19 دی: معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اظهار این که امسال حدود ۵۰۰ میلیون یورو بابت واردات موز، ارز از کشور خارج شده است، گفت :یکی از برنامه های تحولی سال آینده وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید موز در جنوب کشور است.
محمد مهدی برومندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میزان تولید موز کشور را ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود:طبق برنامه تحولی وزارت جها کشاورزی با حمایت ویژه دولت در قالب بسته تشویقی، توسعه تولید موز را در سیستان و بلوچستان به صورت جدی دنبال می کند.
وی متوسط مصرف سالانه موز کشور را حدود ۵۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت :اگرچه برای رسیدن به مرز خودکفایی تولید داخل این میوه گرمسیری فاصله زیادی داریم، اما از آن جایی که شرایط برای تولید در جنوب فراهم است، با بسته های تشویقی ویژه ای که وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته است، توسعه جهشی در تولید این محصول را خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: اکنون موز در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب استان کرمان، فارس و بوشهر در فضای باز، فضاهای کنترل شده و سایبان ها تولید می شود اما ۹۹.۸ درصد تولید مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.
برومندی با بیان اینکه ایران در تولید تمام میوه ها به جز چهار میوه گرمسیری موز، آناناس، انبه و نارگیل خودکفا است، اظهار کرد: با برنامه‌ای که در دولت سیزدهم پایه ریزی شده است امید است بتوانیم در تولید موز و برخی میوه ها مشکل این حوزه را حل کنیم.
توسعه گلخانه ماموریت مهم برای مقابله با خشکسالی
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که توسعه گلخانه های کشور بالغ بر سه هزارو ۵۷۶هکتار از مهمترین برنامه وزارتخانه است گفت : اصلاح و بازسازی گلخانه های کشور در سطح یکهزار و ۲۳۳ هکتار نیز از طرح های ملی دولت سیزدهم است.
برومندی با بیان این که طرح توسعه باغ های دیم در اراضی شیبدار در سطح ۱۹هزارو ۴۴۹هکتار و اصلاح و نوسازی باغ های کشور در سطح ۲۳۰هزار هکتار از برنامه های وزارتخانه جهاد کشاورزی است ؛ ادامه داد: اصلاح و توسعه باغ های زیتون به میزان ۱۶هزارو ۱۰۰ هکتار نیز در دستور کار است.
به گفته برومندی ۳۷درصد اشتغال کشاورزی کشور در بخش باغبانی است که با بازنگری و تدوین دستورالعمل های و منطبق با زیر ساخت ها موجود و حداقل سرمایه گذاری ؛ بهبود ۵۰درصدی وضعیت موجود دور از دسترس نیست.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی یکی دیگر از برنامه های تحولی وزارت جهاد کشاورزی همسو با تغییرات اقلیمی و الگوی کشت ، توسعه سبزی و صیفی به محیط های گلخانه ای است، گفت: در حال حاضر برای تولید سبزی و صیفی در کشور سالانه ۲۵ میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود، که با انتقال این کشت به محیط گلخانه ای مصرف آب حدود پنج میلیارد مترمکعب کاهش خواهد یافت.
برومندی اظهار کرد: طرحی درقالب برنامه توسعه هفتم تقدیم دولت شده که در آن ۱۵۰ هزار هکتار توسعه گلخانه، محیط های کنترل شده و سایه بان دیده شده است که بایستی با این برنامه به یک تولید و توسعه خوب دست پیدا کنیم.
واگذاری تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که امسال برای نخستین بار دولت در مقوله تامین میوه شب عید به ویژه سیب و پرتقال بدون هیچ گونه بار مالی با همکاری بخش خصوصی فقط به دنبال توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و حمایت از تولیدکننده است، گفت: اتحادیه مرکزی تعاون روستایی، اتحادیه باغداران و اتحادیه بنکداران سه مجموعه خصوصی قدرتمندند که توان ایفای نقش در سطح کشور و ملی را دارند.
برومندی ادامه داد: امسال با حمایت دولت از باغدران مازندران در تولید مرکبات و باغداران آذربایجان غربی در تولید سیب میوه شب عید کشور به موقع تامین و در حال توزیع است.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در شرایط جنگ اقتصادی اقدام به تولید و تامین امنیت غذایی می‌کنیم و جهاد کشاورزی سفره دار مردم است و باید مراقب سفره مردم باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :