این چندمین بار است که جناب وزیر خارجه گمانه‌هایی را طرح می‌کند که حداقل در رسانه قطعیت ندارد و سبب کاهش اعتبار وزارت خارجه ایران می‌شود
سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۶۵ مورخه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۱ با عنوان «بی‌اعتبار کردن وزارت امور خارجه چرا؟» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه ادعای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران را که از دستیابی تهران و واشنگتن به یک توافق برای تبادل زندانیان خبر داده بود، یک «دروغ بی‌رحمانه» توصیف کرد که تنها رنج خانواده‌های زندانیان را افزایش می‌دهد.
امیرعبداللهیان در گفتگو با شبکه خبر در این باره گفته بود: تبادل پیام‌ها همچنان در گفتگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است و در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود، در روزهای آینده انجام خواهد شد. ما این پرونده را یک پرونده کاملاً انسانی می‌دانیم. از مارس سال گذشته در این رابطه سندی بین ما و طرف آمریکایی به طور غیر مستقیم به امضا و تأیید رسید اما زمینه اجرای آن اکنون فراهم شده است. از نظر ما همه چیز آماده است. طرف آمریکایی در حال هماهنگی‌های فنی خودش قرار دارد.
روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد در مطلبی با عنوان «آقای وزیر دقت کن» نوشت: حسین امیرعبدالهیان در اظهاراتی که از آن قطعی شدن توافق با آمریکا بر سر مبادله منابع مالی ایران و برخی زندانی‌ها برداشت می‌شد خبرساز شد. اظهارنظری که به سرعت قطعی بودن آن توسط طرف آمریکایی با ادبیات بدی تکذیب شد.
فارغ از اینکه در پشت صحنه چه خبر است و ممکن است طرف آمریکایی علی‌رغم پذیرش شروط ایران چنین حرفی زده باشد، اما واضح است در شرایطی که جنگ رسانه کم‌اهمیت‌تر از جنگ دیپلماتیک نیست و وقوع چنین اتفاقی درشان ملت ایران نیست. این چندمین بار است که جناب وزیر خارجه گمانه‌هایی را طرح می‌کند که حداقل در رسانه قطعیت ندارد و سبب کاهش اعتبار وزارت خارجه ایران می‌شود، شأنی که به راحتی به دست نیامده است
پیش آر این روزنامه جمهوری اسلامی بر لزوم تجدید‌نظر اساسی در سیاست خارجی ایران تأکید کرده و نوشته بود: این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که دیپلماسی خارجی ما ضعیف است.

  • نویسنده :
  • منبع :