19 دی: وزیر اقتصاد کویت طی سخنانی در پارلمان این کشور اعلام کرد که کویت از ماه نوامبر به بعد هیچ پولی برای پرداخت حقوق کارمندان دولتی ندارد.

به گزارش راشاتودی، وزیر اقتصاد کویت طی سخنرانی در مجلس این کشور اعلام کرد که پول دولت کویت در حال اتمام است و از ماه نوامبر به بعد هیچ پولی برای پرداخت حقوق کارمندان دولتی وجود نخواهد داشت.

بارک الشیران، وزیر اقتصاد کویت، اعلام کرد در صورتی که قیمت نفت افزایش نیابد پولی که هم اکنون در حال استفاده از آن هستیم و از صندوق ذخیره عمومی برداشت می‌شود به زودی تمام خواهد شد.

برای سال مالی 2019-2020 کویت کسری بودجه 18.44 میلیارد دلاری داشته است.

به دلیل سقوط قیمت نفت در بازار جهانی از یک طرف و تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا انتظار می‌رود کسری بودجه کویت برای سال مالی جاری افزایش یافته و به 45.78 میلیارد دلار افزایش یابد.

این رقم تقریبا دو برابر رقم 25.18 میلیارد دلاری بود که پیش‌تر برای کسری بودجه کویت در سال جاری پیش‌بینی شده بود.

در ماه ژانویه امسال و زمانی که کویت در حال تدوین طرح بودجه بود کسری بودجه پیش‌بینی شده تنها 3.33 میلیارد دلار بود چرا که قیمت نفت در بودجه این کشور 55 دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده بود.

اصلی‌ترین منبع درآمد کویت صادرات نفت است و این کشور تقریبا هیچ درآمد دیگری ندارد.

این کشور هنوز از تبعات سقوط قبلی قیمت نفت در بازار کمر راست نکرده بود که حالا درگیر یک دوره دیگر سقوط نفت شده است.

پارلمان کویت با هدف جلوگیری از تمام شدن پول این کشور در تلاش است تا طرحی را برای صدور مجوز استقراض برای دولت این کشور تدوین کند و در قالب آن دولت کویت اجازه خواهد یافت تا طی 30 سال آینده 65.4 میلیارد دلار استقراض کنند.

صندوق ذخیره عمومی کویت تنها طی 100 روز از زمان گسترش کرونا در این کشور 13.04 میلیارد دلار از دارایی خود را از دست داده است.

کویت یکی از 6 کشور حوزه خلیج فارس است که به شدت برای تامین منابع مورد نیاز خود به درآمدهای نفتی وابسته است.

بر اساس نظرسنجی اخیر رویترز تمام کشورهای حوزه خلیج فارس برای سال جاری کاهش رشد اقتصادی خواهند داشت.

با توجه به وضعیت کویت به نظر می‌رسد بعید است همه کشورهای حاشیه خلیج فارس بتوانند به این زودی‌ها از بحران کرونا بیرون آمده و رشد اقتصادی داشته باشند.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس