خیلج فارس و دسترسی آن به چند استان همجوار در ایران، یک بندر بسیار مهم است.
وی افزود: از طرفی هم اقدام چین برای افتتاح کنسولگری در بندرعباس نشان دهنده اراده دولت پکن برای افزایش همکاری با ایران است.
بروجردی گفت: با ایجاد کنسولگری چین در بندر عباس، دو کشور می توانند مسیر تجاری راه ابریشم دریایی را که زمانی فعال بوده است، بار دیگر احیا کنند ضمن این که این کنسولگری می تواند در زمینه افزایش گردشگران چینی در سواحل جنوبی ایران فعالیت کند.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین ضمن استقبال از موضوع احتمال ورود زبان چینی به مدارس ایران به عنوان زبان خارجی دوم و یک درس اختیاری گفت: به نظر من این یک کار منطقی است و انجمن دوستی ایران و چین هم در حوزه ترویج زبان چینی فعالیت دارد. با توجه به اینکه چین درحال تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی جهان است، خوب است که دانش آموزان ایرانی نیز به سمت فراگیری این زبان مهم جهان حرکت کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :