19 دی: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: روزانه ۴۰۰ تُن تخم مرغ قم تولید می‌شود که نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای استان در تامین تخم مرغ مورد نیاز کشور است.
منصور دیان اردستانی، ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای قم در تولید مرغ و تخم مرغ مورد نیاز مردم، بیان کرد: این سطح از تولید تخم مرغ در مرغداری‌های استان کم‌نظیر و در راستای تامین امنیت غذایی مردم، موضوعی بسیار حایز اهمیت است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به وجود بیش‌از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در مرغداری‌های استان، ادامه داد: گله‌های مرغ تخم‌گذار استان از نظر سن اکنون در شرایط مطلوبی قرار دارند و در حال حاضر ۱۵۶ واحد مرغ تخم‌گذار در این استان فعال است.
دیان اردستانی با تاکید بر اینکه که وضعیت سلامت طیور و بهداشت محیط در مرغداری‌های استان به صورت مستمر رصد می‌شود، افزود: از جمله مسائل مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی قم در سال‌های اخیر موضوع ارتقا سطح استاندارد‌های تولید مرغ و تخم‌مرغ در استان بوده‌است.
قم از جمله قطب‌های تولید تخم‌مرغ مورد نیاز کشور است و حدود ۱۵ درصد نیاز مردم کشور به این ماده غذایی مهم در قم تامین می‌شود، بر اساس فرآیندی مستمر تخم‌مرغ‌های تولید شده در واحد‌های مرغداری قم علاوه بر پاسخ به نیاز داخلی استان در سایر مناطق کشور نیز توزیع می‌گردد؛ همچنین ایجاد واحد‌های فرآوری تخم‌مرغ در قالب صنایع غذایی و تبدیلی از جمله اقدام‌هایی است که به‌منظور افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی در این بخش در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار دارد.
تخم مرغ از جمله مواد مغذی بوده که اسید‌های آمینه مورد نیاز بدن در آن وجود دارد، بیش از پنج درصد تخم مرغ با پروتئین اشغال شده و تأمین‌کننده انرژی مورد نیاز زنان و مردان است و سه درصد انرژی یک مرد و چهار درصد انرژی یک زن در طول روز با خوردن تخم مرغ تأمین می‌شود.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :