19 دی: مقام‌های پانامایی با رد فشارهای آمریکا اعلام کردند کشتی‌های نیروی دریایی ایرانی تا زمانی که از قوانین بین‌المللی تبعیت کنند، اجازه تردد در کانال پاناما را دارند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های پاناما بامداد چهارشنبه این اظهارات را پس از آن مطرح کردند که گزارش‌هایی درباره تصمیم ایران برای اعزام کشتی به این آبراه راهبردی منتشر شد.
خبرگزاری فرانسه نوشت: آمریکا در قرن بیستم این کانال را که اقیانوس‌های اطلس و آرام را به هم متصل می‌کند، احداث کرد. حضور ایران در این کانال موجب خشم آمریکا می‌شود.
واشنگتن گفته که فعالیت ایران در نیمکره غربی را از نزدیک رصد می‌کند.
«اداره کانال پاناما» با اشاره به یک پیمان بین‌المللی سال ۱۹۷۷ که کنترل این آبراه را به کشور پاناما داده و وضعیت بی‌طرفی برای آن در نظر گرفته است، اعلام کرد که این کانال باید «برای تردد صلح‌آمیز، امن و باز بماند» به شرطی که کشتی‌ها از قوانین ایمنی جهانی تبعیت کرده، عوارض پرداخت کرده و اقدامات خصمانه انجام ندهند.
این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس قواعد پیش‌گفته، اداره کانال پاناما متعهد است، به هر کشتی که همه این الزامات را رعایت کند، اجازه عبور بدهد.
رسانه‌های محلی گزارش‌هایی درباره رسیدن قریب‌الوقوع کشتی‌های نیروی دریایی ایران به کانال پاناما منتشر کرده‌اند.
«جب بوش» فرماندار سابق ایالت فلوریدای آمریکا چندی پیش در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست پاناما را متهم کرده که به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌های نفتی غربی‌ها را دور بزند.
«وندانت پاتل» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفت که واشنگتن فعالیت‌های دریایی ایران در نیمکره غربی را از نزدیک دنبال می‌کند.
اداره کانال پاناما اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۴ هزار کشتی از این کانال عبور کرده‌اند.
این کانال ۸۰ کیلومتر طول دارد و پنج درصد از تجارت دریایی دنیا در آنجا جریان دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :