19 دی: رویترز در گزارشی با استناد به داده‌های شرکت‌های ردیابی صادرات نفت ایران نوشته صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۳ سال اخیر رسیده است.
رویترز به نقل از «شرکت‌هایی که جریان صادرات نفت ایران را رصد می‌کنند» نوشته که علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۳ سال اخیر رسیده است.
به نوشته رویترز، صادرات نفت ایران در ۲ ماه آخر سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده و با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران سال ۲۰۲۳ را با صادرات محموله‌های نفتی بیشتر به چین و ونزوئلا آغاز می‌کند.

بنا بر گزارش رویترز، صادرات نفت ایران پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم‌ها، محدود شد، اما صادرات نفت ایران در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن افزایش یافته و بر اساس برخی برآوردها به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۹ رسیده است.

به نوشته رویترز افزایش صادرات نفت ایران در شرایطی رخ می‌دهد که گفت‌وگوها برای احیای برجام به‌بن‌بست رسیده و رقابت در بازار با نفت تخفیف‌داده‌شده روسیه وجود دارد.

«سارا وخشوری» مشاور شرکت انرژی «اس وی بی اینترنشنال» در گفت‌وگو با رویترز گفته است: صادرات نفت ایران در دسامبر گذشته به طور متوسط ۱.۱۳۷ میلیون بشکه در روز بود که ۴۲ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش داشت؛ یعنی بالاترین رقمی که «اس وی بی اینترنشنال» در سال ۲۰۲۲ بر اساس برآوردهای قبلی گزارش کرده بود.

  • نویسنده :
  • منبع :