19 دی آنلاین: تیم مذاکرهکننده ایران عصر روز شنبه به ریاست رئیس مجلس شورای اسلامی و با هدف پیگیری اجرای تعهدات در چارچوب یادداشت تفاهم خاتمه جنگ راهی زوریخ سوئیس شد.
اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه، سفر هیات مذاکرهکننده ایران به سوئیس را در راستای پیگیری اجرای تعهدات طرف متقابل دانست نه شروع مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی و افزود: این سفر برای پیگیری اجرای تعهدات طرف متقابل است. مذاکرات برای توافق نهایی زمانی است که بندهای دیگر اجرا شود.
وی افزود: تعهدات هر دو طرف روشن است. ما به تعهدات خود پایبند بودیم ولی طرف مقابل به تعهدات خود در موضوع آتش بس در لبنان عمل نکرده است.
بقایی با تاکید بر اینکه طرف مقابل باید در این زمینه به تعهد خود عمل کند در غیر این صورت کل تعهدات دچار مشکل میشود، ادامه داد: بند اول یادداشت تفاهم درباره پایان جنگ در تمام جبههها از جمله در لبنان بوده است. طرف مقابل موظف بود متحد خود یعنی رژیم صهیونیستی را وادار به آتشبس کند اما این اقدام را انجام نداده است. اگر طرف مقابل از ایفای تعهد خود سرباز بزند، ایران نیز مقابله به مثل خواهد کرد.
بقایی تاکید کرد: ماهیت یادداشت تفاهم ایران و آمریکا تعهد در برابر تعهد است.
شایان ذکر است، محمدباقر قالیباف رئیس هیات مذاکره کننده و سیدعباس عراقچی وزیر خارجه، علی باقری معاون بین الملل دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی، حمید بورد معاون وزیر نفت و رییس شرکت ملی نفت ایران، کاظم غریب آبادی و اسماعیل بقایی معاونان وزیر خارجه از جمله اعضای هیات اعزامی کشورمان در این سفر هستند.
همچنین ساعاتی قبل، «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از عزیمت به سوئیس و در پاسخ به این سوال که آیا سفر هیأت ایرانی به ژنو به معنای آغاز فاز دوم مذاکرات است؟، گفت: خیر. این سفر قرار بود روز جمعه و عمدتاً برای امضای یادداشت تفاهم انجام شود، اما با امضای دیجیتالی این سند توسط رؤسای جمهور دو کشور، فوریت برگزاری آن از بین رفت.
وی افزود: این سفر در واقع برای پیگیری و مطالبه اجرای تعهدات طرف مقابل انجام میشود. هر تفاهم و توافقی در زمان اجرا محک میخورد و با توجه به تجربه بدعهدیهای طرف مقابل، ما باید در مرحله اجرا با جدیت و استحکام کامل مطالبهگری کنیم.
بقائی تصریح کرد: بند ۱۳ یادداشت تفاهم کاملاً روشن است؛ مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی زمانی آغاز خواهد شد که اجرای تعهدات مندرج در بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ شروع شده و تداوم داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر شاهد چنین وضعیتی نیستیم؛ از این رو، در این سفر قرار است درباره نحوه اجرای تعهدات طرف مقابل گفتوگو و مطالبهگری شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارزیابی تهران از اجرای تعهدات طرف مقابل نیز اظهار کرد: تعهدات کاملاً روشن است و بند نخست یادداشت تفاهم، مهمترین بخش تعهدات متقابل طرفین را شامل میشود؛ یعنی خاتمه جنگ در همه جبههها، از جمله لبنان. ما به تعهدات خود پایبند بودهایم، اما طرف مقابل موظف بوده متحدان خود، بهویژه رژیم صهیونیستی، را به توقف آتش در لبنان وادار کند که در این زمینه شاهد عمل به تعهدات نبودهایم و این موضوع نقض صریح تفاهم آتشبس محسوب میشود.
وی ادامه داد: در موضوع خاتمه محاصره دریایی و بازگشایی تنگه هرمز، تعهدات اجرا شده است، اما یادداشت تفاهم یک بسته کامل و بههمپیوسته است و اگر بخشی از تعهدات اجرا نشود، کلیت این تفاهم با مشکل مواجه خواهد شد؛ بهویژه آنکه بند نخست، مهمترین بخش این تفاهم به شمار میرود.
بقائی تأکید کرد: طرف مقابل باید هرچه سریعتر تدابیر لازم را برای اجرای تعهدات خود اتخاذ کند، در غیر این صورت کلیت تفاهم با مشکل روبهرو خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این توافق گفت: ما این تعهد را امضا نکردهایم که اجرا نشود. این تفاهم پس از چندین هفته مذاکرات فشرده، با تلاش میانجیها، حسن نیت ایران و مهمتر از همه با پشتوانه قدرت و انسجام ملی به نتیجه رسیده است. برای اجرای آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، اما همانطور که گفتهایم، مبنای ما تعهد در برابر تعهد است و اگر طرف مقابل از ایفای تعهدات خود سر باز بزند، جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلاً تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.
وی افزود: تعهدات هر دو طرف روشن است. ما به تعهدات خود پایبند بودیم ولی طرف مقابل به تعهدات خود در موضوع آتش بس در لبنان عمل نکرده است.
بقایی با تاکید بر اینکه طرف مقابل باید در این زمینه به تعهد خود عمل کند در غیر این صورت کل تعهدات دچار مشکل میشود، ادامه داد: بند اول یادداشت تفاهم درباره پایان جنگ در تمام جبههها از جمله در لبنان بوده است. طرف مقابل موظف بود متحد خود یعنی رژیم صهیونیستی را وادار به آتشبس کند اما این اقدام را انجام نداده است. اگر طرف مقابل از ایفای تعهد خود سرباز بزند، ایران نیز مقابله به مثل خواهد کرد.
بقایی تاکید کرد: ماهیت یادداشت تفاهم ایران و آمریکا تعهد در برابر تعهد است.
شایان ذکر است، محمدباقر قالیباف رئیس هیات مذاکره کننده و سیدعباس عراقچی وزیر خارجه، علی باقری معاون بین الملل دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی، حمید بورد معاون وزیر نفت و رییس شرکت ملی نفت ایران، کاظم غریب آبادی و اسماعیل بقایی معاونان وزیر خارجه از جمله اعضای هیات اعزامی کشورمان در این سفر هستند.
همچنین ساعاتی قبل، «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از عزیمت به سوئیس و در پاسخ به این سوال که آیا سفر هیأت ایرانی به ژنو به معنای آغاز فاز دوم مذاکرات است؟، گفت: خیر. این سفر قرار بود روز جمعه و عمدتاً برای امضای یادداشت تفاهم انجام شود، اما با امضای دیجیتالی این سند توسط رؤسای جمهور دو کشور، فوریت برگزاری آن از بین رفت.
وی افزود: این سفر در واقع برای پیگیری و مطالبه اجرای تعهدات طرف مقابل انجام میشود. هر تفاهم و توافقی در زمان اجرا محک میخورد و با توجه به تجربه بدعهدیهای طرف مقابل، ما باید در مرحله اجرا با جدیت و استحکام کامل مطالبهگری کنیم.
بقائی تصریح کرد: بند ۱۳ یادداشت تفاهم کاملاً روشن است؛ مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی زمانی آغاز خواهد شد که اجرای تعهدات مندرج در بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ شروع شده و تداوم داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر شاهد چنین وضعیتی نیستیم؛ از این رو، در این سفر قرار است درباره نحوه اجرای تعهدات طرف مقابل گفتوگو و مطالبهگری شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارزیابی تهران از اجرای تعهدات طرف مقابل نیز اظهار کرد: تعهدات کاملاً روشن است و بند نخست یادداشت تفاهم، مهمترین بخش تعهدات متقابل طرفین را شامل میشود؛ یعنی خاتمه جنگ در همه جبههها، از جمله لبنان. ما به تعهدات خود پایبند بودهایم، اما طرف مقابل موظف بوده متحدان خود، بهویژه رژیم صهیونیستی، را به توقف آتش در لبنان وادار کند که در این زمینه شاهد عمل به تعهدات نبودهایم و این موضوع نقض صریح تفاهم آتشبس محسوب میشود.
وی ادامه داد: در موضوع خاتمه محاصره دریایی و بازگشایی تنگه هرمز، تعهدات اجرا شده است، اما یادداشت تفاهم یک بسته کامل و بههمپیوسته است و اگر بخشی از تعهدات اجرا نشود، کلیت این تفاهم با مشکل مواجه خواهد شد؛ بهویژه آنکه بند نخست، مهمترین بخش این تفاهم به شمار میرود.
بقائی تأکید کرد: طرف مقابل باید هرچه سریعتر تدابیر لازم را برای اجرای تعهدات خود اتخاذ کند، در غیر این صورت کلیت تفاهم با مشکل روبهرو خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این توافق گفت: ما این تعهد را امضا نکردهایم که اجرا نشود. این تفاهم پس از چندین هفته مذاکرات فشرده، با تلاش میانجیها، حسن نیت ایران و مهمتر از همه با پشتوانه قدرت و انسجام ملی به نتیجه رسیده است. برای اجرای آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، اما همانطور که گفتهایم، مبنای ما تعهد در برابر تعهد است و اگر طرف مقابل از ایفای تعهدات خود سر باز بزند، جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلاً تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.
- نویسنده :
- منبع :
https://19dey.com/news/102486












