روزنامه "دیلی میرور" سریلانکا روز یکشنبه گزارش داد که تشدید تدابیر بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کووید-۱۹ در این کشور موجب شد تا دولت این کشور حدود سه هزار زندانی را از زندان های پرتراکم کشور آزاد کند.

این گزارش به نقل از یک بیانیه دفتر ریاست جمهوری سریلانکا اعلام کرد که این تدابیر اقتضا کرد که دولت بتواند از ۱۷ مارس (۲۷ اسفند) تا دیروز ۴ آوریل (۱۶ فروردین) ۲ هزار ۹۶۱ تن از زندانیانی که در زندان های پرتراکم این کشور دوران حبس را می گذراندند به قرار وثیقه آزاد کند.

براساس این گزارش، اگرچه با شروع گسترش همه گیری ویروس کرونا در سطح جهان دولت این کشور از ۲۰ مارس (اول فروردین) قرنطینه را در سراسر این کشور به اجرا گذاشته است اما افزایش تعداد مبتلایان به بیماری مهلک کرونا در این کشور تا ۱۶۶ نفر تا دیروز (شنبه) و اعلام ۴ فوتی ناشی از کرونا، موجب شد که دولت سریلانکا تدابیر امنیت بهداشتی را تشدید کند و به تدریج تعداد بیشتری از زندانیان را آزاد کند.

این گزارش از وجود ۲۶ هزار زندانی در زندان های پرجمعیت این کشور خبر داد و نوشت: از آنجایی که ظرفیت معمولی این زندان ها کمتر از ۱۰ هزار نفر است، دولت مجبور است برای جلوگیری از مرگ و میر بیشتر و ناآرامی های احتمالی بیشتر در سطح جامعه، به تدریج از آمار این زندانیان بکاهد.

این گزارش همچنین با اشاره به چندین مورد شورش زندانیان در این کشور و حتی کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها در این شورش ها، افزود که شیوع کرونا همچنین موجب شده است اعتراضات خشونت بار زندانیان طی یک ماه اخیر در بسیاری از زندان های این کشور افزایش یابد.

این اعتراضات عمدتا زمانی به اوج خود رسید که مسئولان زندان های برای جلوگیری از گسترش شیوع کرونا، ملات زندانیان با خانواده های آنها را کم و به تدریج قطع کردند، ساعت هایی که خانواده ها معمولا با مواد غذایی خانگی به دیدن زندانیان خود می آمدند.

گزارش های حاکی است دولت این کشور حتی برخی از زندانیان سیاسی مخالف دولت را نیز طی چند روز اخیر آزاد کرده است اما تاکنون نامی از آنها در هیچ رسانه ای برده نشده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا