19 دی: آمریکایی‌ها در اقدامی که آن را واکنشی پیشگیرانه در منطقه برای محافظت از متحدانش اعلام کرده است دو بمب افکن را در مرز های ایران به پرواز انداخته‌اند.

به گفته یك مقام ارشد ارتش آمریکا، ارتش آمریکا روز پنجشنبه دو بمب افکن B-52H را از آمریکا به خاورمیانه اعزام کرده است، این اقدام به عنوان بخشی از تلاش برای جلوگیری از حملات احتمالی ایران در منطقه بیان شده است.

یک مقام ارشد نظامی آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت "پرواز مربوطه تهاجمی نبوده است"

وی افزود: تنها این امر در مورد بازدارندگی ایران از حملات پیش بینی شده بوده است. وی اضافه کرد که آمریکا اخیراً شاخص های نگران کننده ای در عراق دیده است كه نشان می دهد ایران یا نیروهای نیابتی آن در حال آماده سازی برای حمله به نیروهای ایرانی هستند."

این مقام ارشد ارتش آمریکا گفت، این شاخص ها، همراه با کاهش شمار نیروهای آمریکا در عراق و سالگرد کشتن شده فرمانده ایرانی شاخه قدس سپاه پاسداران سردار سلیمانی بوده است، همه این عوامل خطر بالا گرفتن تنشها در منطقه را افزایش داده است.

آمریکا: اقدام ما جهت کاهش تنش‌ها بوده است

دو بمب افکن B-52H از پایگاه نیروی هوایی بارکس سیل در لوئیزیانا آمریکا اعزام شده اند و در طول ماموریت "کوتاه مدت" خود هیچ بمبی را تاکنون پرتاب نکرده اند.

بر اساس بیانیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده CENTCOM، که بر عملیات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه نظارت می کند، ماموریت آنها به منطقه برای جلوگیری از تجاوز و اطمینان خاطر به متحدان آمریکایش در منطقه طراحی شده بوده است.

رئیس CENTCOM، گفت: «توانایی پرواز بمب افکن های استراتژیک ما در یک ماموریت بدون توقف و ادغام سریع آنها با شرکای منطقه‌ای‌مان، روابط نزدیک ما و تعهد مشترک ما به امنیت و ثبات منطقه را نشان می‌دهد.»

 

چرا تنش‌ها در منطقه افزایش یافته است؟

ماه گذشته، پنتاگون اعلام كرد كه پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در سال آینده ، 500 سرباز آمریکایی را از عراق خارج خواهد كرد. این در حالی است که طی سال گذشته تنش ها بین ایالات متحده آمریکا و ایران همچنان بالا بوده است.

در دسامبر گذشته، ارتش آمریکا بیان کرده بود که گروه کتائب حزب الله یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در یک حمله موشکی به پایگاه ما در كركوك موجب کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی شده است. ایالات متحده در اقدامی تلافی جویانه با یک سری حملات موشکی به مواضع آنها در عراق پاسخ داد، که در ژانویه همان سال این تنش‌ها با ترور سردار قاسم سلیمانی و همچنین ابومهدی المهندس، بنیانگذار کتائب حزب الله، به اوج خود رسید.

در همان ماه ، ایران با حمله موشکی به پایگاه هوایی عین الاسد در عراق، محل استقرار نیروهای آمریکایی در اقدامی تلافی جویانه به حملات آمریکا واکنش نشان داد. در هنگام آن حمله هیچ نظامی آمریکایی کشته یا آسیب ندید، اما بیش از 100 سرباز امریکایی دچار ضربه مغزی و آسیب دیدگی در ناحیه مغز شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :