19 دی: آیین نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی‌(ره) پنجشنبه شب با حضور علماء، مسئولان کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم در مسجد امام حسن عسکری (ع) در قم برگزار شد.
در این آیین که آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، آیات سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین، سید احمد خاتمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور و احمد وحیدی وزیر کشور حضور داشتند، یاد و نام آن عالم ربانی گرامی داشته شد.
در این آیین پس از تلاوت آیه‌هایی چند از کلام‌الله مجید و ذکر مصیبت، عضو هیات علمی جامعه‌ المصطفی طی سخنانی، آیت‌الله صافی را مرجع بصیر و آگاه به زمان توصیف کرد و افزود: آن فقیه بزرگوار از ویژگی‌های متعددی از جمله اُنس و الفت داشتن با علم و کتاب برخوردار بود.
حجت‌الاسلام ناصر رفیعی با اشاره به اینکه آیت‌الله صافی ۸۰ سال بر کرسی استفتاء نشسته بود یادآور شد: در یک شب مرحوم آیت الله بروجردی (ره) ۳۳ استفتاء را به ایشان داد و این شخصیت بزرگ صبح فردا، پاسخ همه استفتاها را آورد.
وی تواضع و فروتنی را دومین ویژگی آیت‌الله صافی ذکر کرد و بیان داشت: آیت‌الله صافی متواضعانه خم می‌شد و درب خانه آیت‌الله بروجردی را می‌بوسید.
رفیعی بوسیدن مضجع شریف امام رضا(ع) توسط آیت‌الله صافی را از نشانه‌های تواضع آن فقیه والامقام دانست و گفت: این مرجع بزرگ و عالیقدر در عین ادب، شجاعت در ابراز نظر و پافشاری در اصول و مبانی داشت، عضو نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری بود و در زمینه تصویب قانون اساسی به‌ویژه اصول بنیادین مانند ولایت فقیه خیلی تلاش کرد.
عضو هیات علمیه جامعه‌المصطفی ادامه داد: آیت‌الله صافی در تمام انتخابات‌ها شرکت کرد، با اینکه گاهی منتقد جدی بود و تعارف هم نداشت، ولی هیچ گاه قهر نکرد.
وی همچنین ساده زیستی مرحوم صافی گلپایگانی را مورد توجه قرار داد و گفت: یک شخصیتی با این جایگاه علمی و مناصبی مهم در نظام اسلامی، اما زندگی بسیار ساده داشت و مردم ایران و همچنین شیعیان عراق به همین علت از این شخصیت تکریم و تجلیل کردند.
وی با اشاره به اهمیت دادن آیت‌الله صافی به امور اجتماعی به‌خصوص حوزه تبلیغ بیان کرد: موسسه آموزش تبلیغ دارالزهرا(س) که به همت او تاسیس شد، طلبه‌ها را با مهدویت و حتی مبانی مسیحیت، اهل سنت، شبهه‌های وهابیت و حوزه مربوط به تفسیر و حدیث آشنا کرد.
گفتنی است آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی ۱۲ بهمن ماه سال گذشته پس از عمری تدریس و تحقیق و تالیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی و همچنین عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان، در سن ۱۰۳ سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش پس از تشییع باشکوه در قم و شهرهای نجف و کربلا در حرم امام حسین(ع) به خاک سپرده شد.

  • نویسنده :
  • منبع :