19 دی: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ذکر زمان دسترسی به ۲ مکان مورد نظر آژانس در ایران خودداری کرد اما تاکید کرد که این دسترسی به‌زودی میسر خواهد شد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بدو ورود به وین و پس از ۲ روز مذاکره با مقامات سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران که به بیانیه‌ای مشترک انجامید، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از زمان دسترسی آژانس به این مکان‌ها سوال کرده بود تصریح کرد که زمان دسترسی از آن دست اطلاعاتی است که آژانس عموما آنها را افشا نمی‌کند اما این دسترسی در آینده بسیار نزدیک میسر خواهد شد.

خبرنگاری درباره این سوال کرد که آژانس از چه طریقی این دسترسی حاصل شد و گروسی پاسخ داد که در این خصوص هیچ ترفند خارق‌العاده‌ای وجود نداشته است و دست‌یابی به این دسترسی‌ها نتیجه گفت‌وگوی سیستماتیک بوده است.

وی گفت که آژانس از مدتی قبل در حال آماده کردن مقدمات بوده و برای این منظور بازرس ارشد آژانس نیز [برای گفت‌وگو] به ایران اعزام شده بود اما دو طرف به این نتیجه رسیدند که نیاز به گفت‌وگو در عالی‌ترین سطح وجود دارد.

خبرنگار دیگری از گروسی درباره احتمال نیاز آژانس به دسترسی به مکان‌های دیگری در ایران سوال کرد و مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نمی‌خواهم گمانه‌زنی کنم اما چنین چیزی قابل تصور است. اگر ما اطلاعاتی داشته باشیم که ما را مجاب کند که سوالاتی را بپرسیم یا تقاضای دسترسی بدهیم، این کار را انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر گفت که دسترسی‌ها به شکل درست به آژانس داده خواهد شد و آژانس در چارچوب دستورالعمل‌های توافق‌شده آنچه را که لازم است انجام خواهد داد.

گروسی درباره واکنش کشورهای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دسترسی‌های آژانس هم گفت که نمی‌تواند از جانب آنها سخن بگوید اما فکر می‌کند که این موضوع مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، ایران و آژانس روز چهارشنبه بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در این بیانیه آمده بود: بعد از مشورت‌های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل و فصل توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند. در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ های مربوط به دسترسی‌های آژانس و فعالیت‌های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است.

این بیانیه همچنین تصریح می‌کند: در این چارچوب حاضر، بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات در اختیار آژانس، آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم چهارشنبه‌شب تصریح کرد: متناسب با رفتار آژانس، رفتار خود را تنظیم می‌کنیم. چنانچه آژانس تحت هر شرایط یا بهانه‌ای بخواهد مفاد تفاهم مشترک را در آینده زیر پا بگذارد و یا در رسیدگی به این دو سه موضوع، با حسن نیت رفتار نکند، همکاری‌ها و تعاملات ایران با این سازمان را نشانه خواهد رفت.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس