۱۹ دی: بازار دلار یکی از بازارهای بسیار مهم در دنیا است ولی به نظر می رسد سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا و بحران‌های اقتصادی این کشور، بازار دلار را نیز تضعیف کرده است. پیش بینی می‌شود ارزش این بازار ظرف دو سال آینده ۳۵ درصد کاهش یابد.

اقتصاد امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و پول این کشور یعنی دلار به عنوان منبع اصلی حفظ ارزش و ارز اصلی مورد استفاده در تمامی تعاملات تجاری دنیا استفاده می شود. اما به نظر می رسد این دوره اقتدار پول امریکا در دنیا روبه پایان باشد.

استفان روش یکی از اقتصاددانان و پژوهشگران ارشد اقتصادی در حوزه آسیا-پاسفیک اخیراً مصاحبه ای با سی ان بی سی انجام داد و در مورد پایان دوره سلطه دلار بر تعاملات تجاری و پولی دنیا صحبت کرد. وی در این مورد گفت: «وضعیت اقتصادی دنیا در حال تغییر است و قدرت اقتصادی قاره آسیا هر روز بیشتر می شود. از طرف دیگر امریکا با سطح بالای بدهی دولتی و سطح بالای کسری بودجه روبرو است که این مساله اقتدار اقتصادی این کشور را کمتر می کند.»

او که یکی از با تجربه ترین پژوهشگران موسسه مورگان استنلی است در مورد ساختار فعلی اقتصاد امریکا گفت: «برای دوره ای طولانی اقتصاد امریکا با نابرابری در حوزه اقتصاد کلان و نرخ پایین پس انداز و سطح بالای کسری تراز تجاری روبرو بوده است. همین مساله سبب شد تا ارزش دلار در بازار جهانی با سیاستهای دولت امریکا بالا نگه داشته باشد و همان اعتراضی که امریکا بارها به دولت چین می کرد و دولت چین را به دست کاری در بازار پولش متهم می کرد، حال متوجه دولت امریکا است.»

اما بخشی از قدرت دلار در بازار جهانی به دلیل شرایط اقتصادی کشور است که در نتیجه همه گیری کرونا و بحران بدهی امروز با چالشهای جدی روبرو است. با تضعیف اقتصاد امریکا و رکود اقتصادی در این کشور انتظار می رود قدرت اقتصادی دلار در اقتصاد دنیا هم روند نزولی به خود بگیرد.

سقوط در راه است

این کارشناس اقتصادی که سالها در مرکز مطالعاتی مورگان استنلی مشغول به کار بوده است، معتقد است ما در سال ۲۰۲۰ سقوط ارزش دلار امریکا را تجربه خواهیم کرد. وی به سی ان بی سی گفت: «به نظر من در سال جاری ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر دنیا تا ۳۵ درصد کاهش می یابد و دامنه بحران های اقتصادی امریکا را دو چندان می کند. افت ارزش دلار و از بین رفتن قدرت آن به عنوان واحد پولی که منبع حفظ ارزش در دنیا است می تواند تبعات مخرب زیادی برای امریکا به همراه بیاورد.»

در سالهای اخیر کشورهای زیادی تلاش کردند به دلیل سیاستهای قدرت طلبانه امریکا وابستگی خود را به دلار کاهش دهند. سی ان ان در این زمینه نوشت: «اولین گام توسط دولت عراق برداشته شد و به نظر می رسد همین مساله باعث شد تا امریکا بهانه ای برای حمله به عراق و وارد کردن آسیب جدی به اقتصاد این کشور پیدا کند. اما دنیای امروز متفاوت است. امروزه کشورهای بزرگ و اقتصادهای قدرتمندی مانند روسیه و چین در صدد هستند تا از وابستگی اقتصادی خود به دلار بکاهند و معامله با پول کشور خود با معامله با ارزهای دیجیتالی را در دستور کار قرار داده اند. امریکا نمی تواند با این کشورها به شدت عراق برخورد کند و به همین دلیل گامی جدی در جهت کاهش وابستگی دنیا به دلار برداشته خواهد شد.»

سیاستهای امریکا به سقوط ارزش دلار دامن می زند

استفان روش به سیاستهای دولت فعلی امریکا در جهت خروج از دیدگاه های جهانی سازی و خروج از پیمان های بین المللی هم اشاره کرد و نوشت: «امریکا گام هایی برای خروج از دیدگاه های جهانی سازی و توجه به تولید داخل برداشته است و به نظر من این کشور ظرف یک تا دو سال آینده این گام ها تکمیل می کند. البته این در صورتی است که دونالد ترامپ در دوره بعدی در کاخ سفید حضور داشته باشد. همچنین تلاش این دولت برای جدا شدن از بقیه دنیا تلاشی عجیب و به نظر من مرگبار است. امریکا خود را در مقابل متحدان اروپایی، شرکای آسیایی و حتی روسیه قرار داده است. از سازمان های بهداشتی مانند سازمان بهداشت جهانی خارج شد و پیمان زیست محیطی پاریس را نادرست ارزیابی کرد. حتی دولت امریکا این کشور را در مقابل تغییرات زیست محیطی مصون دانست و پروتوکل های زیست محیطی در زمینه فعالیتهای اکتشافی و استخراجی نفت را نادیده گرفت. همین این سیاستها سرعت افول قدرت دلار در اقتصاد دنیا را بیشتر می کند.»

روش معتقد است سرمایه گذارانی که در بازار ارز در دنیا فعالیت می کنند باید به این نکات توجه داشته باشند و بدانند که بازار دلار بازاری بسیار متزلزل است. در این وضعیت سرمایه گذاری در بازار دلار به معنای پذیرش ریسک زیاد و احتمال سقوط ارزش دارایی ها و سرمایه های آنها است.

اقتصاددان مورگان استنلی بر این باور است که تغییر دولت در ماه نوامبر و روی کار آمدن یک رییس جمهور تازه در امریکا هم نمی تواند مانع سقوط دلار شود اگرچه می تواند زمان بندی وقوع این مساله را طولانی تر کند.

وی در انتها به سی ان بی سی گفت که سران واشنگتن تا کنون با چالشی به این بزرگی در اقتصاد کشور روبرو نبوده اند و به نظر نمی رسد برای این بحران آمادگی داشته باشند و این موضوع بر دامنه بحران می افزاید و امریکا را سریع تر به سمت سقوط هدایت می کند.

  • نویسنده :
  • منبع : خبرگزاری بازار