19 دی: هشتگ "تحریم کالاهای فرانسوی" به دنبال اظهارات "امانوئل مکرون" رییس جمهوری فرانسه که گفته بود کشورش کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اسلام (ص) را بار دیگر منتشر خواهد کرد، در کشورهای عربی به ترند اول تبدیل شد.

به گزارش شبکه "تی آر تی" ترکیه، این مسأله را می‌توان نشانه خشم شهروندان عرب و کاربران صفحات اجتماعی در کشورهای عربی به خاطر حملات تند مکرون علیه مسلمان در فرانسه دانست که به بهانه اقدام جوان چچنی در کشتن معلم تاریخی که تصاویر کارتونی اهانت آمیز به پیامبر اسلام را نشان داده بود، انجام شده است.

پس از شروع موجب خشم مردمی در میان ملل مسلمان، فعالان در شبکه‌های اجتماعی یک کمپین تحریم کالاهای فرانسوی را با هشتگ "تحریم کالاهای فرانسوی" در کنار " مکرون به پیامبر اهانت می‌کند" و "پیامبر ما خط قرمز ماست" را راه‌اندازی کردند.

این کمپین که در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است، با هدف آسیب زدن اقتصادی به دولت فرانسه صورت می‌گیرد که پس از حوادث نژادپرستانه علیه مسلمانان زن در فرانسه، حد و مرز اهانت به دین مبین اسلام را زیر پا گذاشته، همچنان که مسلمانان را در کشورش زیر فشار قرار داده است.

کاربران عرب در توئیتر فهرستی از کالاهای فرانسه در بازارهای کشورهای عربی را منتشر کرده‌اند و خواستار تحریم آنان شده‌اند.

همچنین بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی تصاویر پروفایل خود در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌ها را به تصاویری از نام رسول گرامی اسلام (ص) تغییر داده و با این اقدام انزجار خود را از هتاکی مقامات فرانسوی علیه پیامبر اسلام نشان داده‌اند.

از سوی دیگر، برخی از فروشگاه‌ها و مراکز تجاری کویت در واکنش به اظهارات رییس جمهوری فرانسه با نصب پلاکاردهایی از آغاز تحریم کالاهای فرانسوی خبر داده ‌اند.

در همین حال دانشگاه قطر در حساب توئیتری‌اش اعلام کرد که با توجه به حوادث اخیر و مسائل مربوط به اهانت متعمدانه به اسلام، مدیریت دانشگاه تصمیم گرفته است که فعالیت هفته فرهنگی فرانسه را تا به مدت نامعلومی به تعویق بیندازد.

همچنین "مرزوق الغانم" رییس مجلس الامه کویت اقدام برخی از روزنامه‌های فرانسوی در انتشار کاریکاتور اهانت‌آمیز به حضرت محمد (ص) را محکوم کرد و از دولت کشورش خواست که اهانت‌های عمدی را که به ارکان دین مبین اسلام و مقدسات مسلمانان صورت می‌گیرد، محکوم کند.

مکرون اخیرا در اظهاراتی با وقاحت اعلام کرده بود که فرانسه همچنان به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه رسول گرامی اسلام (ص) ادامه خواهد داد، امری که با واکنش تند مسلمانان روبرو شده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا