19 دی: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار با معاون وزیر امور خارجه کشورمان در وین را مثبت ارزیابی کرد و در توییتی نوشت که همکاری‌های ایران و آژانس باید ادامه پیدا کند.

این دیدار در جریان سفر سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران به وین برای شرکت در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام صورت گرفت.

عراقچی پیشتر گفته بود که در راستای توافق هفته گذشته ایران و آژانس با گروسی ملاقات خواهد کرد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه گذشته در پایان سفر مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند. 

در این بیانیه آمده است؛ بعد از مشورت های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل و فصلِ توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند. در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی‌آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.

طرف‌های اروپایی عضو برجام ضمن استقبال از تصمیم ایران و آژانس، آن را گامی مثبت در راستای حفظ و تداوم این توافق ارزیابی کرده‌اند.

در همین پیوند اعضای باقی‌مانده در برجام صبح امروز در چارچوب نشست کمیسیون مشترک این توافق در وین گردهم آمده تا گام دیگری را برای حفظ این توافق در برابر یکجانبه‌گری‌های آمریکا بردارند. این نشست ساعاتی پیش به پایان رسید و اعضا بر لزوم حفظ برجام تاکید کردند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا