19 دی:‌ رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از سامانه های جامع تجارت، تأییدیه مدارک تحصیلی آموزش و پرورش و سامانه های مرتبط با وزارت امور اقتصادی و دارایی، افتتاح این سامانه ها را گامی ارزنده در مسیر جلوگیری از سوء استفاده‌ها و شفاف شدن کامل فعالیت های اقتصادی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در هجدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات(دولت الکترونیک) و بهره برداری از مرحله اول و مهم سامانه جامع تجارت، اظهارداشت: بهره برداری از این سامانه جزو آرزوهای مهم دولت و تاکیدات مقام معظم رهبری بود و می تواند کار را برای مبارزه با قاچاق تسهیل و جلوی سوء استفاده های احتمالی را بگیرد.

رئیس جمهور با برشمردن اهمیت ویژه این سامانه ها بویژه سامانه جامع تجارت و ارائه خدمات به تجار با پنجره ای واحد، گفت: 70 درصد این سامانه جامع قابل دسترسی است و 30 درصد که مربوط به سامانه انبارهای دولتی، گمرکات و بنادر است تصمیم گرفته شد که همه اقدامات لازم برای اتصال این انبارها 11 بهمن 99 انجام و سامانه به طور کامل تکمیل شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز وعده چند ماه قبل دولت درخصوص افتتاح سامانه تجارت در تاریخ 9/9/99 عملی شد و شاهد افتتاح مرحله اول و مهم این سامانه بودیم ، افزود: با آغاز فعالیت این سامانه جامع برای فعالیت تجار و بازرگانان همه مراحل تجارت کالا از ثبت سفارش و خرید کالا تا توزیع آن در کشور ثبت و قابل رهگیری خواهد بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه هدف ما از این سامانه جامع جلوگیری از سوء استفاده ها و شفاف شدن فعالیت های اقتصادی بوده است، افزود: با تلاش های انجام شده 70 درصد این سامانه در اختیار و قابل استفاده است و 30 درصد باقیمانده که مربوط به انبارها ، بخش گمرکات و بنادر است که با پیگیری و انجام اقدامات لازم و اتصال کامل این مراکز به سامانه امیدواریم تا 11 بهمن ماه سال جاری شاهد تکمیل سامانه باشیم.

رئیس جمهور همچین با اشاره به افتتاح سامانه تایید مدارک دیپلم وزارت آموزش و پرورش و اتصال آن به سامانه جامع، اظهار داشت: با افتتاح این سامانه که بعد از افتتاح و اتصال سامانه تایید مدارک وزارت علوم انجام شده است، زنجیره اصالت بخشی مدارک تحصیلی در سامانه جامع تکمیل شد که گام مهمی در زمینه جلوگیری از سوء استفاده و جعل مدارک تحصیلی است.

دکتر روحانی همچنین افتتاح سه سامانه وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سامانه واریز سود سهام، سامانه مجامع الکترونیکی و همچنین سامانه خزانه داری الکترونیکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با بهره برداری و اتصال این سامانه ها به سامانه جامع، اقدامات این سه حوزه به صورت الکترونیکی بهتر و سریعتر انجام خواهد شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت الکترونیکی از ابتدا از اولویت ها و ضروریات دولت یازدهم و دوازدهم بود اما از یکسال قبل با شیوع ویروس کرونا ، این ضرورت دو چندان شد زیرا دولت الکترونیکی و ارائه خدمات به صورت الکترونیک یکی از راه های مقابله با ویروس کرونا است .

دکتر روحانی با بیان اینکه درحال حاضر از 5700 خدمت دولتی ، 3007 خدمت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می شود، ابراز امیدواری کرد که با ادامه تلاش ها و تکمیل دولت الکترونیکی به زودی شاهد ارائه همه خدمات دولتی به صورت الکترونیک به مردم باشیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود امن بودن سامانه جامع را یک اصل مهم عنوان کرد و بر ضرورت جلوگیری از سوء استفاده از این سامانه و همچنین حفاظت از این سامانه در برابر حملات احتمالی و حفظ حریم خصوصی مردم در سامانه جامع تاکید کرد.

دکتر روحانی همچنین به تصویب راه اندازی سامانه جامع رفاه ایرانیان در این جلسه اشاره کرد و گفت: انشالله به زودی شاهد تکمیل و بهره برداری از این سامانه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است نیز خواهیم بود .

رئیس جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد با تلاش شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رفع موانع موجود بخش های مهم دیگری همچون سامانه سلامت و سامانه مالیات نیز تکمیل و به سامانه جامع متصل شود.

  • نویسنده :
  • منبع :