۱۹ دی: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نقدینگی را مهمترین عامل تورم در کشور دانست و گفت: کنترل نقدینگی راه نجات از وضعیت سخت اقتصادی است.

ایران چهارمین کشور پرتورم جهان شد؛ از قیمت سکه بهار آزادی که سال ۹۵ یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومان بود و امروز به نزدیک ۱۱ میلیون و نیم رسیده، میزان تورم افسارگسیخته را که سبب ناامیدی و سرگردانی مردم شده می‌توان متوجه شد.

رشد خطرناک پایه پولی و لزوم بازنگری در سیاست‌های اقتصادی مستلزم چاره اندیشی سریع و درست است.

برای پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای آرام کردن اوضاع اقتصادی می‌توان در پیش گرفت و چگونه می‌توان این تورم را مهار کرد به سراغ حجت الاسلام محمد باقری منتخب مردم شهرستان بناب و خوشه مهر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رفتیم؛ گفت‌وگوی این نماینده مجلس یازدهم با خبرنگار 19 دی بدین شرح است:

یارانه چهار هزار میلیاردی، تورم چهار برابری ایجاد می‌کند

• راهکار اصلی برون رفت از این وضعیت اقتصادی و کاهش تورم چیست؟

مهم‌ترین عامل تورم در کشور نقدینگی و کنترل آن راه نجات از وضعیت سخت اقتصادی است؛ اگر بخواهیم تورم در کشور اینگونه افسار گسیخته نباشد باید دولت و مجلس با راهکارهای مختلف از نقدینگی و خرج پول در کشور جلوگیری کنند.

خرج پول به این معناست که بدون پشتوانه پول را خرج می‌کنند به عنوان مثال زمان واریز یارانه، حدود چهار هزار میلیارد تومان بدون پشتوانه مالی و علمی به حساب خانوار واریز می‌شود که این امر تورم را سه ماه پس از هر بار شارژ شدن کارت‌ها تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

اگر اینگونه که پیش می‌رویم که دولت بدون داشتن پشتوانه ارزی و طلا، پول توزیع کند، تورم کاهش پیدا نمی‌کند.

در سال‌های گذشته که دولت کمتر نقدینگی ایجاد می‌کرد حداکثر تورم به ۲۰ درصد رسید اما هم اکنون که دولت به شدت دنبال تأمین نقدینگی و کسر بودجه خود هست می‌بینیم که تورم افسار گسیخته افزایش پیدا می‌کند.

نقدینگی در کشور وضعیت وحشتناکی دارد

 

• وضعیت نقدینگی و خرج بی ضابطه پول در کشور را چگونه می‌بینید؟

وضعیت نقدینگی وحشتناک است و آسیب جدی به اقتصاد وارد کرده است؛ تا زمانی که این نقدینگی کنترل نشود و به سمت تولید و سرمایه‌گذاری نرود و در بازار «مسکن، خودرو، طلا، ارز و بورس» بچرخد در آینده نه چندان دور موجب بحران‌های شدیدی می‌شود و با مشکلات عدیده و جدی مواجه خواهیم شد.

این نقدینگی چند هزار میلیارد تومانی در هر یک از این پنج حوزه که رفت ما را با مشکل مواجه کرد.

به عنوان مثال یکی از دلایل کمبود ارز در کشور به خاطر نقدینگی است؛ مردم برای اینکه ارزش پول خود را بالا نگه دارند به دنبال خرید ارز رفتند این افزایش نقدینگی به بازار فشار می‌آورد در نتیجه با کمبود ارز مواجه می‌شویم.

• مردم گمان می‌کنند وضعیت اقتصادی به حال خود رها شده؛ نظر شما چیست؟

رها شده به این معنا که سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت و مجلس قبل سبب شد که نقدینگی در کشور زیاد شود.

امروز آن‌قدر نقدینگی در دست مردم زیاد شده که کنترل آن از دست دولت خارج شده و دولت در حال حاضر نمی‌تواند سیاست‌هایش را در خصوص نقدینگی کشور اعمال کند.

• از نظر شما «قاچاق، سوء مدیریت، عمل نکردن به اقتصاد مقاومتی، اختلاس یا نبود شفافیت» کدام یک مهمترین عامل وضعیت کنونی است؟

همه این موارد در پیدایش وضعیت بد اقتصادی امروز تأثیر دارند اما اگر جلوی واردات قاچاق و اختلاس گرفته شود و شفافیت هم به صورت کامل اجرا شود اما نقدینگی در کشور مانند وضعیت کنونی بدون پشتوانه باشد و به سمت سرمایه‌گذاری در بخش تولید نرود وضعیت اقتصادی درست نمی‌شود.

وضعیت بد اقتصادی کشور ناشی از نقدینگی زیاد است؛ نقدینگی سبب اختلاس و قاچاق در کشور شده و بسیاری از فسادها به این موضوع برمی‌گردد؛ اگر نقدینگی کنترل شود در بحث قاچاق کالا هم موفق می‌شویم.

تقویت رابطه اقتصادی با کشورهای همسایه از تورم می‌کاهد

• با وجود اثر تحریم‌ها بر تورم، چه راهکاری مدنظر دارید؟

تحریم هم در جای خود باعث شده که برخی کالاهای اساسی در کشور با مشکل تأمین مواجه شود و بر مشکلات افزوده؛ اگر ما می‌خواهیم واقعاً در این خصوص اقدام کنیم ابتدا باید کارهای جهادی انجام شود و همه پای کار بیایند که در جای خود جای بحث دارد.

یکی از راهکارها تأمین کالاهای اساسی و استراتژیک از طریق کشورهای همسایه است که بدون اینکه دلار و یورو در معاملات دخیل باشد بتوان نیازهای کشور را تأمین کرد.

اگر با کشورهای همسایه روابط اقتصادی قوی داشته و با پول خودشان معامله داشته باشیم مشکلات دوران تحریم کمتر خواهد شد.

دیپلماسی دولت و مجلس در خصوص رابطه اقتصادی قوی با کشورهای همسایه و معامله طبق پول همان کشور باید فعال شود در این صورت است که کشورهای منطقه برای ما بهترین منبع تأمین مایحتاج کشور می‌شوند.

  • نویسنده :
  • منبع :