19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر احتمالی خود به تهران در ماه فوریه خبر داد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سخنانی در پارلمان اروپا که فرازهایی از آن در منابع خبری خارجی منتشر شد پیش بینی کرده که در ماه فوریه «برای انجام گفت‌وگوهای سیاسی» راهی تهران شود.
او با بیان این ادعا که برجام به یک پوسته خالی تبدیل شده است به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: به نظرم برای این موضوع و سایر مسائلی که توضیح دادم، به منظور انجام گفت‌وگوهای سیاسی مورد نیاز، در فوریه به تهران برگردم.
مدیرکل آژانس ابراز امیدواری کرد که در جریان سفرش به ایران، پیشرفت‌هایی در زمینه مسائل ادعایی پادمانی حاصل شود.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام که در نتیجه رفتار غیرقانونی ایالات متحده صورت گرفت ادعا کرد که این مساله نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران را برای بازرسان آژانس محدود کرده است. گروسی همچنین به انباشت مواد هسته‌ای در ایران اشاره اما تصریح کرد «این بدین معنا نیست که آن‌ها سلاح اتمی دارند»
گروسی سپس در نشست با خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در توافق هسته‌ای عنوان کرد: «میزان اجرای تعهدات ایران در برجام به صفر رسیده است. اما باید این را عرض کنم که آن ها این را اعلام کرده‌اند. آنها گفته‌اند که به دلیل خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ ، به هیچ کدام از محدودیت‌های هسته‌ای تعریف شده در برجام پایبند نیستند.»
مدیرکل آژانس ادعا کرد که درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب توافقات پادمانی هم تصویر پیچیده‌ای وجود دارد. «آن‌ها به شماری از تعهداتشان عمل می‌کنند اما هنوز نسبت به شفاف‌سازی‌های مهم به ما بدهکار هستند.»


  • نویسنده :
  • منبع :