19 دی: جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در آستانه سفر به تهران با گابی اشکنازی، همتای اسرائیلی خود تلفنی گفتگو کردند. قرار است که وزیر خارجه آذربایجان، فردا، چهارشنبه ۱۹ آذر ماه به تهران سفر ‌کند.

به گزارش آذرتاک، خبرگزاری دولتی جمهوری آذربایجان، "وضعیت پس از جنگ در قره‌باغ، توافق‌نامه دهم نوامبر باکو و ایروان درباره مناقشه قره‌باغ و امنیت منطقه جنوب قفقاز محور گفتگوی آنها بوده است."

"همکاری های دو جانبه از جمله اجرای پروژه های مختلف و سایر مسائل منطقه ای و جهانی بر اساس منافع مشترک" از دیگر موضوعات مورد بحث آقای بایراموف و اشکنازی عنوان شده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در توییتر با اعلام خبر سفر جیحون بایراموف به ایران، نوشته بود که او قرار است با حسن روحانی رییس جمهور، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کند.

جمهوری آذربایجان و اسرائیل روابط بسیار خوبی دارند و دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی همکاری می‌کنند.

اسرائیل در دسامبر سال ۱۹۹۱ استقلال جمهوری آذربایحان از شوروی سابق را به رسمیت شناخت و در آوریل ۱۹۹۲ با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

اسرائیل طی سال‌های گذشته به بازسازی ارتش جمهوری آذربایجان کمک زیادی کرده و اخیرا هم تسلیحات نظامی ساخت اسرائیل نقش مهمی در جنگ در منطقه قره‌باغ داشته است.

در مقابل جمهوری آذربایجان هم بخشی از نیازهای نفتی اسرائیل را تامین کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :