19 دی: طی مراسمی همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، 18 عنوان کتاب از دستاوردهای اخیر مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران توسط مدیر و جمعی از مسئولان این مرکز رونمایی شد.

مراسم رونمایی از 18 عنوان کتاب از دستاوردهای اخیر مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با حضور محدود نفرات برگزار شد.

در این مراسم آقای احمد شایان‌فر مدیر مرکز نشر هاجر به ارائه گزارشی از فعالیت‌های نشر هاجر پرداخت و گفت: در این مجموعه تولید آثار فاخر و متفاوت که در سطوح مختلف جامعه به ویژه قشر طلاب طرفدار داشته باشد مورد توجه است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز طی سخنانی ضمن تقدیر از نویسندگان و دست‌اندرکاران مرکز نشر هاجر، اظهار کرد: امیدواریم این مرکز همچنان بتواند فعالیت‌های خود را با قدرت بیشتر دنبال کرده و مرزشکنی‌های متفاوت‌تری را رقم بزند.

در این مراسم از کتاب «تصویر‌سازی مفاهیم توحیدی در قرآن» به نویسندگی ندا نصیری مبارکه رونمایی شد که نویسنده در این کتاب تلاش کرده با تصویرسازی از آیات قرآن ذهن مخاطب را به مفهوم بیانات قرآنی و اسلام نزدیک کند تا مخاطب بتواند برخی مسائل پیچیده‌ای که در قرآن بیان شده را هضم نماید.

همچنین کتاب «حضور خداوند در زندگی انسان» نوشته منیره هاشم‌خانی در این مراسم رونمایی شد که این اثر خواننده را با مبانی آثار حضور خداوند در زندگی انسان بیشتر آشنا می‌گرداند، همچنین عواقب سوء حضور نداشتن خدا بر سلامت و آرامش روح و روان را به تصویر کشیده و راه‌های درمان و آثار فردی، خانوادگی و اجتماعی آن را بررسی می‌نماید.

کتاب «عوالم وجود» نوشته آزاده نظامی دیگر کتاب رونمایی شده در این مراسم بود که در این کتاب با استفاده از مبانی و روش فلسفی این سینا و شیخ اشراق به بررسی تطبیقی عوالم هستی پرداخته و وجه افتراق و اشتراک این دو نظریه را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب حسین رحمانی تیرکلایی با نام «الهدی» با محوریت جمع‌آوری آیات مربوط به زنان از جنبه فقهی و استفاده از روایات و برخی تفاسیر برای توضیح و تبیین آن‌ها از جمله دیگر ستاوردهای مرکز نشر هاجر است که در این مراسم رونمایی شد.

کتاب «خانه امن» نوشته زهرا درجزینی نیز در این مراسم رونمایی شد که در این کتاب نویسنده درصدد است با بررسی ابعاد مختلف از تاریخچه تا کارکردها و آسیب‌های مسجد به بهبود وضعیت موجود در مساجد نزدیک شده و آرمان‌های اسلام ناب محمدی را احیا کند.

همچنین «تقوای اقتصادی» عنوان کتاب رونمایی شده دیگری است که توسط جمیله صیاد نوشته شده و موضوع آن تاثیرات طبیعی تقوا در سه حوزه تولید، توزیع و مصرف است.

کتاب «زنان انسان‌ساز» نوشته مریم گلی پور با موضوع «شخصیت‌شناسی و سبک زندگی مادران معصومین و بزرگان دینی»، کتاب «دو انگشت روی یک ماشه» اثر حسن و حسین شیردل با موضوع دفاع مقدس از خاطرات سیروس شهبازی»، کتاب «شاه شمشاد قدان» اثر حسین شیردل متشکل از اشعار مرتبط با اهل‌بیت(ع)، «ویروس تاجدار» اثر حسن شیردل با موضوع کرونا، کتاب «دین و جامعه» نوشته فاطمه مریدی با محوریت بررسی الگوی الهیات اجتماعی اسلامی در اندیشه و آثار امام موسی صدر و شهید بهشتی، کتاب «مظلومیت تاریخی» نوشته فاطمه پرهیزگار به منظور بررسی شبهات آلوسی و پاسخ مفسران شیعه به آن‌ها در مورد آیات نازل شده در شأن اهل بیت(ع) در این مراسم رونمایی شد.

کتاب «زن در یهودیت» اثر علی غلامی و زهره سادات میرجعفری نیز در این مراسم رونمایی شد که نگارندگان، این کتاب را بر اساس رهیافت‌های خود از ترجمه مداخل مرتبط دایرة المعارف جودائیکا نگاشته که اثر بسیار مهم یهودی و حاصل سال‌ها کار فشرده و متمرکز پژوهندگانی یهودی از سراسر جهان است و تصویری جامع از تمام جنبه‌های زندگانی و دانش، اعم از تاریخ، فرهنگ، زبان، متون مقدس و آموزه‌های دینی یهود از عصر پیدایش این دین تا روزگار حاضر را ارائه می‌کند.

همچنین کتاب «حقیقت آرامش» نوشته زهرا شرف الدین دیگر اثر رونمایی شده بود که این کتاب درصدد است با نگرش تحلیلی روان شناختی، رویکرد مثبت و متعالی اسلام در ابعاد گوناگون، را کشف و تبیین نموده و با نگاهی نو به آموزه‌های اسلامی و دینی، از منظر و پرتو درخشان مثبت اندیشی به بررسی و تجزیه و تحلیل متون اسلامی پرداخته و با رویکرد مثبت اندیشی و مولفه‌های آن در روان شناسی مثبت گرا مقایسه کند.

«بیست منهای یک» نیز یکی دیگر از دستاوردها متفاوت مرکز نشر هاجر است که در آن به داستان‌ها و خاطرات طلاب جهادی در مورد ویروس کرونا پرداخته شده و از آثار رونمایی شده در این مراسم بوده است.

«حضرت فاطمه(س) در تفسیر روح البیان بروسوی» اثر نفیسه فقیهی مقدس و سید محمد یزدانی دیگر کتاب رونمایی شده است. این کتاب بخشی از کلان پروژه «حضرت زهرا(س) در تفاسیر اهل سنت» است که می‌کوشد با رویکرد تحلیلی-توصیفی و گاه با اتخاذ روش تحلیل محتوا یا تحلیل مضمون، به استخراج دیدگاه تفسیری تفسیری اهل سنت در خصوص بضعه الرسول بپردازد.

همچنین کتاب داستان «گل نیکوکاری» اثر محمد جواد خرسندی ویژه کودکان و کتاب «زن و برابری» اثر فاطمه امیدی و فاطمه آیتی غفاری با محوریت بررسی مبانی فلسفی حقوق و تکالیف زن از نگاه اسلام در این مراسم رونمایی شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :