19 دی:‌ شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرد واکسن تولیدی این کشور کارایی ۹۵ درصدی دارد و تا هفته آینده اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را به اف دی ای ارایه می دهد. این واکسن تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ تنها به بازار امریکا ارایه خواهد شد.

رقابت برای تولید واکسن کرونا به پایان خود نزدیک شده است و بعد از شرکت پی فایزر، شرکت داروسازی مدرنای آمریکا خبر از کارایی بالای واکسن تولیدی خود. به گزارش سی ان ان شرکت داروسازی مدرنا که قرار است اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را هفته آینده ارایه دهد اعلام کرده است واکسن تولیدی این شرکت ۹۵ درصد کارایی دارد.

مدیر عامل این شرکت در مصاحبه با سی ان ان گفت: «هفته آینده اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی به اف دی ای ارایه می شود و انتظار می رود اجازه استفاده اضطراری از این واکسن به زودی صادر شود.»

وی ادامه داد:«از میان افرادی که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت کرده اند تنها ۹۵ نفر بیمار شده اند که از این تعداد ۹۰ نفر واکسن را دریافت نکرده بودند و تنها یک مایع بی خطر را به جای واکسن دریافت کرده بودند و تنها ۵ نفر از آنها واکسن را دریافت کرده بودند. این آمار نشان می دهد سهم زیادی از افرادی که واکسن را دریافت کرده اند در برابر ویروس مقاوم شده اند و واکسن کارایی دارد.»

اطلاعات ظرف یک هفته آینده به اف دی ای داده می شود

مدیر عامل این شرکت در مورد ارایه اطلاعات به اف دی ای گفت: «زمانی که ۱۵۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا از میان افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند شناسایی شوند، اطلاعات سومین مرحله از آزمایش‌ها به اف دی ای ارسال می‌شود. از طرف دیگر باید از زمان پایان تزریق دوز دوم واکسن حداقل دو ماه گذشته باشد.»

شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرده است در سال ۲۰۲۱ واکسن کرونای این شرکت وارد بازار امریکا می‌شود ولی انتظار نمی‌رود به بازار دیگر کشورهای دنیا صادر شود. شرکت داروسازی بیون تک آلمان تنها ۲۰ میلیون دوز واکسن در سال ۲۰۲۰ وارد بازار امریکا می کند و در سال ۲۰۲۱ بین ۵۰۰ میلیون دوز تا یک میلیارد دوز واکسن را وارد بازار جهانی می کند.

واکسن مدرنا را ساده تر می توان توزیع کرد

نکته مهم در مورد واکسن تولید مدرنا این است که برای نگهداری نیازی به دمای بسیار پایین ندارد و به همین دلیل توزیع آن در سطح کشور و در جهان ساده تر است. از طرف دیگر این واکسن قدرت ماندگاری بالاتری دارد و برای مدت بیشتری می توان از آن در بیمارستان ها نگهداری کرد و در زمان مناسب آن را به متقاضیان تزریق کرد.

به گزارش گاردین واکسن تولید مدرنا طول عمر بالاتری نسبت به واکسن پی فایزر دارد و می تواند برای ۳۰ روز در دمای یخچال یعنی دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد نگهداری شود. این واکسن را می توان برای شش ماه در دمای منفی ۲۰ درجه نگهداری کرد. این مزیت مهم برای واکسن تولید مدرنا نسبت به پی فایزر باعث می شود تا واکسن متقاضی بیشتری داشته باشد.

سی ان ان در این مورد نوشت: «واکسن تولید مدرنا کارایی بسیار بالایی دارد وساده تر می تواند توزیع و تزریق شود . برای نگهداری این واکسن نیاز به یخچال های ویژه و فریزرهای خاص نیست و حتی انتقال این واکسن در سطح جهانی هم ساده تر است. البته باید در نظر داشت این شرکت در نظر دارد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ واکسن را تنها به بازار امریکا عرضه کند و تا کنون قراردادی برای فروش واکسن به دیگر کشورها امضا نکرده است. البته احتمال اجرای این طرح در سال ۲۰۲۱ وجود دارد ولی تا کنون خبرها در این زمینه است که واکسن در ابتدا وارد بازار امریکا می‌شود و انتظار می رود باعث عادی شدن شرایط زندگی مردم امریکا از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ شود.»

قیمت واکسن چقدر است

سی ان بی سی در گزارش دیگری به قیمت واکسن تولید مدرنا پرداخت. طبق گزارش این رسانه امریکایی قیمت واکسن تولید مدرنا ۳۸ پوند تا ۴۵ پوند خواهد بود و این مبلغی است که برای دریافت دو دوز از واکسن پرداخت خواهد شد. این واکسن در مقایسه با دیگر واکسن های کرونایی که دنیا در حال تولید آن است، بالاتر خواهد بود. شرکت داروسازی آسترازنکا اعلام کرده است قیمت هر دوز واکسن کرونای تولید این شرکت برابر با ۳ پوند خواهد بود و افراد برای دریافت دو دوز واکسن باید ۶ پوند پرداخت کنند و انتظار می رود واکسن تولیدی شرکت جانسون و جانسون که هنوز مراحل آزمایشی را تکمیل نکرده است ولی امید زیادی به موفقیت آن وجود دارد برابر با ۸ پوند به ازای هر دوز از واکسن دریافتی و ۱۶ پوند برای هر دو دوز دریافتی اعلام شده است .

شرکت پی فایزر اعلام کرده است واکسن تولید این شرکت به قیمت ۱۵ پوند برای هر دوز و ۳۰ پوند برای دو دوز واکسن عرضه می شود. بریتانیا تا کنون ۴۰ میلیون دوز واکسن تولید پی فایزر را سفارش داده است ولی هنوز سفارشی برای خرید واکسن مدرنا ارایه نداده است.

  • نویسنده :
  • منبع :