19 دی: مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در راستای تحقق سیاست‌های تجارت خارجی دولت سیزدهم، خط منظم کشتیرانی کانتینری از مبدا بندر امام خمینی (ره) تا امارات، هند و چین و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا راه اندازی شد.
بهروز آقایی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: ورود کشتی کانتینری نسل پنجم با ظرفیت (۵۰۰۰TEU) به مقصد کشور چین با هدف افزایش ضریب دسترسی بندر امام به شبکه حمل و نقل دریایی جهان و بازارهای بین المللی انجام شده است.
وی با بیان اینکه کاهش زمان و هزینه حمل و نقل کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی مهمترین هدف راه اندازی خط منظم کشتیرانی کانتینری از بندر امام است افزود: این اقدام به افزایش توان رقابت پذیری تولید کنندگان کالاهای صادراتی کشور و همچنین کسب سهم مناسب از بازارهای منطقه منجر می شود.
وی افزایش ضریب دسترسی منجر به ارتقای جایگاه تجاری منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در تجارت منطقه را از دیگر نتایج این اقدام عنوان کرد.
آقایی همچنین با بیان اینکه جذب بازارهای ترانزیتی و ترانشیپی منطقه از دیگر اهداف راه اندازی این خط کشتیرانی منظم کانتینری است ادامه داد: فعالیت این خط کشتیرانی زمینه لازم برای بهره مندی مناسب از ترمینال کانتینری فعلی بندر امام خمینی (ره) با ظرفیت سالانه بیش از ۶۰۰ هزار کانتینر (TEU) را به همراه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اضافه کرد: این اقدام، زمان انتظار کانتینرهای حاوی کالاهای صادراتی مستقر در بندر امام خمینی (ره) برای بارگیری به کشتی را ۱۵ روز کاهش می دهد.
وی ادامه داد: کوتاه شدن زمان حمل دریایی کانتینرهای صادراتی و وارداتی به این بندر حداقل به مدت ۳۰ روز از دیگر نتایج فعالیت این خط کشتیرانی خواهد بود که کاهش ۱۰ درصدی هزینه حمل دریایی کالاها را به دنبال دارد.
آقایی با بیان اینکه تحقق اقتصاد دریامحور و همچنین تجارت خارجی بخصوص با کشورهای منطقه از جمله سیاست های منطقه گرایی دولت سیزدهم است افزود: با پیگیری هایی که در مجموعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) صورت گرفت، راه اندازی این خط منظم کشتیرانی کانتینری از بندر امام به کشورهای امارات، هند؛ چین و کشورهای جنوب شرق آسیا سهم قابل توجهی در تحقق برنامه ریزی های تجاری دولت دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :