19 دی: سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در چین پول بلوکه شده نداریم، گفت: دشمنان، رقبا و بدخواهان ملت ایران می‌خواهند مفرهای ما را ببندند. منابعی در چین هست که برای استفاده از نیازهای ما از آن استفاده می‌شود.

«سعید خطیب‌زاده» روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شیوع کرونا در مناطق مختلف جهان گفت: بار دیگر کرونا همه عالم از شرق تا غرب، از اروپا تا آمریکا را گرفته و امیدواریم با همکاری، همدلی و سپاس از خدمات کادر درمان این بیماری و موج آن را سپری کنیم.

وی درباره تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته اظهار داشت: ۲۲ مهر تماس تلفنی با ظریف با همتای ژاپنی خود را داشتیم که درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. موضوع دسترسی ایران به منابع مالی خود در ژاپن از موضوعات جدی در این رایزنی بود و امیدواریم طرف ژاپنی به تعهدات خود در نظام حقوق بین‌المللی عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی رایزنیهای تلفنی محمد جواد ظریف و جیحون بایراموف وزیر خارجه افغانستان در خصوص بحران قره باغ و تماس تلفنی با وزیر خارجه عراق را از دیگر تحولات دیپلماتیک در روزهای اخیر عنوان کرد.

 وی با اشاره به حضور رییس شورای عالی مصالحه افغانستان در تهران و دیدارهای وی در تهران گفت: ایشان دیروز ملاقات مفصلی با وزیر امور خارجه داشتند و با دیگر مقامات کشور هم دیدار خواهند کرد و محور ملاقات‌ها هم تحولات افغانستان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و مسائل دوجانبه است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران افغانستان آباد، مستقل، توسعه‌یافته و با صلح و ثبات را به نفع منطقه می‌داند، تصریح کرد: این خواسته همیشگی ایران بوده و تلاش خود را در این باره کرده و خواهیم کرده و فکر می‌کنیم ایران می‌تواند کمک اصیلی برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد که نتیجه آن سربلندی و موفقیت دولت و ملت افغانستان و پاسداری از دستاوردهای آنها باشد.

وی درباره لغو محدودیت‌های تسلیحاتی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های تسلیحاتی ایران از ساعت ۳.۳۰ بامداد به صورت خودکار منقضی شد و ایران موفق شد یکجانبه‌گرایی آمریکا را شکست بدهد.

پمپئو هم باور ندارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موفق بوده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعاهای اخیر پمپئو مبنی بر تحریم کشورهایی که با ایران تجارت اسلحه کنند، ابراز داشت: این اظهارات مهمترین نشانه است که ایشان هم باور ندارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موفق بوده است.

خطیب‌زاده درباره بحران قره‌باغ و اصابت موشک‌های دو طرف به مناطقی از ایران بیان کرد: خط قرمز ایران امنیت شهروندان است. نیروهای مسلح اخطارهای لازم را داده و توجیهات طرف مقابل را شنیده است. گفته‌ایم هر گونه تعرض به ایران حتی اگر سهوی باشد، جواب داده می‌شود.  

وی درباره ادعای ترامپ درباره مذاکره با ایران و سخت‌تر شدن مذاکرات یادآور شد: مادامی که آمریکا به این عقلانیت نرسد که سیاست‌هایش علیه ایران شکست خورده، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. انتخاباتی در پیش است و باید دید چه می‌شود. بسیاری از این ادعاها برای مصرف داخلی است. ایران ملت صبوری است و در موقع لازم پاسخ می‌دهیم.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه سفر هفته قبل رییس کل بانک مرکزی به عراق را موفقیت آمیز عنوان کرد و گفت: این سفر و مذاکرات در چارچوب توافقات بانک‌های مرکزی دو کشور انجام شد و جزییات آن اعلام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره ‌سفرهای ظریف به اروپا هم گفت: سفرهای ظریف در شرایط فعلی تابع سیالیت خاصی است. کما اینکه قرار بود امروز وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مونسان در مسکو باشد و درباره لغو رویداد گردشگری دو کشور مذاکره نهایی انجام شود ولی این سفر انجام نشد.

سخنگوی دستگاه دپیلماسی همچنین درباره آغاز مذاکرات ایران و اوکراین در تهران درباره سقوط هواپیمای اوکراینی گفت:  هیات اوکراینی وارد ایران شده و از صبح امروز مذاکرات خود را با  تیم ایرانی به سرپرستی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه آغاز کرده است.

 ادبیات سیاستمداران‌ کانادایی پشت درهای بسته چیز دیگری است/ اوتاوا در مذاکرات طرفیت ندارد

 وی سقوط هواپیمای اوکراینی را یک تراژدی عنوان کرد و تاکید کرد: احقاق حقوق خانواده جان باختگان این سانحه وظیفه جمهوری اسلامی بود و  ایران از روز اول همکاری کاملی در این باره داشته است.  

 خطیب زاده با بیان اینکه کانادا در این ماجرا طرفیت ندارد، اظهار داشت: طرف ما اوکراین است و مذاکرات درباره جبران خسارت‌ها و جبران هواپیما در خطوط هوایی در جریان است که براساس معاهداتی که ایران در آن عضو است، انجام می‌شود.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادبیات سخیف وزیر امور خارجه کانادا تصریح کرد: من سال‌ها به عنوان دیپلمات در کانادا بودم. ادبیات سخیف، کلمات به دور از ادب و رفتار غیردیپلماتیک وزیر خارجه کانادا چیزی نیست که در پشت درهای بسته دیده می‌شود. در پشت درهای بسته آنها مودب هستند و حرف‌هایشان نشان از درخواست برای حضور در مذاکره است چون آنها می‌دانند که طرفیت در مذاکرات ندارند.  

خطیب ادامه داد: سیاستمداری در غرب تبدیل به سیاست‌بازی برای کسب رای شده است. متاسفم ملت کانادا باید چنین ادبیاتی از وزیر خارجه ‌شان بشنوند. درخواست ما این است که آنها در علن هم مانند پشت درهای بسته حرف بزنند.

 وی درباره ادعای روسیه مبنی بر اینکه پذیرش محدودیت‌های تسلیحاتی از سوی ایران داوطلبانه بوده است، خاطرنشان کرد: آنچه دیروز رخ داد، پیروزی بزرگ برای مقاومت ملت ایران بود و آنچه ملغی شد، ۱۳ سال تحریم ایران و لغو قطعنامه‌هایی بود که حتی دوستان ما، یعنی روسیه و چین به آن رای داده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روایت مذاکرات هسته‌ای بسیار خواندنی و حاکی از شکوه دیپلمات‌های ایران است، ابراز داشت: دیپلمات‌ها در چارچوب حاکمیت عمل می‌کنند. اساسا طرف غربی و آمریکایی حاضر نبود درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی مذاکره کند. استدلال آنها بود که این تحریم‌ها خارج از چارچوب هسته‌ای است و طرف ایران شرط مذاکره را گفت‌وگو در این باره  می‌دانست.

خطیب‌زاده افزود: طرف غربی دستاورد خود را تحریم تسلیحاتی ایران می‌دانست و می‌گفت باید آن را محدود کرد. آخرین موضوعی که در شب توافق حاصل شد، همین مسئله بود. این تحریم در نهایت به محدودیت تبدیل شد و نظام داوطلبانه درخواست مجوز ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ایران طی پنج سال گذشته ذره‌ای سیاست‌های دفاعی خود را براساس نیازهای خود، سیاست‌های موشکی و اهداف منطقه‌ای خود را تغییر نداده است، عنوان کرد: دیروز هم محدودیت‌های تسیحاتی ملغی شد. البته فشارهای آمریکا وجود دارد. آنها در موضوع دارو، غذا و نیازهای ملت فشار خود را وارد می‌کند اما عهد دولت باقی است که باید نیازهای ملت تامین شود.

به گفته این دیپلمات ارشد، ایران ۹۰ درصد نیازهای دفاعی خود را آنگونه که وزیر دفاع مطرح کرده، در داخل تامین می‌کند و البته مانند آمریکا نیست که به دنبال فروش سلاح‌های کشنده برای کشتار غیرنظامیان در یمن باشد بلکه ایران مسئولانه عمل خواهد کرد.

خطیب‌زاده درباره دسترسی ایران به منابع مالی‌اش در چین یادآور شد: در چین پولی بلوکه نیست. دشمنان، رقبا و بدخواهان ملت ایران می‌خواهند مفرهای ما را ببندند. هیچ دو کشور در دنیا فارغ از مشکل نیستند. ما با روسیه و سایر کشورها چنین مشکلاتی داریم. منابعی در چین هست که برای استفاده از نیازهای ما از آن استفاده می‌شوند. این فارغ از منابع ایران در کره و ژاپن است که بلوکه شده‌اند.  

وی درباره حملات سایبری به مراکز دولتی بیان کرد: روزانه ده‌ها حمله بسیار وسیع به نهادها، دستگاه‌ها و سامانه‌های ایران انجام می‌شود و هزاران حمله کوچک و متوسط. برخی از کشورها که در مرکزیت آنها آمریکا است، جنگ سایبری علیه ایران آغاز کرده‌اند اما ما ناتوان نیستیم و این کار از مجاری خود دنبال می‌شود. البته مرجعی که در این باره باید اظهارنظر کند، ما نیستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا ایران خواهان پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، گفت: شما می‌شنوید فلان کشور مایل است ترامپ پیروزی شود یا فلان بلوک خواهان برنده شدن بایدن است. اینها گمانه‌زنی است. برای ایران تفاوتی ندارد برنده بایدن باشد یا ترامپ. البته ترامپ جنایت‌هایی مرتکب شده که تاکنون بایدن مرتکب نشده است.  

خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران براساس تحولات آمریکا تصمیم می‌گیرد، اظهار داشت: مسلم است ما این تحولات را با دقت رصد می‌کنیم ولی این نشانه تمایل پیروزی یا باخت فلان فرد نیست. مسلم است که حقوق ایران باید تامین شود و اشتباهات‌شان را جبران کنند. جنایت‌های آنها از ذهن ملت ایران نخواهد رفت. دیپلمات‌های ایران با پوست و خون خود در چارچوب مذاکرات حاضر شده و باز هم خواهند شد.

وی درباره واکنش ایران به ادعای منافقین مبنی بر وجود یک مرکز هسته‌ای اعلام نشده در ایران تصریح کرد: این مباحث خنده‌دار است و جدی نگیرید. ما نگران فرزندان‌مان و عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب می‌خورند. فرزندان این ملت را گروگان گرفته‌اند. آنها را لباس تن کرده، مجرد نگه داشته و آنها را گروگان گرفته و در خیابان‌ها برای یکی، دو دلار می‌چرخانند در حالی که در حساب‌هایشان میلیون‌ها دلار وجود دارد.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به خدمت منافقین به صدام خاطرنشان کرد: این گروهک خود فروخته از زمانی که به صدام حسین خدمت کرد – که دستش آلوده به خون هزاران پیر و جوان ایرانی است - تا امروز نوکری ارباب بزرگ‌شان را انجام می‌دهند. این ادعا هم برایشان باور نکرده‌اند. ما نگران عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب خورده و به گروگان گرفته می‌شوند. دامان این ملت به روی همه آنهایی که برگردند، باز است و این افراد اگر امروز به این بدبختی خود خاتمه دهند، بهتر از فرداست.

 مذاکرات با کره جنوبی به کندی انجام می شود

 خطیب زاده درباره آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی ابراز داشت: منابع ایران در کره جنوبی چندین میلیارد است و مذاکرات ما برای تخصیص و آزادسازی آنها برای تامین منابع مورد نیاز در حال انجام است اما مذاکرات به کندی پیش می‌رود. وزارت بهداشت هم به شکل روزانه و منظم و هم در روند هفته‌ای یک بار، در حال رایزنی با طرف کره‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات به سطح مطلوب هم نرسیده است و دستاوردهای آن ناچیز بوده است، گفت: دولت کره جنوبی هرچه زودتر به تعهداتش عمل کند، برای روابط دو کشور و ملت بهتر است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اخبار مطرح شده در خصوص مشکل دانشجویان ایرانی مقیم چین برای دسترسی به منابع مالی و بانکی بیان کرد:‌ درباره چین برخی اخبار نادرست منتشر می‌شود که جای سوال دارد. بسیاری از اخباری که با منشا بیرونی درباره روابط ایران و چین مطرح می‌شود، اخبار درستی نیست.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، برخی بانک‌های چینی خصوصی محدودیت‌هایی را ایجاد کردند و ما همواره در این زمینه گفت‌وگوها را با طرف‌های چینی داریم. مهم این است که ما یک گفت‌وگوی دائمی و رو به جلو با طرف چینی داشتیم و این مهمترین بعد روابط ایران و چین است.

لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ربطی به تحریم‌های ثانویه ‌آمریکا ندارد 

وی درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای تامین نیازهای دارویی کشور گفت: ما از بدنه همین مردم هستیم. ما از آسمان نیامده‌ایم که ندانیم درد مردم چیست. هر کدام از عزیزان که به خلوت خانواده‌های ما هم بیایند، می‌بینند این درد همه جا هست. ایران در جنگ تحمیلی از سوی آمریکا قرار دارد و چاره‌ای جز پیروزی در این جنگ نداریم.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه در بسیاری از ابعاد هم پیروزی به دست آورده‌ایم، عنوان کرد: لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ربطی به تحریم‌های ثانویه آمریکا ندارد. اتفاق دیروز یکی از دستاوردهای برجام است و نه همه آن.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما مسلما در خصوص رفع تحریم‌های اقتصادی به خاطر فشارهای آمریکا، ناتوانی شرکای ما به ویژه اروپایی‌ها ونقض عهد و پیمان سه کشور اروپایی دچار مشکل بوده‌ایم ولی این ذره ای از وظیفه دولت و حاکمیت کم نمی‌کند. وظیفه دولت و حاکمیت تأمین نیازهای ملت است. قول و وعده و عهد ما به ملت این است که تا آخرین لحظه با ملت هستیم.

خود را از فناوری‌های جدید دفاعی محروم نمی‌کنیم/مسئولانه عمل می‌کنیم

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی، ایران قرار است از چه کشورهایی سلاح خریداری کند، گفت: این سوال را باید از وزارت دفاع بپرسید. ما بدون هیجان و اصرار بر موضوع خاصی، بر اساس نیازهای دفاعی و پتانسیل‌های خودمان به صادرات و واردات در چارچوب آیین و رفتار بین‌المللی اقدام می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما با تبدیل کردن منطقه به انبار تسلیحات موافق نیستیم، اظهار داشت: میزان هزینه‌های ایران در ارتباط با مسائل نظامی در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه از جمله امارات، عربستان و حتی عراق بسیار کم است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ما سال‌هاست که خرید نظامی نداریم و خرید نظامی ما صفر است، تصریح کرد: ایران قدرت خود را از مردمش می‌گیرد نه از سلاح. البته ما خودمان را از بهره‌ برداری از این بازار و استفاده از فناوری‌های جدید در این حوزه محروم نمی‌کنیم ولی مسئولانه عمل می‌کنیم.

 برخی حکام عرب اشکال شناختی دارند

خطیب‌زاده درباره سازش برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی و بهره برداری از این موضوع از سوی ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خاطرنشان کرد: اتفاقی که بین معدودی از حکام عربی با رژیم صهیونیستی رخ داد، فقط مرتبط با موضوع داخلی آمریکا و ترامپ نیست. اما این حکام اشکال شناختی دارند و فکر می‌کنند می‌توانند موقعیت خود را در آینده سیاسی آمریکا بازتعریف کنند یا مشمول امتیازهایی در موضوع امنیت شوند.

وی با بیان اینکه امنیت خریدنی نیست و کالایی است که براساس رفتار و توانمندی کشورها به صورت بومی تولید می‌شود، گفت: این کشورها در حضیض رژیم صهیونیستی آشکارسازی روابط را انجام می‌دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تظاهرات‌ در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ضد نتانیاهو ابراز داشت: فاسدترین نخست‌وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی، الان در صحنه سیاسی این رژیم قرار دارد و عجیب است که بدترین سیاستمداران دنیا همدیگر را پیدا کردند. متاسفم که سیاستمداران فاسد به برخی حکام عرب تسری پیدا کرده و این باعث شرمندگی است.

 باکو و ایروان اجازه ندهند کار از دستشان خارج شود

خطیب‌زاده در ادامه درباره حملات به مناطق غیرنظامی در بحران قره‌باغ گفت: ایران با نگرانی و از نزدیک تحولات در مرزهایش با جمهوری آذربایجان و ارمنستان را پیگیری می‌کند و ما با هر دو طرف در تماس دائم هستیم. به هر دو طرف گفته‌ایم و بار دیگر هم می‌گوییم که اجازه ندهند درگیری از دست خارج شود. حقوق اسرا و غیرنظامیان را رعایت کنند و به شهرها حمله نکنند و سعی کنند به تعهدات درباره آتش بس پایبند باشند.

وی اضافه کرد: ما هم سعی کردیم کمک آنها باشیم که ضمن رعایت قوانین و حقوق بین‌الملل غیرنظامیان و بیگناهان و حتی اسرای جنگی آسیب نبینند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا