19 دی: معاون اول دستگاه قضا گفت: با کسانی که امنیت جامعه و مردم را مخدوش می‌کنند و آ‌رامش جامعه را مخدوش می‌سازند نباید سهل انگاری کنیم و باید برخورد جدی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، امروز چهارشنبه طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران با بیان اینکه دادگاه انقلاب یک نهادی است که در طول بیش از ۴۰ سال خدمات زیادی را برای کشور، نظام، امنیت مردم، استیفای حق از ظالمین و بیت المال داشته است، گفت: کسانی که در این نهاد مقدس بودند و هستند چه آن‌هایی که شهید یا مجروح شدند یا دار فانی را وداع گفتند و یا آن‌هایی که در قید حیات هستند و در این نهاد مقدس خدمت کرده‌اند کارشان جاودانه خواهد بود. آیت الله بهشتی، قدوسی، لاجوردی، محمدی گیلانی، کچوئی و همه شهدا و ایثارگران کار آن‌ها ماندگار خواهد بود و در این بیش از ۴۰ سال تجربه دیدن تلخی‌ها و شیرینی‌ها زیادی داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه باید از تجربه گذشته‌مان استفاده کنیم و نباید آزمون و خطایی صورت گیرد، افزود: باید از تجربه گذشته استفاده کنیم و سزاوار نیست که در گام دوم انقلاب نتوانیم بر حیله‌ها و ترفند‌های دشمن فائق شویم. در طول این ۴۰ سال توطئه‌های بسیاری را خنثی کرده‌ایم و باید با اعتقاد به خدا و خودمان دشمن را مایوس کنیم.

وی ادامه داد: کلانشهری مانند تهران که از لحاظ جمعیت و همچنین به عنوان مرکز کشور بودن از خصوصیات متفاوت و ویژه‌ای برخوردار است و مدیران آن دارای اختیاراتی هستند و باید با فضای بازتر و اختیارات بیشتر این کلانشهر را اداره کرد ما در مجموعه قضایی همیشه از مدیران خوب، دلسوز و خدوم برخوردار بوده و هستیم. رییس کل دادگستری تهران به عنوان بالاترین مقام قضایی استان تهران، دادستان تهران، رییس تجدید نظر، رییس محاکم و مجموعه‌ای که اصل ۴۹ را بر عهده دارند و دادگاه و دادسرای انقلاب را در تهران داریم که دارای یک هویت است و در برخی از مسائل دارای اختیارات فراوان و زیادی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای گفت: اگر بخواهیم در انجام ماموریتمان در این شهر بزرگ موفق باشیم مدیرانمان هم باید اختیاراتی داشته باشند و با رعایت سلسله مراتب شاهد هم‌افزایی در بخش‌های مختلف نهایت همکاری را داشته باشیم تا این استان را به نحو شایسته و متناسب با گام دوم انقلاب اداره کنیم.

معاون اول رییس قوه قضاییه گفت: رییس کل دادگستری استان تهران به عنوان بالاترین مقام قضایی استان، دادستان تهران، رییس محاکم، رییس تجدید نظر، رییس دادگاه انقلاب باید جلسات مشترکی داشته باشند که من هم آمادگی حضور در این جلسات را دارم.

وی با بیان اینکه اعتقادم بر این بوده و هست و وظیفه خود می‌دانم که ازدادگاه و دادسرای انقلاب دفاع کنم، اظهار داشت: همیشه وظیفه خود می‌دانم که از این مجموعه به لحاظ ساختار تشکیلاتی، نیرو و تجهیزات دفاع کنم معتقدم ما به دادگاه و دادسرای انقلاب نیاز داریم. دادگاه انقلاب خدمات فراوانی را برای امنیت کشور، مبارزه با خائنین، مبارزه با قاچاق مواد مخدر داشته است.

حجت الاسلام اژه‌ای بیان کرد: نباید نسبت به مسائل مهمی از جمله مواد مخدر نگاهمان کم رنگ شود؛ شما ببینید در طول این سال‌ها چه تعداد خانواده‌ها گرفتار مواد مخدر شدند، چه جوان‌ها گرفتار شدند، چقدر جان‌ها گرفته شده است و چقدر ضرر‌های مالی و معنوی در این باره داشته‌ایم. چقدر عناوین اتهامی از این موضوع نشات گرفته است، چقدر امراض از این موضوع سرایت کرده است؛ ما نباید نگاهمان در مبارزه با مافیای مواد مخدر کم رنگ شود؛ با قاچاقچیان کالا و ارز و سازمان یافته باید در گام دوم انقلاب مبارزه جدی داشته باشیم.

معاون اول دستگاه قضا گفت: دادگاه و دادسرای انقلاب برای مقابله با فساد و مفسدین اقتصادی که آگاهانه یا ناآگاهانه در جنگ اقتصادی دشمن شریک شده‌اند نباید انفعال داشته باشد و سهل انگاری کند. باید برخورد جدی و قاطع داشته باشیم. با کسانی که امنیت جامعه و مردم را مخدوش می‌کنند و آ‌رامش جامعه را مخدوش می‌سازند نباید سهل انگاری کنیم و باید برخورد جدی کنیم.

وی افزود: در مواردی که امنیت جامعه را به خطر می‌اندازند و خیانت به کشور و مردم می‌کنند و با سرویس‌های بیگانه ارتباط برقرار می‌کنند و با آمریکا، اسرائیل و انگلیس همدست می‌شوند و منافع کشور را در ا ختیار آن‌ها قرار می‌دهند و آنان به این‌ها راه نشان می‌دهند که چگونه ضربات بیشتری به مردم بزنند نباید غفلت و کوتاهی کنیم، نباید سهل انگاری کنیم باید برخورد سخت کنیم.

حجت الاسلام اژه‌ای در ادامه تاکید کرد: یکی از عملیات‌های روانی دشمن علیه ما این است که نسبت به موضوعات تردید ایجاد کند به عنوان مثال اگر یک قاضی حکم قاطع بدهد خناس‌ها و شیاطین می‌دمند، آن‌ها در تریبون‌های مختلف می‌دمند که امر را بر ما مشتبه کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز روش‌ها و تکنیک‌هایی که از سوی افراد غافل به کار می‌رود به روز شده است، گفت: ما نمی‌توانیم همان ابزار‌هایی که برای مفسدین، خائنین، تروریست‌ها و قاچاقچیان در گذشته به کار می‌بردیم امروز نیز به کار ببریم و باید با همفکری به روز شویم تا بتوانیم یک مقابله درست انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای در ادامه افزود: اگر با مسائل آنگونه که هست و آنگونه که لازم است نه زیادتر و نه کمتر برخورد کنیم به عدالت رفتار کرده‌ایم و اگر بیشتر برخورد کنیم و یا کمتر برخورد کنیم اثر سوء دارد. مجازات باید متناسب با جرم باشد و باید در همه موارد تناسب را در نظر بگیریم. در برخی موارد ما به فاعل نگاه کرده‌ایم و به فعل و به اثرات آن کاری نداشته‌ایم یا مجازات سنگین یا تخفیف زیاد داده‌ایم یا بعضی وقت‌ها به فعل نگاه کرده‌ایم. به اعتقاد من باید حتی یک دستورالعمل نیز در باب تناسب جرم و مجازات تهیه کنیم. یک متهم در دادگاه بدوی یک حکم می‌گیرد و در دادگاه تجدید نظر یک حکم دیگری می‌گیرد و تفاوت آراء وجود دارد اگر چه از نظر قانون اشکالی ندارد و از ظرفیت‌های قانونی برای این رای استفاده شده است، اما این موضوعات باید بررسی شود.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در پایان سخنانش از زحمات حجت‌الاسلام و المسلمین غضنفر آبادی تقدیر کرد و آرزوی موفقیت برای حجت الاسلام و المسلمین زرگر نمود.

برگزاری مراسم توديع و معارفه رييس دادگاه انقلاب اسلامى تهران

مراسم توديع و معارفه رييس دادگاه انقلاب اسلامى تهران با حضور معاون اول قوه قضاييه، رييس كل دادگسترى استان تهران و ساير مسئولان قضايى با رعايت پروتكل‌هاى بهداشتى برگزار شد.

در این مراسم از اقدامات و زحمات حجت‌الاسلام و المسلمین غضنفرآبادی رئیس پیشین دادگاه انقلاب اسلامی تهران تقدیر شد و حجت الاسلام و المسلمین زرگر به عنوان رئیس جدید این دادگاه معرفی شد.

در ابتداى اين مراسم، غضنفرآبادى، رييس سابق دادگاه انقلاب اسلامى تهران ضمن خيرمقدم گويى به حاضرين گفت: كار در دادگاه انقلاب شرايط خاص خود را دارد و شيرينى و تلخى دارد و كار در دادگاه انقلاب اسلامى تهران متفاوت است و شرايط خاصى دارد.

رييس سابق دادگاه انقلاب اسلامى تهران خاطرنشان كرد: من چند هدف را در دادگاه انقلاب دنبال كردم و كارهايى را در ساختمان دادگاه انقلاب انجام داديم.

وى تصريح كرد: خيلی دغدغه داشتم كه اين مجموعه قضات و كارمندان سالم بماند و در جلسات توصيه و تاكيد شد تا مراقبت صورت گيرد.

رييس سابق دادگاه انقلاب اسلامى تهران افزود: در زمينه رفع دغدغه و مشكلات همكاران آنچه كه مى شد، فراهم كرديم و در جهت حل مشكلات همكاران ادارى و قضايى انجام داديم.

وى اظهار كرد: تمام تلاشم اين بود كه در اتاقم باز باشد و زمانى كه مردم مراجعه مى كردند وقت ملاقات داده شود و اعتقاد داشتم كه اگر يك مراجعه كننده را جواب دهم مراجعات به مراجع بالاتر محدودتر مى شود.

غضنفرآبادى بيان كرد: خواهشی كه دارم اين است مردم را جواب دهيد و در حد قانونى به آن ها كمك كنيد.

پالايش پرونده ها، تصميم گيرى در مورد اسناد محرمانه و قفسه بندى از جمله اقداماتى بود كه به گفته غضنفرآبادى انجام شده و يا در دست انجام است.

وى در پايان ضمن آرزوى توفيق، سعادت و بهروزى براى آقاى زرگر گفت: اميدوارم خداوند توفيق دهد در اين جايگاه خدمت كنند. هر كجا باشم يك سرباز كوچك در خدمت انقلاب هستم و خدا كمك كند تا بتوانيم اثبات كنيم سربازهاى خوبى هستيم.

احیای واحد تحقیقات در دادگاه انقلاب

حشمتى مهذب، رييس كل دادگسترى استان تهران در ادامه اين مراسم عنوان كرد: خدا را شاكريم كه امروز اين اجتماع را در دادگاه انقلاب داريم.

رييس كل دادگسترى استان تهران خاطرنشان كرد: خيلى از ماها در دادگاه انقلاب رشد كرديم و اين رشد و موقعيت را مديون همكاران عزيز و شهداى گرانقدر هستيم و افتخار مى كنيم در اينجا كار كرديم و سرمايه، تجربه و اطلاعاتمان را از دادگاه انقلاب داريم.

وى با اشاره به اظهارات شهيد بهشتى در مورد جايگاه دادگاه انقلاب و با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان گفت: ياد و نام همه اين عزيزان و بزرگواران را گرامى مى داريم.

حشمتى با بيان اينكه دادگاه انقلاب سرمايه انقلاب است، اظهار كرد: وظيفه حفاظت و حراست از دادگاه انقلاب را داريم و بايد براى تقويت آن تلاش كنيم تا به عنوان يك نهاد كارا و كارامد باشد.

رييس كل دادگسترى استان تهران اذعان كرد: رسيدگى به وضعيت دادگاه انقلاب را شروع كرده ايم و وظيفه داريم نظام و ارزش ها و بنيان هاى اصلی آن را حفظ كنيم و در وسط ميدان نمى توانيم اهل تحليل باشيم؛ بلكه مقتدا و رهبرمان تحليل ارائه مى كنند و ما بايد تلاش كنيم تا فتنه‌ها رخ ندهد.

وى با تاكيد بر لزوم ايجاد واحد تحقيقات در دادگاه انقلاب بيان كرد: در دادگاه انقلاب به يک واحد تحقيقات نياز داريم؛ البته پيش از اين چنين واحدى را داشتيم و خيلی لازم است آن را با تلفيقی از دوستان سابق و جوان احيا كنيم و براى پيگيرى و رسيدگى به پرونده ها، وجود اين واحد به اعتقاد بنده ضروری است.

حشمتى مهذب با بيان اينكه مانده دادگاه انقلاب سه يا چهار هزار پرونده است، گفت: اين بايد به حداقل برسد و مساعدت هايى در جهت كاهش موجودى ها داريم.

رييس كل دادگسترى استان تهران اذعان كرد: در كل استان تهران در خصوص رسيدگی ها و ساماندهى و كاهش موجودى ها، پارسال يک چهارم كاهش موجودى ها براى تهران بود و اين وضعيت ادامه دارد و رفع اطاله دادرسی و كاهش موجودى ها از موضوعات مهم است.

وى با بيان اينكه كاهش موجودى به هر قيمت نيست و اتقان آرا مهم است، گفت: در گلوگاه هايى مثل تجديدنظر گفته ايم تيم بگذارند تا پرونده هايى كه منجر به صدور راى مى شود، ملاحظه كنند.

حشمتى مهذب تصريح كرد: ميانگين وارده به محاكم ما در تهران ١٦ پرونده بيشتر از ميانگين كشورى است.

رييس كل دادگسترى استان تهران خاطرنشان كرد: تراكم پرونده ها را رصد مى كنيم و كمك مى كنيم تا به كاهش موجودى مطلوب و منطقى برسيم.

وى با بيان اينكه تهران على رغم اينكه مركز كشور و پايتخت است، با محروميت هاى خاصى مواجه است، گفت: ملارد كه جمعيت قابل توجهى دارد يك بيمارستان ندارد و در ساير بخش ها محدوديت ها و فقر به عين قابل مشاهده است؛ اما در عين حال ١٢ پروژه در حال احداث داشتيم و اين پروژه ها را حركت داديم و شروع به ادامه ساخت آن ها كرديم.

رييس كل دادگسترى استان تهران اظهار كرد: پنج پروژه جديد تعريف كرده ايم كه يكى مخزن مكانيزه بايگانى است و خيلی مهم است. فقط در مخزن اينجا دو ميليون و ٤٠٠ هزار پرونده داريم كه بايد توجه شود.

وى با تاكيد بر لزوم توجه به مردم و گوش دادن به خواسته هاى آن ها گفت: واقعا ما خادم مردم هستيم و بايد با همه وجود در خدمت مردم باشيم.

حشمتى در پايان با قدردانى از غضنفرآبادى گفت: دادگاه انقلاب را تا زمانى كه انقلاب هست بايد حفظ كنيم و اميدواريم كه آقاى زرگر موفق باشند.

دادگاه انقلاب جایگاه رفیعی دارد

قاضى زرگر، رئیس جدید دادگاه انقلاب اسلامی تهران در ادامه اين مراسم بيان كرد: دادگاه انقلاب در شرايطى كه به وجود آمد و زحماتى كه در طول اين چهل سال انجام گرفت، مشكلاتى را از كشور برطرف كرد و منافعى نصيب كشور شد كه در اين بحثی نيست.

رييس دادگاه انقلاب اسلامى تهران خاطرنشان كرد: من از ششم فروردين ماه سال ٥٨ در اين تشكيلات بودم و واقعا شب و روز نداشتيم و نداشتند.

وى با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان دستگاه قضايى بيان كرد: دادگاه انقلاب جایگاه رفیعی دارد؛ هدف نظام مقدس اسلامى كار فرهنگى و پياده كردن احكام اسلامى است؛ لذا درخواستى كه از مسئولان نظام، قوه قضاييه و عزيزان همكار دارم، اين است كه دست به دست هم دهيم و يک تشكيلات قوى با قولى كه آقاى محسنى و رياست قوه قضاييه دادند همتراز با نظام اسلامى را محقق كنيم.

قاضى مقيسه نيز در این مراسم با تقدیر از اقدامات غضنفرآبادی رئیس پیشین دادگاه انقلاب گفت: امروز يک فرد قرص و محكم و نفوذناپذير به سمت ریاست دادگاه انقلاب منصوب شد و ما از این جهت خيلى خوشحاليم.

در پايان اين مراسم با اهداى لوحى از حجت‌الاسلام و المسلمین غضنفرآبادى و قاضى مقيسه تقدير به عمل آمد و با اعطاى حكمى حجت‌الاسلام و المسلمین زرگر به عنوان رييس دادگاه انقلاب اسلامى تهران منصوب شد.

  • نویسنده :
  • منبع :