19 دیک مرکز تحقیقات دانشگاه کمبریج انگلیس از همان روزهای نخست شیوع کووید-19 همگام با بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به تحقیق و مطالعه پیرامون ویروس کرونا پرداخته‌ تا با شفاف‌سازی ابعاد مختلف این ویروس، بتواند گرهی از این بیماری باز کند.

 این دانشگاه در قالب گروه‌های تحقیقاتی مطالعات خود را به صورت هدفمند پیش می‌برد تا به اهداف مطالعاتی دانشمندان و محققان این مرکز آموزشی دست یابد. بخشی از تازه‌ترین یافته‌های محققان دانشگاه کمبریج را می‌توانید در ادامه گزارش بخوانید.

اثربخشی ماسک‌های مختلف

گروهی از محققان دانشگاه کمبریج با همکاری دانشگاه نورث‌وسترن، الیاف مختلف پارچه از پارچه لباس گرفته تا جوراب و شلوار جین و حتی کیسه‌های جاروبرقی را مورد آزمایش قرار داده‌اند تا ببینند کدام جنس پارچه در جذب ذرات ویروسی چون ویروس  SARS­-CoV­-2 موثرتر عمل می‌کند. آنها اثربخشی الیاف مختلف را در جذب ذراتی با ابعاد 02/ 0 و 1/ 0 میکرومتر که اندازه ابعاد بیشتر ویروس‌هاست، در بالاترین سرعت در مقایسه با سرفه و تنفس سنگین تست کردند. آنها همچنین ماسک‌های جراحی و n95 را هم که معمول‌ترین ماسک‌های استفاده شده توسط مردم جهان است، در آزمایش‌های خود قرار دادند.

مطالعات پیشین تنها روی الیافی با بافت‌های ریز و هنگام تنفس آرام و معمولی با سرعت پایین انجام شده بود. مطالعه الیاف بیشتر و آزمایش آنها در سرعت‌های مختلف تنفسی شواهد بهتری را از موثر بودن ماسک‌های پارچه‌ای نشان می‌دهد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است بیشتر پارچه‌هایی که برای تولید ماسک‌های غیرجراحی استفاده می‌شوند، در جذب ذرات کوچک در ابعاد ویروس موثرند و در این میان، پارچه ماسک‌های n95 هم مقاومت بسیار بالایی دارد و حتی مشخص شد کیسه‌های جاروبرقی در مقایسه با ماسک‌های n95 عملکرد بهتری در جذب ویروس‌ها دارند.

در مورد ماسک‌های خانگی، ماسک‌هایی که از چندلایه پارچه تولید می‌شوند، اثربخشی بالاتری دارند و محققان همچنین عملکرد الیاف مختلف را در زمان مرطوب‌شدن پارچه و شست‌وشو بررسی کردند. آنها دریافتند الیاف پارچه ماسک‌های مورد بررسی، حتی در زمان مرطوب‌شدن و شست‌وشو هم عملکرد خوبی در جذب ویروس‌ها دارند. اما یافته‌ها بیانگر آن است با شست‌وشوی مداوم الیاف پارچه ماسک‌ها، به مرور کیفیت خود را از دست می‌دهند و از این‌رو محققان نسبت به استفاده مداوم از ماسک‌ها هشدار داده‌اند.

ماسک‌های پارچه‌ای یکی از ضرورت‌ها بعد از شروع همه‌گیری کرونا در دنیا شده است. در ابتدای همه‌گیری، با توجه به عمر کوتاه ماسک‌های n95، بسیاری از افراد دست به کار شدند و اقدام به تولید ماسک‌های پارچه‌ای کردند. در ابتدا ضدونقیض‌هایی برای استفاده از الیاف مختلف برای تولید ماسک‌های پارچه‌ای وجود داشت. در این میان محققان بر این باورند ماسکی که ذرات ویروس را جذب کند اما مانع از تنفس راحت شما شود، ماسک موثر و خوبی به شمار نمی‌رود.

  • نویسنده :
  • منبع : روزنامه فرهیختگان