۱۹ دی: وزیر امورخارجه ایران گفت: مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کمک به تحصیل دختران از مهم ترین مباحثی است که در نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، پاکستان، روسیه و چین مطرح شد.
حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست چهارجانبه وزرای خارجه ⁧ایران⁩، پاکستان، روسیه و چین درباره ⁧افغانستان که میزبانی شهر سمرقند کشور ازبکستان در حال انجام است به خبرنگاران گفت: دور دوم این نشست درباره وضعیت افغانستان برگزار شد و نگرانی‌هایی که درباره وضعیت افغانستان وجود دارد را وزرای امورخارجه حاضر در این نشست مورد توجه قرار دادند.
وزیر امورخارجه ایران اسلامی افزود: این نگرانی‌ها شامل گسترش تروریسم در افغانستان، بحران‌های ناشی از تداوم تحریم‌های آمریکا و غرب علیه افغانستان وضعیت بسیار سخت معیشتی مردم افغانستان و نتیجه نامطلوب آن که افزایش فزاینده آوارگان و مهاجرین به سمت کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران را سبب شده است، بحث و بررسی شد.
وی تاکید کرد: موضوع ضرورت کنترل جدی قاچاق مواد مخدر از طریق مرزها به کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران و مسئولیت هیئت حاکم موقت در افغانستان در این رابطه مورد توجه قرار گرفت.
امیرعبداللهیان با اشاره به نگرانی وزرای امورخارجه حاضر در این نشست به محروم کردن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل، اظهار داشت: در این نشست جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد که از طریق حضوری و روش‌های مجازی می‌تواند این خلع را با همکاری هیئت حاکمه موقت افغانستان رفع کند تا زنان و کودکان مسلمان افغانستانی از حق تحصیل و اشتغال محروم نباشند.
وزیر امورخارجه ایران خاطرنشان کرد: در روزهای آینده نشستی در سطح نمایندگان ویژه و کارشناسان ارشد کشورها در امور افغانستان قرار است در شهر دوحه برگزار شود و سازمان ملل هم در این نشست حضور خواهد داشت تا هماهنگی‌های برای اتخاذ رویکرد بهتر کشورهای همسایه در قبال افغانستان مورد توجه قرار گیرد.
  • نویسنده :
  • منبع :