19 دی: نزدیک به نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی خواستار واگذاری سریع قدرت از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور شدند.

به گزارش روز چهارشنبه نشریه هیل، نتایج نظرسنجی جدید نشریه پولیتیکو و شرکت مورنینگ کانسالت حاکی است که ۴۶ درصد از رای دهندگان آمریکایی می گویند ترامپ باید به سرعت قدرت را به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده واگذار کند.

همچنین ۳۲ درصد از پرسش شوندگان اعلام کردند که چنانچه ترامپ نتواند حرف خود درمورد تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ را به کرسی بنشاند باید قدرت را واگذار کند.

تنها ۱۲ درصد از پرسش شوندگان خواستند که رئیس جمهوری قدرت را حفظ کند و ۹ درصد نیز هیچ اطلاع یا نظری در این مورد نداشتند.

این نظرسنجی همچنین اختلاف بین طرفداران دو حزب آمریکا درمورد باقی ماندن ترامپ در راس قدرت را نشان داد، به طوری که ۷۲ درصد از دموکرات ها گفتند ترامپ باید بی درنگ قدرت را واگذار کند در حالی که این رقم درمیان جمهوریخواهان ۱۶ درصد بود.

تقریبا نیمی (۴۸ درصد) از جمهوریخواهان با خداحافظی ترامپ از کاخ سفید در صورت نبود مدرکی برای اثبات ادعای وی درمورد تقلب در انتخابات موافقت کردند و یک چهارم از رای دهندگان جمهوریخواه نیز گفتند که ترامپ در هر صورت نباید قدرت را رها کند.

نتیجه این نظرسنجی دو هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد. ترامپ و متحدان جمهوریخواه وی سعی دارند نتیجه انتخابات را با طرح ادعای تقلب گسترده یا دیگر بی نظمی های مربوط به رای گیری مخدوش کنند.

بایدن نتیجه انتخابات را با کسب ۳۰۶ الکترال کالج در برابر ۲۳۲ الکترال کالج ترامپ از آن خود کرد و در زمینه آرای مردمی، بیش از پنج میلیون رای از رقیب جمهوریخواهش جلو افتاد.

ترامپ و حزب جمهوریخواه با طرح دادخواست هایی برای ابطال نتیجه انتخابات، به ایالت های میدان نبرد هجوم بردند، اگرچه اکثر این شکایات از سوی دادگاه های ایالتی و فدرال رد شد.

در همین حال، جمهوریخواهان کنگره نیز بتدریج و تلویحا پذیرفته اند که بایدن مسئولیت خود در منصب رئیس جمهوری را در ماه ژانویه (دی) آغاز کند.

نظرسنجی پولیتیکو و شرکت مورنینگ کانسالت از یک هزار و ۹۹۴ رای دهنده انجام و حاشیه خطای آن ۲ درصد اعلام شد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا