19 دی: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر فرد بالای ۱۸ سال که دارای یک خودرو، یک مسکن و ۲۰۰ گرم طلا باشد از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است و مجلس همه تلاش خود را کرده تا نیاز مصرفی مردم در این بازارها از مالیات معاف باشند.
مهدی طغیانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون ابهامات وارده به ماده ۱۲ این طرح بیان کرد: در این طرح معافیت‌های مالیاتی زیادی دیده شده که حتی انتقاداتی را وارد می‌کنند که فراتر از اهداف طراحان معافیت مالیاتی داده شده است. براساس این طرح در هر خانواده هر فردی که بالای ۱۸ سال داشته باشد از مالیات برای یک خودرو معاف است و در طول سال می‌تواند چندین بار یک خودرو خرید و فروش کند. یعنی اگر در یک خانواده پنج نفر حضور دارند که بالای ۱۸ سال می‌باشد هر پنج نفر می‌توانند یک خودرو داشته و از مالیات معاف باشند. ما نیاز مصرفی را کاملا از مالیات خارج کرده‌ایم.
وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص طلا نیز هر فرد می‌تواند ۲۰۰ گرم طلا داشته باشد و از مالیات معاف است. در حوزه ملک نیز هر فرد بالای ۱۸ سال می‌تواند یک ملک داشته باشد و از مالیات برعایدی سرمایه معاف می‌شود.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی در ادامه گفت: براساس این طرح نیاز مصرفی کاملا از نیاز سرمایه‌ای جدا شده و نباید به هیچ وجه مردم عادی دغدغه داشته باشند. اما در خصوص بازارهایی که همواره می‌تواند مورد حمله سوداگران قرار گیرد ما باید قانونی داشته باشیم که دست آنها را کوتاه کند. در حوزه بازار ارز ما چه ترمزی در نظر گرفته‌ایم که دلالان نتوانند به آن دست درازی کنند. شاهد هستیم که نقدینگی سرسام‌آور هر روز سر از یک بازار در می‌آورد.
طغیانی در ادامه تاکید کرد: در مورد بازار خودرو نیز همین طور است امروز بسیاری از تقاضاهایی که در بازار خودرو وجود دارد تقاضای واقعی نیست بلکه تقاضای سوداگران است. کنار گذاشتن این طرح در مجلس شورای اسلامی و حذف بند مربوط به اخذ مالیات بر بازار طلا، سکه، ارز و مسکن کمکی به معیشت مردم نمی‌کند. بیش از ۱۷۰ کشور در دنیا این قانون را اجرایی می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :