19 دی: مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه همه ساله کلاس‌های آموزشی را با هدف ارتقای دانش باغداران برگزار می کنیم، ابراز کرد: امسال نیز از ابتدای بهمن‌ماه در بخش های مختلف کلاس های آموزشی را برای باغداران خواهیم داشت و انتظار داریم که باغداران با استقبال از این کلاس ها دانش فنی خود را در حوزه هرس باغات افزایش دهند.
مسلم ابراهیمی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سطح زیر کشت باغات کل استان قم ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است، عنوان کرد: از این میزان بیشترین سطح باغات با ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به محصول پسته تعلق دارد.
ابراهیمی ادامه داد: ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات زیر کشت مربوط به محصولات سردسیری شامل سیب، گلابی، قیصی، آلو، انگور، بادام، گردو و فندق است همچنین بخشی از باغات را محصولات نیمه گرمسیری شامل انار، انجیر و زیتون شامل می‌شود.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه عملیات هرس باغات به میزان سطح  زیر کشت بستگی دارد، اضافه کرد: به عنوان مثال برای باغی با ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت معمولا محدودیت زمان هرس لحاظ نمی شود چرا که باید فرصت عملیات هرس برای کل باغ وجود داشته باشد.
ابراهیمی در ادامه گفت: معمولا بهترین زمان برای هرس باغات بعد از گذران سرمای سخت از ۱۵ بهمن به بعد تا اسفند ماه و در واقع قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانی است.
وی بیان کرد: عملیات هرس درختان علاوه بر این که به لحاظ علمی در ارتقای سلامت درخت و محصول آن موثر است یک هنر به شمار می رود چرا که باید برای انجام هرس ابتدا جوانه های بارده و جوانه های رویشی درخت شناسایی شوند.
ابراهیمی افزود: عملیات هرس متناسب با نوع درخت متفاوت است به عنوان مثال عملیات هرس درخت زیتون با درخت گیلاس یکسان نیست لذا هرس درختان با هدف فرم دادن و باردهی بیشتر نیاز به آموزش و تجربه کاری دارد.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان قم در سال های اولیه عمر درخت هرس فرم را برای شکل گرفتن درخت انجام می دهیم و در مراحل بعد هرس های باردهی صورت می پذیرد.
وی با تأکید بر این که قطعا هرس درختان بر افزایش کمی و کیفی محصولات باغی موثر خواهد بود، تصریح کرد: اگر چه تغذیه‌ی باغات در حوزه افزایش بهره وری کمی و کیفی محصولات جایگاه ویژه ای دارد اما هرس های فرم دهی و زایشی نیز تاثیر به سزایی در میزان باردهی و کیفیت محصولات خواهد داشت.
ابراهیمی با اشاره به اینکه هرس باغات متناسب با نوع محصول و سطح زیر کشت متفاوت است، یادآور شد: عملیات هرس برخی باغات همچون پسته حدودا از اوایل دی‌ماه آغاز شده است.
وی در پایان با بیان اینکه همه ساله کلاس‌های آموزشی را با هدف ارتقای دانش باغداران برگزار می کنیم، ابراز کرد: امسال نیز از ابتدای بهمن‌ماه در بخش های مختلف کلاس های آموزشی را برای باغداران خواهیم داشت و انتظار داریم که باغداران با استقبال از این کلاس ها دانش فنی خود را در حوزه هرس باغات افزایش دهند.

  • نویسنده :
  • منبع :