19 دی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: باید به جایی برسیم که فقه پدافند غیر عامل در حوزه ایجاد شود تا از هر لحاظ بتوانیم در این نوع مسائل جدید و حساس اثرگذار باشیم.

سخنان آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن خوش آمدگویی به جنابعالی و همراهان تان، قبل از ماه محرم در مرکز فقهی یک نشست علمی راجع به فقه کرونا برگزار شد، یک بحث مفصلی داشتم، غالب بزرگان حوزه معتقدند که کرونا را باید از طریق مسائل علمی و معنوی حل و فصل کرد و برای رفع آن نیازمند راهکار علمی و معنوی می باشیم، یکی از اعتراضاتی که ما داریم این است که صدا و سیما با تأکیداتی که رهبری فرمودند از مسئله کرونا آن جهت معنوی‌اش را هیچ استفاده نمی‌کند و لذا ببینید وقتی یک مقدار اوضاع کشور از جهت کرونا خوب می‌شود دو مرتبه مردم در همان مسیر قبل کرونا راه می‌روند، صدا و سیما می تواند عامل بسیار مهمی برای تشویق و تربیت مردم به سمت معنویت و تحکیم اعتقادات و توجه بیش از پیش مردم به بحث دعا و توسل برای رفع بیماری این ویروس منحوس باشد و حوزه هم به این مسئله تأکید دارد.

حوزه علمیه در کنار تاکید مردم عزیز بر توسل و دعا، نسبت مسائل علمی پزشکی توجه خاص دارد. در مصاحبه‌ای که با یکی از دوستان شما چند روز پیش داشتم، نکاتی را گفتم که آدم از همین مسیر پدافند غیر عامل، مسئله پیشگیری، در همه ابعاد، چه مسئله سلامت جسمی، سلامت روانی، چه خود مسئله سلامت دینی باشد، دستوراتی که خود دین دارد مجموعاً همه‌اش همین است.

باید به جایی برسیم که در بیمارستانها در کنار توجه به بحث موازین بهداشتی، به معنویت و دعا و توسل به اهل بیت(ع) هم توجه ویژه ای شود.

حوزه علمیه نسبت به مشکلات و گرفتاری های مردم بی توجه نیست، حضور طلاب درکنار کادر درمان در دوران کرونا از نقاط درخشان روحانیت و تاریخ حوزه شد که طلبه‌ها به صورت خودجوش و جهادی تلاش کردند. معلوم می‌شود تربیت طلبه‌ها بر اساس دین و آن مشی حوزوی یک چنین افرادی را بار ‌آورده است. عده ای از شاگردان و دوستان خودم در این فعالیت شرکت داشتند، آن اوایل یادتان هست که در غسالخانه‌ها، هیچ کس حاضر نبود آنهایی که بر اثر کرونا جانشان را از دست دادند بشوید، حتی بعضی‌ها را هم بدون غسل دفن کردند، این طلاب بودند داوطلبانه در مجموعه نظام حضور پیدا کردند. اما متأسفانه این مسئله مهم و حضور جهادی طلاب و روحانیون در بحث کرونا و کمک کردن آنها به مردم مورد توجه قرار نگرفته و تبلیغی از آن از سوی مجموعه نظام نشده است. حضور طلاب بالای سر بیماران کرونایی در لحظاتی که اینها بین دنیا و آخرت بودند کار فوق العاده ای بود.

بیمارستان‌های ما از معنویت خالی است، یعنی ما در کنار اینکه مجموعه پزشکی قوی و پرستارهای بسیار خوب داریم، معتقدیم حتماً باید در هر بیمارستانی یک بخش معنوی کنار این کارهای پزشکی متعارف داشته باشد، دین ما می‌گوید اصلاً مسئله دعا، توسل، برای آدم یک اطمینان و آرامشی می‌آورد که خود آن آرامش عامل بهبودی است. از حالا یک برنامه‌ریزی کنید و وقتش هم حالاست، یک نظریه‌ای هم گفتند آقایانی که دارالشفا را نوشتند، آنها هم دائم می‌گویند ما قبول داریم ولی بی‌خود می‌گویند، أبَى اللّه ُ أن یُجرِیَ الامور إلاّ بِأسبابٍ ، علت مریضی باید ریشه یابی بشود این علوم را هم خدا ایجاد کرد، خدا می‌فرماید ببین راه علاجش از راه علم چیست، راهش را پیدا کند و از همان استفاده کن، اینکه انسان بداند ورای این عالم یک عالم دیگری است خودش را در بن بست نبیند، اینکه ببیند مُرد که مُرد، بعد یک عالم دیگری برایش شروع می‌شود، عقیده‌ام این است که در برنامه پدافندی‌تان از حالا برنامه‌ریزی کنید، نظام برنامه‌ریزی کند، پدافند غیر عامل می تواند بین دعا، توسل و معنویت و طب رابطه خوبی ایجاد کند. در بیمارستانها در کنار کادر درمانی و بهداشتی و اطباء، کادر معنوی قوی هم قرار گیرد.

خیلی از شما تشکر می‌کنیم امیدوارم جنابعالی و مجموعه شما در این مسئله موفق باشید، باحضور جنابعالی بخش علمی پدافند غیر عامل جایگاه خودش را در حوزه باید باز کند، جای این بحث در حوزه خالی است، باید به جایی برسیم که “فقه پدافند غیر عامل ” در حوزه ایجاد شود تا از هر لحاظ بتوانیم در این نوع مسائل جدید و حساس اثرگذار باشیم.
والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته

  • نویسنده :
  • منبع :