19 دی آنلاین: وزارت خارجه پاکستان از برگزاری مذاکرات فنی ایران و آمریکا در «بورگناشتوک» سوئیس در روز یکشنبه خبر داد.
وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد مذاکرات فنی ایران و آمریکا فردا (یکشنبه) در «بورگناشتوک» سوئیس برگزار خواهد شد.
به گزارش العربیه، وزارتخانه یادشده تأکید کرد مذاکرات تحت نظارت پاکستان و قطر به عنوان کشورهای میانجی برگزار خواهد شد.
همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیات مذاکرهکننده ایران به سوئیس تا ساعاتی دیگر خبر داد و گفت: سفر هیات ایران به معنای شروع فاز دوم مذاکرات نیست بلکه در راستای پیگیری اجرای تعهدات است.
«اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از عزیمت به سوئیس و در پاسخ به این سوال که آیا سفر هیأت ایرانی به ژنو به معنای آغاز فاز دوم مذاکرات است؟، گفت: خیر. این سفر قرار بود روز جمعه و عمدتاً برای امضای یادداشت تفاهم انجام شود، اما با امضای دیجیتالی این سند توسط رؤسای جمهور دو کشور، فوریت برگزاری آن از بین رفت.
وی افزود: این سفر در واقع برای پیگیری و مطالبه اجرای تعهدات طرف مقابل انجام میشود. هر تفاهم و توافقی در زمان اجرا محک میخورد و با توجه به تجربه بدعهدیهای طرف مقابل، ما باید در مرحله اجرا با جدیت و استحکام کامل مطالبهگری کنیم.
بقائی تصریح کرد: بند ۱۳ یادداشت تفاهم کاملاً روشن است؛ مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی زمانی آغاز خواهد شد که اجرای تعهدات مندرج در بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ شروع شده و تداوم داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر شاهد چنین وضعیتی نیستیم؛ از این رو، در این سفر قرار است درباره نحوه اجرای تعهدات طرف مقابل گفتوگو و مطالبهگری شود.
وی در پایان با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این توافق گفت: ما این تعهد را امضا نکردهایم که اجرا نشود. این تفاهم پس از چندین هفته مذاکرات فشرده، با تلاش میانجیها، حسن نیت ایران و مهمتر از همه با پشتوانه قدرت و انسجام ملی به نتیجه رسیده است. برای اجرای آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، اما همانطور که گفتهایم، مبنای ما تعهد در برابر تعهد است و اگر طرف مقابل از ایفای تعهدات خود سر باز بزند، جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلاً تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.
به گزارش العربیه، وزارتخانه یادشده تأکید کرد مذاکرات تحت نظارت پاکستان و قطر به عنوان کشورهای میانجی برگزار خواهد شد.
همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیات مذاکرهکننده ایران به سوئیس تا ساعاتی دیگر خبر داد و گفت: سفر هیات ایران به معنای شروع فاز دوم مذاکرات نیست بلکه در راستای پیگیری اجرای تعهدات است.
«اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از عزیمت به سوئیس و در پاسخ به این سوال که آیا سفر هیأت ایرانی به ژنو به معنای آغاز فاز دوم مذاکرات است؟، گفت: خیر. این سفر قرار بود روز جمعه و عمدتاً برای امضای یادداشت تفاهم انجام شود، اما با امضای دیجیتالی این سند توسط رؤسای جمهور دو کشور، فوریت برگزاری آن از بین رفت.
وی افزود: این سفر در واقع برای پیگیری و مطالبه اجرای تعهدات طرف مقابل انجام میشود. هر تفاهم و توافقی در زمان اجرا محک میخورد و با توجه به تجربه بدعهدیهای طرف مقابل، ما باید در مرحله اجرا با جدیت و استحکام کامل مطالبهگری کنیم.
بقائی تصریح کرد: بند ۱۳ یادداشت تفاهم کاملاً روشن است؛ مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی زمانی آغاز خواهد شد که اجرای تعهدات مندرج در بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ شروع شده و تداوم داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر شاهد چنین وضعیتی نیستیم؛ از این رو، در این سفر قرار است درباره نحوه اجرای تعهدات طرف مقابل گفتوگو و مطالبهگری شود.
وی در پایان با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این توافق گفت: ما این تعهد را امضا نکردهایم که اجرا نشود. این تفاهم پس از چندین هفته مذاکرات فشرده، با تلاش میانجیها، حسن نیت ایران و مهمتر از همه با پشتوانه قدرت و انسجام ملی به نتیجه رسیده است. برای اجرای آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، اما همانطور که گفتهایم، مبنای ما تعهد در برابر تعهد است و اگر طرف مقابل از ایفای تعهدات خود سر باز بزند، جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلاً تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.
- نویسنده :
- منبع :
https://19dey.com/news/102494












