19 دی: کاهش تماس‌ها و قطع زنجیره انتقال یکی از مهم ترین راهبردهای پیشگیری و کنترل همه گیری بیماری‌های واگیر از جمله همه‌گیری کووید ۱۹ است.

روش‌ها و راهبردهای کاهش تماس و قطع زنجیره انتقال در بیماری های واگیر را می‌توان در چند روش خلاصه کرد؛ یکی روش حداقلی برای جلوگیری از انتشار عفونت در سطح جامعه، جداسازی فرد مبتلا به عفونت یا بیمار در منزل یا بیمارستان است که به آن "ایزولاسیون" می‌گویند. بنابراین در این روش که از منظر عدالت توزیعی، دسترسی به خدمات مراقبتی و درمانی اهمیت ویژهای دارد، توصیه می‌شود  که هر استان/دانشگاه ظرفیت‌های مراقبتی و درمانی خود را براساس شیوع بیماری در آن منطقه، برآورد و به طرق مختلف از جمله جذب نیروهای داوطلب و کمک خیرین ارتقا بخشد.

 روش دوم، قرنطینه کردن افرادی است که به دلیل تماس نزدیک با مریض، مشکوک به بیماری هستند که تا مشخص شدن نتیجه تست و گذراندن دوره کمون بیماری  که بین ۱۰ تا ۱۴ روز است، از سایرین جدا می‌شوند. در این روش نیز گاهی به منظور تامین دسترسی همگانی، نیاز به احداث مکان‌های مراقبتی و تجهیز کردن آنها برای قرنطینه گروه‌های آسیب‌پذیر مانند افراد بی خانمان و مهاجرین است.

 روش سوم، وسیع تر از قرنطینه بوده و زمانی است که عده زیادی در سطح جامعه مبتلا به عفونت یا ناقل ویروس هستند. در این شرایط توصیه به رعایت "فاصله اجتماعی" می‌شود. در این حالت توصیه می شود مردم از حضور در مراسم جشن و عزا، دورهمی و هرگونه تجمع به ویژه در اماکن سرپوشیده و تردد و جابجایی‌های غیر ضروری پرهیز کنند. به این منظور مدارس، دانشگاه‌ها، سینماها، پارک ها و مساجد تعطیل اعلام می‌شوند، همایش‌ها لغو و جلسات به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود و کارمندان بنا به ضرورت در حداقل ساعات اداری، در محل کار خود حضور یافته یا دور کاری می‌کنند. به مجموعه این اقدامات "رعایت فاصله اجتماعی" گفته می‌شود که تا حد زیادی به صورت داوطلبانه صورت می‌گیرد. پیاده‌سازی موفقیت آمیز این اقدام مستلزم حمایت‌های مالی، اجتماعی و روانی از سوی دولت و همکاری بین بخشی و مردم است.

بر اساس اعلام مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت،  شهروندان، اصناف و مسوولین می‌توانند جهت اطلاع از آخرین وضعیت شهرستان‌ها به نقشه "وضعیت شهرستان‌ها" در اپلیکیشن ماسک یا وبسایت  http://app.mask.ir/map مراجعه کنند. 

همچنین تنها مرجع اعلام وضعیت شهرستان‌های کشور معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود. 

در عین حال در کلیه مناطق استفاده از ماسک توصیه می‌شود و در هنگام ارائه خدمت، استفاده از ماسک توسط هر دو گروه خدمت گیرنده و خدمت دهنده اجباری است. 

بر اساس اعلام مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، لیست گروه‌های شغلی یک، دو، سه و چهار در ادامه می‌آید:

  • نویسنده :
  • منبع :