19 دی: وزیر بهداشت گفت: تحریم ها، مردم ایران را از دسترسی به برخی داروها و تجهیزات پزشکی محروم کرده است.

بهرام عین اللهی، که برای شرکت در هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت به ژنو سفر کرده است، روز سه شنبه دو خرداد ۱۴۰۲ در حاشیه این اجلاس و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مجمع جهانی بهداشت فرصتی ارزنده برای ارتقای سلامت و بهداشت جهانی است، اظهار داشت: حضور کشورهای مختلف در این مجمع در آشنایی بهتر و بیشتر آنها با نظرات یکدیگر مؤثر است. 

وی در همین زمینه با اشاره به حضور هیأتی از وزارت بهداشت کشورمان در مجمع جهانی بهداشت در ژنو، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا در این مجمع دیدگاه‌های خود را به اطلاع وزاری بهداشت دیگر کشورها برسانیم؛ چرا که برخی کشورها با توجه به تبلیغات منفی که استکبار علیه ما سازمان داده است، از نزدیک با رویکردهای نظام سلامت جمهوری اسلامی آشنا نیستند؛ بنابراین حضور در چنین مجامعی فرصتی مناسب برای بازگو کردن نظرات جمهوری اسلامی و به اشتراک گذاشتن آن با دیگر کشورهای جهان است. 

عین اللهی با اشاره به مذاکرات دوجانبه و نظرات مطرح شده در هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو گفت: ما در مجمع جهانی بهداشت در ژنو با توجه به ضیق وقت، فهرست وار، تهدیدها و مخاطراتی را که متوجه بهداشت جهانی است، برشمردیم. 

وزیر بهداشت با اشاره به سخنرانی خود در مجمع جهانی بهداشت و تاکید بر قدردانی از کادر سلامت در اقصی نقاط جهان در جریان مبارزه با کووید ۱۹، تصریح کرد: کادر سلامت در مبارزه با کرونا در همه جای دنیا تلاشی در خور قدردانی از خود نشان دادند و برخی از آنان در این راه جان باختند که جمهوری اسلامی ایران مرهون زحمات همه آنان در ایران و دیگر نقاط جهان است. 

وی با اشاره به آثار تحریم بر سلامت مردم ایران، گفت: حقوق سلب شده مردم در حوزه سلامت را در این مجمع یادآوری کردم و پس از آن گزارشگر ویژه سازمان ملل گزارشی درباره تحریم‌ها و آثار سوئی که بر سلامت مردم شریف ایران گذاشته است، قرائت کرد. 

عین اللهی یادآور شد: تحریم‌های ناجوانمردانه، ظالمانه و غیر قانونی، مردم ایران را از دسترسی به برخی داروها و تجهیزات پزشکی محروم کرده است و سازمان جهانی بهداشت باید در این زمینه اقدامی مؤثر صورت دهد.

وزیر بهداشت، با اشاره به وضعیت بهداشت و سلامت برخی از مردم دنیا به ویژه مردم مظلوم فلسطین به دلیل جرایم و جنایت جنگی به ویژه از سوی رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: وضعیت سلامت مردم مظلوم فلسطین بسیار بغرنج است و با این وصف باید پرسید که نقش سازمان جهانی بهداشت در ظلم به مردم بی گناه چیست. 

وی، همکاری بین کشورها در جهت ارتقای سلامت مردم را از دیگر محورهای مطرح شده در سخنرانی خود در هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت عنوان و به راه اندازی گروه ۵ در ایران با حضور عراق، افغانستان، پاکستان و سازمان جهانی بهداشت و کشور تاجیکستان به عنوان عضو ناظر اشاره کرد. 

عین اللهی گفت: به کشورهای حاضر در مجمع جهانی بهداشت (WHA76) پیشنهاد کردیم گروه‌هایی همچون گروه ۵ را در مناطق خود تشکیل داده و مسائل بهداشت منطقه‌ای خویش را حل و فصل کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :