۱۹ دی: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امروز تورم محصول رشد نقدینگی است و از ناترازی عملیاتی بودجه و بانک‌ها می‌آید، گفت:‌ باید اقتصاد مردمی در دستور باشد نه این‌که امروز مزاحم کارآفرینان هستیم و چوب لای چرخ آنها می‌گذاریم؛ قطعا می‌توانیم با تصمیمات شجاعانه و عالمانه در برنامه هفتم به یک ثبات اقتصادی برسیم.
محمدباقر قالیباف در سومین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی، حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در آستانه ارسال لایحه برنامه هفتم از طرف دولت در این نشست بسیار مهم و تاثیرگذار حضور دارم برنامه هفتم برنامه پایه‌ای برای حرکت‌های بعدی باشد.
وی ادامه داد: ما به عنوان یک دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اندیشه‌های امام خمینی (ره) و فرمایشات و رهنمودهای رهبری و تبیین شرایط موجود برای انقلاب اسلامی و ایران عزیز باید هر تصمیم و سیاست اجرایی که اتخاذ می کنیم براساس شرایط محیطی و شناخت و تحلیل از آن باشد، این‌که در چه شرایطی قرار داریم و براساس آن برای پنج سال آینده برنامه ‌ریزی کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: امروز همه اندیشمندان و متخصصان و همه دولت‌های ملی و قدرت‌های جهانی و کشورهای دنیا بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که ما در آستانه تغییر نظم جهانی قرار داریم پس باید بدانید که ما در کجای تغییر نظم جهانی قرار می‌گیریم. بدون شک باید در منطقه نسبت به گذشته برتر باشیم.

نیازمند تحول در نظام حکمرانی در داخل هستیم
قالیباف با بیان این‌که براساس فرمایشات رهبری ما در حوزه مسائل داخلی به یک تحول نیاز داریم، اضافه کرد: رهبری در سال ۱۳۹۹ قبل از کرونا موضوع تحول راهبردی را در حرم حضرت امام (ره) ترسیم کردند و فرمودند امام، امام تحول بود و باید آن مسیر را برویم پس باید بدانیم در حوزه راهبردی نقش برتری را برای خودمان در نظم جهانی ترسیم کنیم و این‌که بدانیم نیازمند تحول در نظام حکمرانی در داخل در حوزه مسائل فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی هستیم. ما در این حوزه‌ها به حکمرانی نو نیاز داریم تا مبتنی بر تحول بر گام دوم حرکت کنیم.
وی با تاکید بر لزوم رفع و تقویت نقاط قوت اضافه کرد: حرکت ما مبتنی بر مکتب حضرت امام خمینی (ره) یعنی مبتنی بر عقلانیت، معنویت و عدالت است و باید در این مسیر حرکت کنیم ما در دو بستر ایمان و اعتقاد به سنت الهی و مردمی‌سازی حرکت می‌کنیم یعنی حکمرانی باید در بستر سنت‌های الهی و مردمی‌سازی باشد. البته بدون شک در این مسیر چالش‌های جدی هم داریم چون به هرحال یک دیوان‌سالاری بسیار کهنه و مستحکم و سرکش وجود دارد.
قالیباف اضافه کرد: بارها گفته‌ام که در کشور ما سه قوه نیست و قوه چهارم یعنی دیوان‌سالاری بر سه قوه دیگر حکمرانی می‌کند.
وی تعارض منافع را از چالش‌های جدی خواند و اضافه کرد: در پنج ماه اول مجلس یازدهم در یک برنامه زنده اقدامات و اولویت‌ها را بیان کردم که یک پازل آن مانده و آن هم طرح مدیریت تضاد منافع است که به قانون تبدیل می‌کنیم، این مسیر سخت و زمانبری است که به جهاد تصمیمی برای مسئولان نیاز دارد. تصمیمی که مبتنی بر عقلانیت، خرد، شجاعت، محبت، همگرایی و باورهای مشترک باشد و در این راه از تهمت‌ها احساس نگرانی نکنیم؛ امروز که در آستانه آمدن برنامه هفتم به مجلس شورای اسلامی هستیم نیازمند فهم مشترک از این برنامه‌ هستیم همه باید درک واقعی داشته و نه این‌که هر کسی به تعبیر خودش برداشت کند باید همه تبیین و تعریف مشترک داشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما اینقدر منابع نداریم که دهها اولویت معلوم کنیم باید اولویت‌ها مشترک و محدود انتخاب شود ما اینقدر زمان از دست دادیم که فرصت نداریم به هر روشی کار را پیش ببریم حتی باید در روش رسیدن به اهداف هم اتفاق نظر داشته باشیم تا در قانون برنامه هفتم موفق باشیم. در این راه باید همه مجموعه دست‌اندرکاران، مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مردم، کارآفرینان، نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان همه دست به دست هم دهیم و به یک فهم مشترک برسیم.
قالیباف ادامه داد: ما نمی‌توانیم صندوق توسعه ملی و یا هر اقدام اقتصادی دیگر را بدون توجه به موضوعات کلان اقتصادی پیش ببریم تا کالبدشکافی نکنیم وضعیت را دقیق تشخیص ندهیم و سیاست‌گذاری شجاعانه نداشته باشیم هرگز موفق نمی‌شویم.

باید تکلیف خود را با دوگانگی‌ها با اقتصاد روشن کنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دوگانگی‌هایی در اقتصاد است، افزود: باید تکلیف خود را با دوگانگی‌ها مشخص کنیم ممکن است برخی دوگانگی را مثبت تلقی کنند که این دوگانگی در محافل و حکمت نظری و میدان ذهنیت مثبت است چون باعث تقابل افکار می‌شود تا راه بهتری را پیدا کند اما در اجرا دولت و حاکمیت برای پیشبرد اقتصاد کشور نمی‌توانند همیشه در دو راهی باشند و باید در حوزه عمل تصمیم گرفته و مو به مو اجرا کنند و پیش ببرند. امروز وقتی حرف از حکمرانی می‌زنیم باید تصمیم سیاسی در بستر تشخیص علمی باشد تا ما را از دو راهی بلاتکلیفی نجات دهد.
  • نویسنده :
  • منبع :