19 دی: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که برای قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، ابتدا یک کشور عضو این اتحادیه باید درخصوص آن تصمیم‌گیری کند و آن را برای گفت‌وگو به شورای اروپا بیاورد.
پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوال ایندیپدنت فارسی درخصوص قرارگیری نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی عنوان کرد: از آنجایی که تصمیم پارلمان اروپا، تصمیم یک نهاد مستقل اتحادیه اروپا است، ما در کمیسیون اروپا امکان زیادی برای اظهارنظر درخصوص آن نداریم؛ البته تصمیم در این‌باره که مربوط به سیاست خارجی است، برعهده دولت‌های عضو می‌باشد که در شورای اروپا درخصوص این مسئله تصمیم خواهند گرفت.
وی ادامه داد: اما نکته‌ مهمی که باید به خاطر داشته باشیم این است که سپاه پاسداران پیشاپیش تحت تحریم 4 رژیم حقوقی اتحادیه اروپا قرار دارد. این چیزی است که باید آن را به خاطر بسپاریم. افراد یا نهادهایی که یا عضو سپاه پاسداران هستند یا با آن ارتباط دارند تحت تحریم‌های حقوقی قرار گرفته‌اند اما وقتی که نهاد در پارلمان به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود، دیگر آن مسئله در سطح اتحادیه اروپا نمی‌باشد چراکه که در ابتدا یکی از کشورهای عضو و مقام‌های دولتی آن باید چنین تصمیمی اتخاد کنند.
استانو تصریح کرد: کمیسیون اروپا در جایگاه یک نهاد پیشاپیش موضع روشن خود را در این‌باره اعلام و رئیس‌ کمیسیون در این خصوص صحبت کرده است اما باز تاکید می‌کنم که برای قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در ابتدا به تصمیم مقام‌های رسمی یکی از کشورهای عضو نیاز است تا این موضوع برای بحث به شورا بیاید و پس از گفت‌وگو، تصمیم در این‌باره با اجماع اتخاذ خواهد شد.
هانا نیومن، یک عضو پارلمان اروپا روز گذشته با انتشار یک پیام توئیتری از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در جلسه پارلمان اروپا با اکثریت آرا خبر داد.
این عضو آلمانی پارلمان اروپا نوشت که در این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته شده است تا نام سپاه پاسداران ایران در فهرست به اصطلاح تروریستی این اتحادیه قرار گیرد و تحریم‌های علیه این نهاد افزایش یابد.
به گفته نیومن، همچنین در این بیانیه مداخله‌جویانه از آنچه اعتراضات در ایران عنوان شده، حمایت شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :