19 دی: براساس آخرین تصمیمات اخذ شده قرار است اینترنت در روزهای برگزاری کنکور به صورت نقطه‌ای قطع شود و کسانی که در این محدوده هستند، از پیش پیامی را جهت آمادگی دریافت خواهند کرد.

طی سال‌های اخیر پدیده لو رفتن سؤالات و رواج تقلب در بین برخی داوطلبان کنکور همپای رشد شبکه‌های مجازی و وسایل الکترونیکی و ابزارهای هوشمند افزایش یافته است و این نگرانی را برای داوطلبان کنکور و حتی خانواده‌های آن ها که به نوعی سرنوشتشان به این امتحان گره خورده ایجاد کرده است. اگرچه برای جلوگیری از تقلب و پخش سوالات هنگام برگزاری کنکور تدابیر گوناگونی از سوی سازمان سنجش درنظر گرفته شده اما گویا موثر بوده نبوده و اخیرا تنها روشی که می تواند امنیت این امتحان را تضمین کند قطع اینترنت اعلام شده است. 

روشی که در ابتدای اعلام، حواشی بسیاری را به دنبال داشت چراکه درخواست شد اینترنت به صورت کامل برای همه مردم کشور در زمان برگزاری کنکور قطع شود. دلیل این اقدام هم اینگونه اعلام شد که سال گذشته اینترنت به صورت نقطه ای قطع شد اما برخی توانسته بودند از آنتن های دیگر کمک بگیرند و به اینترنت وصل شوند. 

در حالی که با نزدیک شدن به برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲ که در روزهای پنجشنبه ۲۹ دیماه و جمعه ۳۰ دیماه برگزار خواهد شد، این سوال همچنان از سوی مردم پرسیده می شود که بالاخره تصمیم نهایی گرفته شده در زمینه قطع اینترنت چیست؛ در این باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که به شدت با قطع سراسری اینترنت مخالف است چراکه اینترنت مانند هوا می‌ماند و به تمام زندگی مردم وابسته است، پس نمی توان آن را قطع کرد؛ بنابراین درخواست سازمان سنجش در این زمینه بررسی شد و با چندین شرط با آن موافق شد که صرفا در محدوده حوزه‌های امتحانی و فقط اینترنت همراه آن هم با اطلاعات قبلی باشد. 

گفته شده کسانی که در محدوده برگزاری کنکور هستند، از پیش پیامی در این باره دریافت می‌کنند تا آمادگی داشته باشند و صرفا هم در ساعت برگزاری کنکور این امر به صورت خیلی محدود انجام شود. مسئله‌ای که عبدالرسول پورعباس- رئیس سازمان سنجش کشور- به تازگی بر این مسئله تاکید کرده و گفته است اینترنت همراه به صورت نقطه‌ای در زمان برگزاری کنکور قطع می‌شود. 

بر این اساس، نوبت اول کنکور سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، در ۵۸۵ حوزه ۴۱۷ شهرستان سراسر کشور برگزار می‌شود و تهران نیز در ۲۵ حوزه برگزاری آزمون دارد. 

با این حال، انتخاب راهکار قطع شبکه اینترنت در شرایطی مطرح شده است که به اذعان کارشناسان برای جلوگیری از پدیده تقلب، هنگام انجام این مهم، میتوان از دستگاه‌های جمر، پارازیت انداز یا مسدودکننده امواج وای‌فای استفاده کرد. 

اما مسئولان سازمان سنجش کشور بر این باورند که اینترنت به عنوان آخرین حلقه امنیت کنکور مطرح است و براساس مصوبه ای که که در دستور العمل شورای امنیت قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور به صورت سراسری یا نقطه ای مطرح شده و درخواست خود را به دبیرخانه شورای امنیت کشور ارسال کردند. گفته شده این مسیر، مطالبه مردم و داوطلبین است زیرا بین ۸ تا ۱۶ میلیون از جمعیت درگیر این موضوع هستند و زحماتی برای رسیدن به این مرحله کشیده‌اند، سازمان سنجش نیز برای زحماتی که کشیده و پیچیدگی کار تصمیم دارد امنیت را به نقطه کمال برساند. همچنین بر پیش بینی همه جوانب امر تأکید شده و نقطه کمال آن محدود کردن اینترنت همراه است. این سازمان درخواست دارد عکس و فیلمی ارسال و دریافت نشود نه اینکه اینترنت به طور مطلق قطع شود.

  • نویسنده :
  • منبع :