19 دی: وزیر نیرو گفت: ۲۶ میلیارد متر مکعب آب بدون نمک زدایی به سه استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان از محل آب دریای خلیج فارس تخصیص یافت که صرف خنک کردن برج های خنک کننده نیروگاه‌ها، آبزی پروری و غیره خواهد شد.

رضا اردکانیان امروز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی انتقال آب خلیج‌فارس به مناطق کویری کشور که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس‌جمهوری برگزار شد، افزود: وزارت نیرو از ابتدای امسال قطار پویش «هر هفته الف- ب- ایران» را به راه انداخت که امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه با بخش خصوصی فعال، لوکوموتیو دیگر قدرتمند آن هستند.

وزیر نیرو بیان‌ کرد: امروز شیرین‌سازی آب دریا یکی از پروژه‌های مهم در جهان محسوب می‌شود، به طوری که ۷۵ درصد نمک زدایی‌ها در منطقه ما انجام شده، بیش از ۸۵۰ آب شیرین کن در منطقه خلیج فارس مشغول فعالیت است که ۲۵ مورد آنها آب شیرین کن‌های بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز هستند و پروژه امروز نیز از همین پروژه‌هاست.

اردکانیان ادامه داد: از حدود ۶۷ سال پیش در این منطقه نمک زدایی از آب در کشورهای همسایه انجام می شد و امروز به دلیل دستیابی به فناوری، امکان اقتصادی کردن چنین طرح ها و پروژه هایی وجود دارد.

وی گفت: در دولت «تدبیر و امید» مطالعه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان کشور آغاز شد که اکنون به انتها رسیده، ۱۷ استانی که سالیانه ۶۰ میلیارد متر مکعب مصرف آب سطحی و زیرزمینی دارند که دو میلیارد متر مکعب آن در بخش صنعت مصرف می‌شود.

وزیر نیرو اضافه کرد: مطابق برنامه توسعه ۳۰ ساله، مصرف آب در بخش صنعت در این استان‌ها به بیش از سه میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داشت و محاسبات نشان داده بخش صنعت سالیانه ۹۵۰ میلیون متر مکعب برای مصارف خود کمبود خواهند داشت و به همین دلیل، استفاده از آب دریا یکی از روش‌های تاثیرگذار خواهد بود.

اردکانیان بیان کرد: از مجموع ۲۶ میلیارد متر مکعب آب تخصیص یافته به سه استان یاد شده، ۱۳ میلیارد متر مکعب آب بدون نمک‌زدایی در حال بهره‌برداری است.

وی خاطرنشان ‌کرد: ۲.۷ میلیارد متر مکعب آب شیرین از این آب تخصیص یافته، حاصل می‌شود که می‌تواند به مصارف عمدتا صنعتی برسد.

وزیر نیرو گفت: پروژه امروز یکی از پروژه‌های مهم است که از مجموع ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب تخصیص داده شده به صنایع و بخش‌خصوصی، ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین به دست خواهد آمد که می‌تواند برای مصارف شرب و صنعتی هرمزگان و همچنین مصارف صنعتی کرمان و یزد مورد استفاده قرار بگیرد.

اردکانیان یادآور شد: در دولت تدبیر و امید این وزارتخانه موفق شد علاوه بر بودجه‌های عمومی دولت، از سایر منابع غیردولتی برای طرح های خود منابع تجهیز کند.

وی ادامه‌داد: این منابع در بخش برق شامل ۴.۱ میلیارد یورو و ۲۸ هزار میلیارد تومان، در بخش آب و فاضلاب ۲.۶ میلیارد یورو و ۳۱ هزار میلیارد تومان و در مجموع ۶.۷ میلیارد یورو و ۵۹ هزار میلیارد تومان بود که از صندوق توسعه ملی، بانک توسعه اسلامی، فاینانس‌های خارجی و غیره تامین شد.

اردکانیان بیان‌داشت: طرح‌هایی از محل همین منابع در دست اجراست و تخصیص‌هایی به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس، سمنان، سیستان و بلوچستان و ۱۷ استان فلات مرکزی کشور داده شد که طرح‌ها یکی پس از دیگری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: این پروژه در عین هزینه‌بر بودن، قیمت تمام شده آب در صنعت در شهری همچون سیرجان حدود دو دلار خواهد بود که دو درصد هزینه های فرآوری فولاد و بسیار ناچیز خواهد بود.

وزیر نیرو افزود: تولید هر تن فولاد نیازمند پنج مترمکعب آب بوده و بنابراین ۱۰ یورو هزینه دارد که بسیار اقتصادی است.

وی خاطرنشان‌کرد: اگر به مجموع ۸۵ میلیارد مترمکعب آب منابع تجدیدپذیر کشور نگاه کنیم، ارزش سالیانه آن ۲۰۰ میلیارد یورو خواهد بود که در چرخه فعالیت‌های مختلف در حال استفاده است.

اردکانیان ادامه‌داد: چنین طرحی حاصل شکوفایی کشور در بخش‌های فناوری، مدیریت و جلب مشارکت بخش خصوصی در چهار دهه گذشته و کار بسیار بزرگی است، بزرگی آن به ۸۲۰ کیلومتر خط انتقال، ده‌ها ایستگاه پمپاژ، صرف هزاران مگاوات ساعت انرژی و دستیابی به فناوری شیرین‌سازی آب شور نیست، بلکه مهمترین ویژگی آن این است که باید آینده کشور را از نظر زیستی، روشن دید.

وی تاکید کرد:‌ دسترسی کشور به دریا در شمال و جنوب کشور، توفیق بسیار بزرگی است.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: ‌امروز نیازمند وجود صنایع بزرگی هستیم که تامین آب با این هزینه برایشان موجه باشد و هر چه جلوتر برویم، دیگر نیازی نیست تا به دنبال صنایع جدید باشیم، بلکه باید صنایع مستقرمان را توجیه کنیم که به جای استفاده از آب شرب یا حقابه‌های کشاورزان، به استفاده از آب دریا بپردازند که استمرار، پایداری و توجیه اقتصادی دارد و مطابق ملاحظات زیست محیطی است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا