19 دی: سخنگوی نخست وزیر انگلیس ادعای یک نشریه دست‌راستی این کشور مبنی بر بازنگری موضع لندن در حمایت از برجام را رد کرد و گفت که موضع دولت انگلیس در قبال توافق هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها تغییری نکرده و دست‌یابی به توافق نهایی همچنان امکان پذیر است.
سخنگوی «ریشی سوناک» که طبق رویه‌های مرسوم دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، این مطلب را در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در لندن مطرح کرد.
وی با تکرار این ادعا که «توافق پایدار» برای ازسرگیری اجرای کامل برجام از اسفند سال گذشته روی میز است، ایران را مقصر تعلل در حصول توافق نهایی معرفی کرد و مدعی شد که لندن به بررسی گام‌های بعدی با شرکای خود ادامه می‌دهد. سخنگوی سوناک اما توصیف رسانه انگلیسی درباره «بازنگری» موضع لندن در قبال برجام را تکذیب و آن را اغراق‌آمیز توصیف کرد.
این درحالیست که هفته نامه ساندی تلگراف یکشنبه گذشته با انتشار گزارشی به نقل از منابع دولت لندن ادعا کرد که این کشور در پی اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس در ایران، در حال تجدیدنظر و بازنگری درباره حمایت از برجام است.
این نشریه انگلیسی به نقل از مقام یادشده مدعی شد که «چشم‌انداز» روند مذاکرات رفع تحریم‌ها به طور قابل توجهی تغییر کرده و انگلیس در حال بررسی گزینه‌های خود در این رابطه است. ساندی تلگراف بر همین اساس در گزارشی نتیجه گرفت که انگلیس درپی اعدام جاسوس انگلیس در حال بازنگری موضع خود در قبال برجام است.
مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده و تجربه نشان داده که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیزی در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ علیه ایران ندارد.
جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

  • نویسنده :
  • منبع :