19 دی: معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: یک‌هزار و ۲۲۰ شهر بر اساس طرح جامع مشمول ساخت خانه‌های یک یا دوطبقه هستند که باید واگذاری اراضی این شهرها برای ساخت واحدهای مسکونی بر اساس همان طرح انجام شود.
«فرزانه صادق مالواجرد» با بیان اینکه میزان پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در برخی استان‌های کم برخوردار بسیار چشمگیر بوده است، افزود: بر اساس آمارها، پیشرفت همه مراحل طرح نهضت ملی مسکن در یک سال اخیر سرعت چشمگیری یافته و نقطه قوت طرح نهضت ملی مسکن، فنی و کارشناسی بودن همه مراحل این طرح در شناسایی و تامین اراضی و احداث شهرک‌ها و واحدهای مسکونی است.
وی در زمینه احداث شهرک‌ها، اظهار داشت: براساس آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص تراکم‌ زمین‌ها و تاکیدات انجام شده برای جلوگیری از مشکلات رخ داده در مسکن مهر، در شهرهایی که طرح جامع شهر به ساخت یک یا دوطبقه واحدهای مسکونی اشاره شده باید واگذاری اراضی برای ساخت واحدهای مسکونی بر اساس همان طرح انجام شودکه طبق بررسی های انجام شده تقریبا یک‌هزار و ۲۲۰ شهر مشمول ساخت مسکن ویلایی و زیر دو طبقه می‌شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خطر سوداگری‌ به بهانه اجرای قانون جهش تولید مسکن در شهرهای خوش آب و هوا که ارزش زمین‌های آنها بالاست وجود دارد، تاکید کرد: به همین منظور باید مراقبت‌های ویژه برای عرضه زمین و ساخت واحدهای ویلایی به واجدین شرایط مدنظر قرار گرفته شود.
صادق مالواجرد به بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: تقریبا یک چهارم مساحت همه شهرها در بافت فرسوده است و در سال‌های گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته و حاشیه نشینی نیز افزایش یافته است، به همین‌ منظور بسته تشویقی درباره نوسازی بافت فرسوده در شورای عالی شهرسازی مصوب و به کل کشور ابلاغ شده است که در آن ضوابط عام برای تشویق دیده شده است و باید بیشتر مورد استقبال برای اجرا قرار گیرد.
وی همچنین توصیه کرد که مدیران کل استان‌ها می‌توانند بر اساس این ضوابط عام با توجه به شرایط شهرها ضوابط خاصی نیز در نظر بگیرند و در کمیسیون ماده ۵ بررسی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای حریم اهمیتی به اندازه محدوده دارد، به شهرک سازی اشاره کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که تعدادی از شهرک سازی‌ها در برخی شهرها نزدیک مراکز صنعتی غیر آلاینده بوده و پاسخگوی کارکنان شاغل در این مراکز باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :