۱۹ دی: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، تحریم دارو را بی‌سابقه‌ترین و ظالمانه‌ترین اقدام چند دهه اخیر دانست و گفت: تا این حد ظلم و تحریم علیه یک ملت پس واقعه عاشورا بی‌سابقه است.

فاطمه محمدی؛ مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران گفت که سه هزار و ۲۱۵ بیمار نادر در کشور شناسایی شده که تحریم‌های ظالمانه آمریکا اجازه نمی‌دهد بتوانیم داروهای مورد نیاز آن‌ها را تأمین کنیم.

حمیدرضا اراکی ادامه داد: در حالی که کشورهای تحریم کننده ادعا می‌کنند دارو جزء تحریم‌ها نیست اما در عمل زمانی که نتوانیم پولی به حساب شرکت دارویی بریزیم یا نتوانیم دارو را در مسیر رسیدن به دستمان بیمه کنیم بیماران با مشکل مواجه می‌شوند.

نه تنها بیماران خاص بلکه بیماران دیگر مانند بیماران چشمی و دیابتی و... هم نمی‌توانند داروهای اصلی مورد نیاز خود را تأمین کنند و رنج و درد و گاهی مرگ را تجربه می‌کنند.

برای پرسش درباره روابط ایران با سایر کشورها و تحریم‌های ایران بخصوص تحریم‌های دارویی به سراغ مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس مجمع نمایندگان مازندران و منتخب مردم بابل در مجلس شورای اسلامی که سابقه استانداری گیلان را هم در کارنامه خود دارد رفتیم.

وی معتقد است تحریم دارو بی‌سابقه‌ترین و ظالمانه‌ترین اقدام چند دهه اخیر است؛ آمریکایی‌ها و همدستانشان علیرغم اینکه شعارهای حقوق بشر و انسان دوستانه می‌دهند به تمام معنا ضد حقوق بشر و ضد انسانیت عمل می‌کنند.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ما با این نماینده مجلس یازدهم در ادامه می‌آید:

 

• تاب آوری مردم در این شرایط نامناسب اقتصادی را چطور می‌بینید؟

مردم ما پیرو راه ائمه اطهار(ع) و ولایت هستند و فرهنگ ایستادگی، بسیجی و ولایی را در دنیا پایه‌گذاری کردند و در هشت سال دفاع مقدس با خون خود در برابر اراده همه دنیا ایستادند تا به پیروزی رسیدند؛ در این مقطع هم علیرغم همه فشارها و مشکلاتی که به واسطه دشمنان ایجاد شده پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند.

مردم ما می‌خواهند آقای خودشان باشند و برده و اسیر غرب و شرق نباشند لذا دشمن جنگ‌های عظیم دفاعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و عملیات روانی علیه ایران به راه انداخته که صدها شبکه اجتماعی و ماهواره‌ای و تحریم‌های ناعادلانه تنها بخشی از اقدامات ناجوانمردانه علیه مردم ما است.

در حق مردم ما در همه ابعاد از جمله تحریم دارویی ظلم کردند

تحریم دارو بی‌سابقه‌ترین و ظالمانه‌ترین اقدام چند دهه اخیر است؛ آمریکایی‌ها و همدستانشان علیرغم اینکه شعارهای حقوق بشر و انسان دوستانه می‌دهند به تمام معنا ضد حقوق بشر و ضد انسانیت عمل می‌کنند.

این‌گونه ایستادگی و تا این حد ظلم و تحریم علیه یک ملت پس از واقعه عاشورا تاکنون بی‌سابقه است.

همان‌گونه که اصحاب امام حسین(ع) در واقعه عاشورا با تعداد کم بر تفکر یزیدی غلبه کردند در این دوره هم ملت ما با امکانات کم اما اراده و ایمان قوی بر نظام سلطه و توطئه‌های دشمنان غلبه می‌کنند؛ شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع امنیت و سلامت نشان دادند که ملت ما در برابر زیاده خواهی نظام سلطه تمام قد ایستادند.

این دوران به عنوان سند افتخار ایرانیان در تاریخ خواهد ماند که توانستند با ایمان و ایثار کشور را در این حد از رشد و عزت و سربلندی برسانند.

• شما چه راهی را برای ارتباط بهتر با کشورهای دیگر جهت بهبود وضعیت اقتصادی پیشنهاد می‌کنید؟

از نگاه به بیرون ضربات محکمی خوردیم؛ این مجلس قصد دارد مسیر انحرافی که برخی ایجاد کردند را به مسیر درستی هدایت کند و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید را مورد توجه قرار دهد.

ایران تاکنون هیچ تعهدی را زیر پا نگذاشته است

• مجلس یازدهم در این چند ماه چه اقدامی جهت بهبود روابط با سایر کشورها داشته است؟

طی جلسه‌ای با معاونان وزیر امور خارجه در کمیسیون اقتصادی و سیاست خارجی، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است.

پروتکل‌هایی برای ارتباط با کشورهای همسایه تعریف شد و صادرات به کشورهای عراق، قطر، روسیه و ترکیه گسترش پیدا کرد.

مجلس به دنبال ایجاد فضایی برای گسترش روابط بیشتر با همسایگان نزدیک و کشورهای چین و روسیه است.

 

اروپایی‌ها نیز تمایل به گسترش روابط اقتصادی با ایران دارند و سبب شدند که بارها طرح‌های آمریکایی‌ها در شورای امنیت و سازمان ملل به نتیجه نرسد لذا از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده کنیم.

با رژیم صهیونیستی هم به این دلیل اینکه جعلی است و یک کشور را اشغال کرده رابطه نداریم وگرنه جمهوری اسلامی ایران سر جنگ با هیچ کشوری نداشته و ندارد؛ مردم ما در هشت سال دفاع مقدس هم شروع کننده جنگ نبودند بلکه از خود دفاع کردند.

ایران تاکنون هیچ تعهدی را زیر پا نگذاشته و با برجام نشان داد که وفای به عهد دارد و آمریکا و اروپا به وعده‌هایشان عمل نکرده و از اصول عدول کردند.

• تدبیری اندیشیده شده که در قراردادها قانون برد - برد رعایت شود؟

بله؛ روابط را بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت گسترش می‌دهیم و به هیچ کشوری در دنیا باج نمی‌دهیم و در انعقاد قراردادها، عدالت را در نظر می‌گیریم.

هر کشوری بخواهد با عزت و اقتدار ایران بازی کند در مقابل آن می‌ایستیم و علیرغم اینکه باید نگاهمان به تولید و ظرفیت‌های داخلی باشد، دیپلماسی اقتصادی و نگاه تعاملی با دنیا را بدون وابستگی و داشتن نگاه صرفاً به بیگانه فعال می‌کنیم.

• ارتباط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی را چطور تحلیل می‌کنید؟

سران کشورهای خلیج فارس مانند عربستان، امارات و بحرین از قبل با رژیم صهیونیستی رابطه داشتند اما علنی نمی‌کردند به گونه‌ای که مسیر و نقشه راهشان در شورای همکاری خلیج فارس را هم آمریکایی‌ها طراحی می‌کردند.

علنی شدن ارتباط کشورهای خلیج فارس با اسرائیل حرکت تبلیغاتی ترامپ است و تغییری در سیاست‌های ما ایجاد نمی‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :