19 دی: مدیرحوزه‌های علمیه گفت: متاسفانه امروز با نکته‌ای بسیار راهبردی با عنوان سونامی کاهش جمعیت، ازدواج و افزایش سن افراد روبرو هستیم و این مقوله باید مورد توجه همه نهادهای حاکمیتی و تشکل‌های مردمی باشد.
به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای یکی از مراکز آموزشی و پژوهشی در قم افزود:‌ این امر می‌طلبد نگاه ما به بازنشستگان تغییر کند و آنان را همچون سرمایه‌ای برای کشور بدانیم و این نیازمند تغییر بنیادین در عرصه نگرش‌های اجتماعی و جامعه است همانطور که در نگاه اسلام بازنشستگی به معنای از کارافتادگی نداریم، بلکه باید همه در جامعه عناصر فعال در عرصه های مختلف جامعه باشند و نگاه اصلی این است که انسان‌ها باید تا آخر عمر فعالیت داشته باشند، چرا که موجب پویایی و نشاط خواهد شد.
وی تأکید کرد: باید سالمندی را فرصت بدانیم و از آن فرصت بسازیم و نگاه جامع نسبت به فرهنگ کار و فعالیت و ایفای نقش در جامعه را تا پایان عمر تعمیق و توسعه دهیم و همچنین خودمان به عنوان عناصر فعال در این حوزه باید فرهنگ توسعه و تلاش تا پایان عمر را توصیه کنیم تا حس کار و کنشگری در سالمندان تقویت شود و در این راستا از ظرفیت این افراد ولو در استفاده از فکر آنان بهره ببریم.
وی گفت: در خانواده‌های سالمندان باید فرهنگ‌سازی‌ها و آموزش‌های لازم جدی دنبال شود تا آنان را مثل نگینی در بر می‌گیرند، این فرهنگ نیاز به آموزش و مهارت است که باید تلاش شود در اقشار فرهیخته و تحصیل کرده مورد توجه قرار گیرد.
مدیر حوزه های علمیه در پایان اظهار داشت:‌ در بخش‌های آموزشی و مهارتی که در راستای افزایش جمعیت در حوزه های علمیه مورد توجه می‌باشد، لازم است بعضی طرح‌ها بازخوانی و تکمیل شود و در طرح‌های خود مسائل مربوط به جمعیّت و سالمندان مورد توجه باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :