19 دی: یک رسانه حوزه آسیای مرکزی نوشت رضا نوشادی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرده است که این کشور فعال در حوزه سوآپ گاز، آماده دریافت گاز از روسیه و ترکمنستان و تحویل آن به مصرف کنندگان جنوب در هر کشوری است.
به گزارش تارنمای انجمن ملی خدمات نفت و گاز روسیه، نوشادی در حاشیه نمایشگاه تخصصی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در گفت و گو با خبرگزاری آسیای میانه (nCa) افزود: ایران به روسیه و ترکمنستان پیشنهاد مبادله گاز را به هر کشوری که بخواهند، ارائه داده است.
وی افزود: ما رسما به شرکتهای روسی و ترکمنی «گازپروم» و «ترکمن گاز» پیشنهاد دادیم و ایران آماده است گاز ترکمنستان و روسیه را در شمال دریافت کند و در جنوب به هر کشوری که بخواهد برساند.
نوشادی همچنین اظهار داشت: ایران آماده اجرای پروژه ها در ترکمنستان نه تنها در حوزه نفت و گاز بلکه در زمینه صنایع گوناگون است.
اخیرا دیدارها میان مقامات ترکمنستان و ایران از جمله در حوزه انرژی افزایش یافته است.
رشید مرداف وزیر امور خارجه ترکمنستان در روز ۹ ژانویه سال جاری میلادی در عشق آباد در مورد توسعه همکاری ها در بخش سوخت و انرژی و حمل و نقل و ترانزیت با مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرد. ۳۰ آذر سال گذشته نیز وزرای امور خارجه دو کشور گفتگوی تلفنی داشتند که طی آن طرف ایرانی نسبت به ترانزیت گاز ترکمنستان از طریق ایران ابراز علاقه کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :