19 دی: کاهش سهمیه نهاده دامی باعث شد مرغداران قم تعداد جوجه‌ها را کاهش داده و در پی آن توزیع مرغ تنظیم بازار با کمبود روبرو شود.

از دیرباز تاکنون سنت ما ایرانی‌ها وجود مرغ در سفره چه در عزا و شادی است و جدای از مصرف فراوان آن در سبد غذایی ما در شرایط کنونی به دلیل اینکه گوشت و فرآورده‌های دامی آن با افزایش قیمت بسیاری روبرو بود لذا مرغ بیشتر در سبد غذایی مردم قرار گرفت.

رفته رفته با بحران کرونا و طی اواخر اسفندماه بود که ناگهان کلیپ دردآوری در فضای مجازی دست به دست شد آن هم جوجه‌کشی ناجوانمردانه‌ای بود که چندین هزار جوجه یک روزه را تلف کرد و بهانه این جوجه‌کشی ترس از شیوع کرونا بود ولی کسی فکر نمی‌کرد که امروز در بازار با کمبود مرغ روبرو شویم و قیمت آن هم مانند افسانه هزار دستان روز به روز افزایش و حتی دیگر از سفره مردم حذف شود.

طبق مصوبه اخیر تنظیم بازار قم باید در قم روزانه ۳۳ تن مرغ تولید و در بازار توزیع شود اما چند روزی از مصوبه نگذشته است که اکنون بازار قم با چالش کمبود مرغ تنظیم بازاری روبرو است و فقط مرغ با نرخ آزاد آن هم به قیمت ۲۶ هزار تومان در بازار قم وجود دارد و این در حالی است که قیمت تنظیم بازار آن ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

در حالی که پشت هر تریبون خبری و یا مصاحبه‌ای مسئولان قم از ذخیره کافی مرغ در استان و وضعیت تولید مطلوب قم صحبت می‌کنند ولی در گزارش‌های میدانی از چند فروشگاه بزرگ عرضه مرغ دولتی مردم از کمبود مرغ با نرخ دولتی گلایه دارند و باید سؤال کرد آیا مرغ هم باید از سفره مردم در کنار شیر و لبنیات و دیگر مواد غذایی پر بکشد؟

مسئولان اتاق اصناف قم سهمیه اندک نهاده‌های دامی از سوی جهاد کشاورزی به مرغداران و گرانی آن را متهم شماره یک این کمبود و نابسامانی می‌دانند با توجه به اینکه در قم ۱۳ کارخانه تولید نهاده و کنسانتره دام و طیور وجود دارد مگر نهاده دامی چه ارتباطی با نوسانات ارزی دارد؟ چرا مصوبات ستاد تنظیم بازار ضمانت اجرایی ندارد؟

کمبود شدید مرغ دولتی در فروشگاه‌های قم

طی یک بازدید میدانی برای گرفتن مصاحبه مردمی و اطلاع از وضعیت بازار و عرصه مرغ دولتی به یکی از فروشگاه‌های عرضه مرغ دولتی رفتیم اما در این فروشگاه که زمانی مرغ تنظیم بازار را با نرخ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرصه می‌کرد مرغ دولتی از این فروشگاه هم گویی پرواز کرده است.

محمدحسین بیطرفان از شهروندان قمی که برای خرید به این فروشگاه آمده می‌گوید: صبح برای خرید مرغ تنظیم بازاری به این فروشگاه آمدم که گفته شد به اتمام رسیده و شاید بعدازظهر مرغ با نرخ دولتی توزیع کنیم؛ دوباره عصر آمدم ولی گفته شد مرغ نداریم.

به گفته وی، با این شرایط اقتصادی که مردم کار و کاسبی خود را از دست داده‌اند مگر کسی می‌تواند مرغ آزاد تهیه کند آن هم با نرخی که با نوسان و با افزایش لحظه‌ای روبرو است، من بازنشسته هستم و مصرف مرغ خانواده ما بیشتر از گوشت قرمز است با این حال باید قید مرغ را هم بزنیم.

غفلت مسئولان از بازار و مشکلات مردم

یکی از بانوان قمی نیز بیان می‌کند: همان طور که قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی و به همراه آن تخم مرغ افزایش یافت اکنون مرغ هم با نوسان قیمت روبرو است؛ خرید ارزان آن برای مردم چیزی شبیه افسانه است؛ مگر مرغ هم مانند خودرو و مسکن و غیره متأثر از نوسانات ارزی است چرا مسئولان به بازار و مردم توجه ندارند؟

آمنه دهقانی می‌افزاید: زمانی چون جوجه ریزی زیاد بود اقدام به جوجه‌کشی کردند و جوجه‌های یک روزه را تلف کردند اکنون دلیل افزایش قیمت مرغ را کمبود جوجه و تولید مرغداران می‌دانند در حالی که در فروشگاه‌های قم مرغ به فراوانی وجود داشت اکنون این چه وضعیتی داریم چرا رسیدگی نمی‌شود؟

با کمبود مرغ روبرو هستیم

برای بررسی مشکلات موجود و دلیل کمبود عرصه مرغ دولتی را از اتاق اصناف قم جویا شدیم کمبود نهاده دامی و گرانی آن و هم چنین کمبود تولید مرغداران دلیل کاهش و کمبود مرغ دواتی بیان شد.

رئیس اتاق اصناف قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: در بازار قم با کمبود مرغ دولتی که قیمت آن ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین شده است روبرو هستیم ولی در فروشگاه‌های بزرگ استان از جمله فروشگاه‌های جانبازان و غیره مرغ با نرخ دولتی یافته می‌شود.

حسن احمدلو عنوان می‌کند: اگر به یاد داشته باشید وقتی دو ماه گذشته اقدام به جوجه‌کشی شد و بهانه شیوع کرونا بود چالش‌های بازار مرغ از همان لحظه آغاز شد و به بهانه گرانی نهاده و هم چنین هزینه‌های زیاد و این که احتمال شیوع ویروس بالا است این اقدام صورت گرفت و اکنون با کمبود تولید مرغ روبرو هستیم.

رئیس اتاق اصناف قم در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به سهمیه نهاده جهاد کشاورزی برای مرغداران قمی، می‌گوید: نهاده‌های دامی با افزایش قیمت روبرو شده است و جهاد کشاورزی هم بر اساس سهمیه بین مرغداران این سهمیه را توزیع می‌کند لذا مرغداران هم باید بر اساس سهمیه نهاده خود مرغ تولید و جوجه ریزی کنند.

به گفته این مسئول؛ گرانی نهاده دامی، ترس از شیوع آنفولانزا همه باهم در کاهش و کمبود مرغ دخالت دارند و طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار باید روزانه در قم ۳۳ تن مرغ تولید شود که این تولید هم به آیتم‌ها و شاخص‌های مختلفی بستگی دارد در حالی که شاید مصرف مرغ در قم بیشتر از ۴۰ تن باشد.

احمدلو در پاسخ به این سؤال که برای جبران این کمبود چرا مرغ مازاد از استان‌های دیگر وارد نمی‌شود، عنوان می‌کند: تأمین مرغ بر عهده جهاد کشاورزی است و اگر ستاد تنظیم بازار مجوزی برای تأمین مرغ مازاد از استان‌های دیگر داشته باشد برای رفع این کاهش مرغ را از استان‌های دیگر تأمین می‌کند و به نظر افزایش قیمت و کاهش مرغ شاید به مدت یک ماه داشته باشیم.

اگر نهاده دامی تأمین نشود در تولید مرغ مشکل داریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم هم درباره مشکل تولید مرغ در این استان می‌گوید: تولید دارای نوسانات زیادی است و اگر نتوانیم نهاده‌های مورد نیاز مرغداران را تأمین کنیم در تولید با مشکلاتی مواجه شده و قادر به تنظیم بازار نیستیم؛ باید در جهت حمایت از مرغداران تلاش بیشتری کرد و تولیدکنندگان ما نسبت به دیگر استان‌ها مرغ را باقیمت کمتری عرضه می‌کنند.

عباس پورمیدانی می‌افزاید: در حالی که بیش از ۶۰ درصد مرغ تولیدی در قم در چرخه تنظیم بازار عرضه می‌شود، مرغداران قم به الگویی در کشور تبدیل شدند و در این زمینه روزانه بیش از ۳۳ تن مرغ را تحویل داده‌اند.

وی عنوان می‌کند: مرغدار به میزانی که نهاده می‌گیرد می‌تواند مرغ را به بازار تحویل دهد اما در جایی که نهاده را تأمین نکرده‌ایم نمی‌توان تصمیم گرفت، در این زمینه مرغدار باید بتواند بقیه مرغ تولیدی خود را آزاد بفروشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ضمن هشدار تسبت به کاهش تولید مرغ در استان، بیان می‌کند: جوجه ریزی این ماه کمتر از ۱۵۰ هزار عدد است و در آذرماه با مشکلاتی مواجه می‌شویم و در جهت جلوگیری از کاهش جوجه ریزی باید فکری برای تولیدکنندگان کرد، مبنای ما در تنظیم بازار در حوزه توزیع مرغ، توزیع و تأمین نهاده بود و قرار بود ۵۰ درصد تأمین شود که بیش از میانگین در تنظیم بازار موفق بوده‌ایم و حالا ما باید در حمایت از مرغداران تلاش کنیم.

گفتنی است؛ اخیراً نهاده با افزایش قیمت سرسام آوری روبرو شده و این امر در زمینه تولید مرغ از سوی مرغداران با مشکلاتی روبرو بود تا جایی که طبق گزارش تهیه شده و میدانی از این مرغداران آنها مجبور بودند نهاده را با قیمت آزاد و از دست دلالان و سودجویان تهیه کنند که این عامل در تعطیلی برخی مرغداری و حتی جوجه ریزی تأثیر منفی داشته است.

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار