19 دی: رییس جمهور با اشاره به زلزله ۵.۹ ریشتری بهمن ماه در شهرستان خوی گفت: در اولین ‌جلسه هیات دولت، اعتبارات، تسهیلات و امکانات لازم برای بازسازی مناطق زلزله‌زده در اختیار شهرستان خوی قرار خواهد گرفت.
سیدابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با محوریت زلزله خوی اظهار کرد: دولت در کنار مردم مناطق زلزله قرار گرفته و تمام تلاش خود را برای بازسازی این مناطق در اسرع وقت بکار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه مراحل نجات زلزله زدگان از زیر آوار و اسکان موقت آنان با موفقیت انجام شد، افزود: مراحل نوسازی باید هرچه سریعتر آغاز تا شرایط لازم برای بازگشت مردم به زندگی عادی در منطقه فراهم شود.
رییس جمهور با قدردانی از خدمات ارائه شده به زلزله زدگان، اضافه کرد: از دستگاه‌های دولتی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر بابت حضور جهادی در منطقه و ارائه خدمات سریع به زلزله زدگان قدردانی می‌کنیم.
وی‌ با اشاره به ایجاد ۱۱۰ اردوگاه اسکان موقت در مناطق زلزله زده شهرستان خوی گفت: این مقدار خدمات ارائه شده در یک شرایط بحرانی کارنامه خوبی است که باید یک الگو در مدیریت بحران محسوب شود.
آیت الله رییسی با بیان اینکه نوسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده در روستاهای صعب العبور شهرستان خوی آغاز شده است، افزود: اقدامات جهادی فوق العاده‌ای در مناطق زلزله زده در حال انجام است بطور مثال پس از زلزله مهرماه در این شهرستان خوی، تاکنون بیش از یک‌ هزار واحد مسکونی در عرض چند ماه بازسازی شده که در نوع خود کم‌نظیر است.
وی‌ با تاکید بر اینکه در بازسازی مناطق زلزله زده باید دقت لازم را داشت، اظهار کرد: بازسازی مناطق آسیب دیده باید به اندازه‌ای مقاوم و دارای استانداردهای لازم باشد که اطیمنان لازم را برای مقابله با حوادث غیر مترقبه ایجاد کند.
آیت الله رییسی جمهوری همچنین به پیشنهاد بهره مندی از طرفیت‌های بیمه‌ای در مناطق زلزله زده تاکید کرد.
وی‌با بیان اینکه تسهیلات لازم برای بازسازی مناطق زلزله زده ارائه خواهد شد، ادامه داد: تسهیلات ارائه شده باید کافی، به موقع و مدت زمان بازپرداخت مناسبی داشته باشد.
رییس جمهوری ‌همچنین بر ضرورت جلوگیری از شایعه پراکنی برای خدشه دار کردن امنیت روانی مردم زلزله زده تاکید کرد و گفت: نهادهای امنیتی باید عوامل شایعه ساز و نگرانی مردم را شناسایی کنند.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود که رسانه‌ها با بیان حقایق برای مردم در حفظ آرامش آنان نقش آفرینی بیشتری کنند.
آیت الله رییسی حفظ آرامش در شرایط بحران را لازمه موفقت دانست و اضافه کرد: طی بازدیدی که از مردم مناطق زلزله زده داشتم، خوشبختانه مردم روحیه خوبی دارند که نشانگر مناسب بودن خدمات ارائه شده و فرهنگ اصیل مردم این منطقه است، مردم خوی شهدا و جانبازان بسیاری نثار انقلاب کرده‌اند و همواره پایبند به ارزش‌های اسلام، انقلاب و پشتیبان ولایت فقیه بوده‌اند.
وی‌ تاکید کرد: برای آغاز مرحله بازسازی به شهرستان خوی سفر کردیم‌ و در این راستا مردم بدانند دولت از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :