19 دی: رئیس جمهور آمریکا، که در پی اعلام نتایج رای گیری در انکار کامل و انزوای نسبی به سر می‌ برد، برکناری وزیر دفاع این کشور را با ارسال یک توئیت اعلام کرد.

نشریه آتلانتای آمریکا در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ زئیس جمهور آمریکا «مارک اسپر» وزیر دفاع کابینه خود، را اخراج کرد.ترامپ این تصمیم خود را از طریق توئیتر خبر داد و دلیلی برای این اقدام خود ارائه نداد.

رئیس جمهور آمریکا در توئیتی دیگر «کریستوفر سی. میلر» را به عنوان سرپرست وزارت دفاع معرفی کرد.

در توئیت ترامپ آمده است: «من خوشحالم که اعلام کنم کریستوفر سی میلر، مدیر بسیار مورد احترام مرکز ملی مبارزه با تروریسم (که به اتفاق آرا توسط سنا تأیید شد) سرپرست وزارت دفاع خواهد شد. کریس بلافاصله کار بزرگی را انجام می دهد! مارک اسپر برکنار شده است. من بابت خدماتش از او تشکر می ‌کنم.»

برکناری او غیرقابل منتظره نبود. رئیس جمهور در گذشته چندین بار به اشکال مختلف به ناخرسندی و حتی اراده خود برای کنار گذاشتن او اشاره کرده بود.

برکناری اسپر از سمت وزیر دفاع درست سه روز پس از آن صورت می ‌گیرد که شبکه تلویزیونی ان ‌بی ‌سی به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا گزارش داده بود که اسپر نامه استعفای خود را تهیه کرده است.

با این حال، «جاناتان هافمن» دستیار وزیر دفاع آمریکا در صفحه توئیتر خود این گزارش را تکذیب کرد، و نوشت: «گزارش ان‌ بی‌ سی از بسیاری جهات نادرست و گمراه‌ کننده است. به بیان روشن‌ تر، (مارک) اسپر، وزیر دفاع، قصد استعفا ندارد و همچنین از او خواسته نشده است که استعفای خود را ارائه کند».

اما همان ‌طور که انتظار می رفت مارک اسپر که از ژوئن 2019 در این سمت بود، اخراج شد. وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه ‌ای که چند روز پیش انجام شده بود اما دیشب منتشر شد، گفته که او «بله ‌قربان ‌گوی» ترامپ نبوده است.

وی افزوده بود: با وجود زنجیره بحران‌ ها و نزاع ‌ها و تنش‌ ها با کاخ سفید، بر این باورم که ما واقعا در تغییر وزارت خانه موفق عمل کردیم.

او گفته بود: «اگر جانشینم یک بله قربان گو باشد، «خدا به دادمان برسد».

گزارش ‌هایی هست که وزیر دفاع از زمانی که (تابستان) ایده اعزام ارتش برای مقابله با اعتراضات مربوط به برابری نژادی را رد کرد، از چشم رئیس‌ جمهور افتاد.

گزارش ها حاکی از آن است که وی در دوره کوتاه فعالیت خود، اغلب در تضاد با رئیس جمهور بوده است. مدت ها بود که شایعه شده بود که برکناری اسپر به دلیل نارضایتی ترامپ از عملکردش، در حال انجام است.

چندین مقام دولت گفته اند که همراه با رئیس جمهور، «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی هم اسپر را نسبت به سیاست های نظامی رئیس جمهور بی میل می دانست زیرا اسپر به ندرت از ترامپ در ملا عام دفاع می کرد.

آشکارترین اختلاف بین اسپر و رئیس جمهور در ژوئن رخ داد؛ زمانی که معترضان عدالت اجتماعی از خارج کاخ ​​سفید پاکسازی شدند تا ترامپ بتواند در مقابل کلیسای اسقفی «سنت جان» برای گرفتن یک عکس جنجالی با انجیل ظاهر شود.

در آنجا ترامپ در کنار رهبران بلندپایه نظامی، از جمله اسپر، ایستاد که بعدا اسپر مشارکت خود را در این نمایش «یک اشتباه» خواند و همچنین در برابر تهدید ترامپ برای استفاده از ارتش این کشور برای سرکوب اعتراضات در سراسر کشور مقاومت کرد.

اسپر همچنین استفاده از پرچم کنفدراسیون را در پایگاه های نظامی کشور ممنوع کرد و به دنبال تغییر نام پایگاه هایی بود که از رهبران کنفدراسیون را تجلیل می کنند، اقداماتی که رئیس جمهورعلناً با آنها مخالفت کرده است.

طبق گزارش ان بی سی و منابع دیگر، اسپر هفته ها پیش نامه استعفا را آماده کرده بود زیرا انتظار داشت در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات برکنار شود.

اسپر قبل از اینکه وزیر دفاع شود، دو سال به عنوان وزیر ارتش خدمت می کرد. وی پس از استعفای «جیمز ماتیس» ریاست این اداره را بر عهده گرفت و در سنای آمریکا با 90 رای موافق در برابر 8 رای مخالف در ژوئیه 2019 تایید شد.

«یس پِر ـ بله پِر»

مارک اسپر که در آکادمی نظامی «وست پونت» همکلاسی «مایک پومپئو» وزیر خارجه کنونی آمریکا بود، پیش از وزارت دفاع، وزیر نیروی زمینی این کشوربود. او که در در آغاز انتصاب، به بسیاری از خواسته‌ های دونالد ترامپ گردن نهاد، اعضای کنگره آمریکا را چنان را ناخرسند ساخت که به جای اسپر، به او لقب «یس پِر ـ بله پِر» دادند.

هنگامی که دونالد ترامپ بر دادگستری نظامی آمریکا، فشار آورد تا اتهامات «ادوارد گالاگِر» سربازی را که به ارتکاب جنایت جنگی متهم بود، به یک خلاف ساده تقلیل دهد و سپس خود وی را مورد عفو قرار دهد، مارک اسپر اطاعت کرد در حالیکه وزیر نیروی دریایی رسماً نسبت به این تصمیم برآشفت.

هنگامی که دونالد ترامپ بخشی از بودجه ارتش آمریکا را به ساخت دیوار در مرز مکزیک اختصاص داد، مارک اسپر سر خم کرد و قرارداد شماری هواپیمای «اف 35» و پهپاد را لغو نمود.

هنگامی که دونالد ترامپ در اکتبر 2019 دونالد ترامپ بی آنکه نظر نظامیان این کشور را جویا شود، فرمان به بیرون کشیدن نیروهای آمریکائی از شمال شرقی سوریه داد، مارک اسپر سخنی نگفت، در حالیکه جیم ماتیس پیش از آن به همان دلیل از مقام خود کناره گیری کرده بود.

اما در نهایت هنگامی که در بهار گذشته در پی مرگ «جورج فلوید» تظاهرات گسترده در بسیاری از شهرهای آمریکا بر ضد نژادپرستی به راه افتاد، مارک اسپر نخست به درخواست دونالد ترامپ به وی اطمینان داد که ارتش را در حاشیه شهرها مستقر خواهد کرد، اما در این زمینه با مقاومت شدید فرماندهان ارتش که بسیاری از آنان خود به جامعه آفریقایی تبار آمریکا تعلق دارند، روبرو شد و ناگزیر مخالفت خود را با نظر رئیس جمهور برای استفاده از ارتش برای خاموش کردن تظاهرات اعلام کرد. از همان هنگام متارکه میان او و ترامپ همچون شمشیر داموکلس بر بالای سر او آویزان بود.

واکنش‌ها

اخراج اسپر واکنش هایی را به دنبال داشت.

«نانسی پلوسی» سخنگوی مجلس نمایندگان گفت اقدامات ترامپ نشان داد رئیس جمهور «قصد دارد از روزهای آخر ریاست جمهور خود برای ایجاد هرج و مرج استفاده کند.»

کریس مورفی، سناتور دموکرات هم گفته است: «برکناری مارک اسپر فضای ناپایدار خطرناکی را برای امنیت ملی در دوره گذار ایجاد می کند.»

سناتور «مارک وارنر» نایب رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا هم اظهار داشت: «این رئیس جمهور می تواند از حالا تا ژانویه هم آسیب زیادی برساند.»

«آدام اسمیت» رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس نیز در بیانیه ای رسمی اخراج اسپر را محکوم کرد و آن را «کودکانه و بی پروا» خواند.

گفتنی است کریستوفر میلر در کمتر از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، پنجمین رئیس پنتاگون است که در پی «جیم ماتیس، پاتریک شاناهان، سالار ریچارد اسپنسر» و بالاخره مارک اسپر به این مقام منصوب می ‌‌شود.

کریستوفر میلر تنها تا 20 ژانویه 2021 در این مقام خواهد ماند.

  • نویسنده :
  • منبع : جماران