19 دی: هفت پروژه زیست محیطی و مدیریت پسماند شهری با هزینه ای بالغ بر یک هزار میلیارد ریال، روز سه شنبه طی آیینی با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در قم به بهره برداری رسید.
در این آیین سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز حضور داشتند و پروژه خط شماره ۲ پردازش و تفکیک پسماند، خط تولید گرانول، احداث سلول دفن مهندسی و بهداشتی پسماند، احداث سایت تخمیر، احداث ساختمان رفاهی و بهره‌برداری از ماشین‌آلات مربوطه، مورد بهره برداری قرار گرفت.
برای تکمیل و احداث این پروژه ها مبلغی بالغ‌بر یک هزار میلیارد ریال هزینه شده است و با بهره‌برداری از خط شماره ۲ پردازش و تفکیک پسماند، میزان زباله دفن شده مستقیم قم به صفر می‌رسد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این آیین با اشاره به افتتاح این پروژه‌ها اظهار داشت: خدا را شاکریم در واپسین روزهایی که به ایام‌الله دهه فجر نزدیک می‌شویم، در سطح کشور شاهد افتتاح طرح‌های متفاوتی جهت  بهبود زندگی هموطنان هستیم.
علی سلاجقه با بیان اینکه آنچه که امروز کشور را آزار می‌دهد، مسائل مربوط به محیط‌زیستی چه در بعد گردوغبار و آلایندگی و یا مسائل مربوط به آب‌های زیرزمینی و پسماندها و پس آب‌هاست، افزود: مردم کشور در مسائل محیط‌زیستی بسیار از مسئولان جلوتر هستند و یک مطالبه جدی در کشور شکل‌گرفته و خدا را شاکریم که این تفکر در مسئولان نیز به نحو مطلوب اتفاق افتاده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد: پروژه های زیست محیطی شهرداری قم می تواند الگویی مناسب برای کشور باشد و ما در همه شهرها این موضوع را نیاز داریم که چنین پروژه‌هایی احداث شود، به‌ویژه در شهرهایی که زائرپذیر بوده و از شهرها و کشورهای مختلف تردد دارند و فرهنگ مترقی برگرفته از فرهنگ دینی و آموزه‌های اسلامی ما را می‌بینند.
سلاجقه اظهار داشت: باید با مشارکت مردم در زمینه تفکیک، شاهد آن باشیم که مردم زباله‌های تفکیکی را در منزل جداسازی و با تماس به مراکز مدیریت پسماند، آن‌ها را تحویل دهند.

  • نویسنده :
  • منبع :