سازمان بهداشت جهانی درباره همه گیری ویروس کرونا در جهان هشدار داد.

سازمان بهداشت جهانی می گوید موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در ایران احتمالا بالاتر از آمار موجود است چون این ویروس هنگام ورود به این کشور شناسایی نشده بود. همزمان هشدار داده شد که جهان می تواند به سوی همه گیری برود.

دکتر مایک رایان از مقام های سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در مقر این سازمان در ژنو سوئیس در مورد ایران گفت: "این بیماری بدون آنکه دیده و تشخیص داده شود وارد ایران شد، به همین دلیل ابعاد آلودگی ممکن است وسیع تر آن باشد که احتمالا شاهد هستیم."

اما او گفت که این کشور "ظرفیت درمانگاهی خیلی بالایی" دارد و میزان ۱۰ درصدی مرگ برای موارد جاری احتمالا نشان می دهد که موارد خفیف بیماری کووید-۱۹ شناسایی نمی شود.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز پنجشنبه از مردم خواست از "سفرهای غیرضروری در داخل کشور" خودداری کنند.

امارات متحده عربی، کویت، بحرین، لبنان، افغانستان، پاکستان و استونی در شمال اروپا جملگی موارد تازه بیماری را در کسانی که از ایران سفر کرده اند ثبت کرده اند. بسیاری از این کشورها مرزها با ایران را موقتا بسته اند.

تدروس گبرایسوس مدیر سازمان بهداشت جهانی هم در این روز گفت که شیوع ویروس کرونا به "مرحله ای سرنوشت ساز" رسیده و اکنون "پتانسیل همه گیری در جهان" را دارد.

او درحالی اظهار نظر می کند که کشورهای اطراف جهان برای جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس واگیردار در تقلا هستند.

اکنون برای دومین روز متوالی شمار موارد تازه در خارج از چین بیش از داخل چین بوده است.

ایران و ایتالیا به کانون ها عمده آلودگی بدل شده اند و کسانی که از این کشورها سفر می کنند درحال انتشار ویروس در مناطق وسیع تری هستند.

چندین مقام بلندپایه ایرانی به این ویروس آلوده شده اند که آخرین آنها معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده است.

دکتر تدروس گفت: "بزرگترین نگرانی ما اکنون مربوط به شیوع در سایر نقاط جهان (غیر از چین) است."

تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر در ۵۰ کشور به این ویروس آلوده شده اند و تقریبا ۲۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند که اکثریت بزرگ آن مربوط به چین و استان هوبی این کشور است.

در همین حال شاخص سهام در بازارهای بورس اطراف جهان به دلیل ترس از محدود شدن بیشتر سفر و تاثیر آن بر فعالیت اقتصادی، افت شدیدی کرده است.

    سازمان بهداشت جهانی چه گفت؟

    دکتر تدروس دولت ها را ترغیب کرد برای مهار ویروس فورا و قویا اقدام کنند.

    او گفت: "ما در یک وضعیت خیلی حساس هستیم که شیوع می تواند به هر سمتی برود، یعنی بسته به اینکه چطور با آن برخورد می کنیم."

    او افزود: "حالا وقت ترسیدن نیست. الان وقت اقدام برای جلوگیری از آلودگی و نجات جان مردم است."

    اقدامات کشورها:

    • ژاپن و عراق دستور تعطیلی مدارس را داده اند - اقدامی که قبلا در چین و هنگ کنگ اتخاذ شده بود
    • عربستان سعودی درحال بستن درها به روی زائران خارجی است. معلوم نیست که آیا زیارت حج که قرار است در ماه ژوئیه شروع شود تحت تاثیر قرار خواهد گرفت یا نه
    • ایران شهروندان خود را ترغیب کرده از سفرهای غیرضروری در داخل کشور پرهیز کنند و نماز جمعه این هفته در تهران و بسیاری شهرهای دیگر را لغو کرده است
    • استرالیا درحال تمدید ممنوع کردن ورود مسافران از چین است
    • ایتالیا که تاکنون مرگ ۱۷ نفر در آن تایید شده ۱۱ شهر را قرنطینه کرده است
    • یونان درحال لغو کلیه کارناوال هاست

    تعطیلی مدارس

    تعطیلی مدارس در ژاپن از روز دوشنبه شروع خواهد شد و تا آخر تعطیلات بهاره - معمولا اوایل آوریل - ادامه خواهد یافت. این تصمیم بر ۱۳ میلیون دانش آموز اثر می گذارد.

    شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفت که هفته های اول مارس "دوره ای شدیدا حساس" برای پیشگیری از سرایت ویروس خواهد بود. تاکنون ۲۰۰ نفر در ژاپن مبتلا شده اند.

    پیشتر چین از بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات "جشنواره بهاری" صرف نظر کرد و در عوض از حدود ۲۰۰ میلیون دانش آموز خواست از خانه به صورت "آنلاین" کلاس ها را دنبال کنند.

    هنگ کنگ هم مدارس را تا آوریل باز نخواهد کرد.

    به گزارش خبرگزاری مهر هم علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مبارزه با کرونا در استان تهران، روز پنجشنبه گفت: "با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار شده است تا استمرار تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی در تهران برقرار باشد."

    ایران قبلا از تعطیلی مدارس تهران و چند استان دیگر از جمله مرکزی و قم خبر داده بود.

    • نویسنده :
    • منبع :